تبیان، دستیار زندگی

مثل عروسک ها؛ کتابی برای جوانان و نوجوانان

کتاب مثل عروسک ها نوشته یحیی علوی فرد درگروه علمی ادبیات وهنر که ازسوی انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده درشانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثرشایسته تحسین انتخاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب سال حوزه
این کتاب، برای مخاطبان نوجوان و جوان نوشته شده و ایدۀ آن، برداشتی آزاد از رسالۀ حقوق امام سجاد(ع) است.

نویسنده در این اثر سعی کرده است که حقوق اعضای بدن و اهمیت آنها را به مخاطب یادآوری کند. او برای بیان این موضوع، از داستانی تخیلی بهره برده که منظوم است. استفاده از وزن و قافیه در این اثر منظوم، بر جذابیت کار افزوده است. همچنان‌که عناصر به کار رفته در آن، مثل تخیل، تمثیل و آرایه های ادبی، این اثر را جذاب‌تر کرده است.

به کارگیری تمثیل و پرداختن به مفاهیم انتزاعی، کاری دشوار است. بسیاری از شاعران کودک و نوجوان، به دلیل سختی این کار ، کمتر به آن می‌پردازند؛ اما نویسندۀ این کتاب، سختی آن را پذیرفته و این اثر را خلق کرده است.

شخصیت اصلی این داستان، نوجوانی است که خواب وحشتناکی می‌بیند و اعضایش یکی‌یکی از او می‌گریزند؛ اما در پایان، وقتی متوجه ارزش اعضای بدنش می‌شود، داستان با بیداری او به پایان می رسد. این بیداری، برای او خیلی خوشایند است. خوشایندی یکی از ویژگی‌های اصلی در شعر و داستان کودکان است.

شاعر در ادامۀ اثر خود، غیر مستقیم، فضای خواب را مثل فضای روز قیامت به تصویر می‌کشد که اعضا در آن به حرف می‌آیند و شکوه می‌کنند. همچنین ترتیب فرار اعضا را به همان ترتیبی قرار می‌دهد که هنگام مرگ اتفاق می‌افتد.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه