تبیان، دستیار زندگی
دایی از ناملایمات و بی انصافی ها در حقش گفت و از روزهای سخت پس از جام جهانی 2006 و عزم راسخش برای تبدیل آن خاطرات ناخوشایند به روزهای طلایی تا در اوج خداحافظی کند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن صحبتهای علی دایی در شب شیشه ای

ایستادم که این 13 ، 14 سال را نخواهند همین طوری خراب کنند

علی دایی در شب شیشه ای صادقانه سخن گفت

علی دایی دیشب میهمان برنامه ی شب شیشه ای  شبکه تهران ( شبکه پنج سیما ) بود.

کاپیتان سابق تیم ملی ایران که امسال به عنوان بازیکن مربی تیم فوتبال سایپا را به عنوان قهرمانی لیگ برتر باشگاههای ایران رساند ، حرفهای خوب و صادقانه ای زد .

به گواه کیومرث پور احمد کارگردان سینما که به خوبی فرق بازی و صداقت در برابر دوربین را می شناسد ، علی دایی جز حقیقت سخن نگفت.

حرفهای دایی یک نکته ی نهفته در دل خود داشت و آن اینکه ؛ عزت را خدا می دهد و بس

دایی از ناملایمات و بی انصافی ها در حقش گفت و از روزهای سخت پس از جام جهانی 2006 و عزم راسخش برای تبدیل آن خاطرات ناخوشایند به روزهای طلایی تا در اوج خداحافظی کند .

دایی اعتراف کرد که در فصلی که گذشت به دنبال یک حسن ختام یا به قول فرنگی ها happy end   برای  14 سال حضورش در سطح اول فوتبال ایران و آسیا بوده است و این خواسته را با استمداد از خدا و تلاش بی وقفه ی خودش بدست آورد.

دایی در پاسخ به مجری برنامه شب شیشه ای گفت: تیم ما پس از یك سال فشارو تمرین سخت توانست نتایج زحمات خودش را بگیرد. قهرمانی ما طبیعی بود که چون بچه‌های ما در این فصل خیلی خوب كار و تمرین كردند.  با این که نوسان زیاد داشتیم ، اما تیم ما بیست و سه ، چهار ‬هفته درصدرجدول بود و با وجود یك افت،  خودمان را دوباره پیدا کردیم  و به ‌صدر جدول بازگشتیم ‌.

* جایی گفتید غرور ما را گرفت ، این درست است؟

-  من خودم اسیر حاشیه‌ شدم و در واقع پس ازبازی با پرسپولیس آن اتفاقات نباید می افتاد ، به‌هرحال خوشحالم كه این اتفاقات افتاد ، آدم دوست و دشمنش را در روزهای سخت می شناسد. وقتی تیم برنده است،همه تبریك می‌گویند،ولی در وضعیتی كه شرایط سخت و حركت رو به افت است،دوست و دشمن را می‌توان خوب شناخت و جا دارد از همه بچه های تیم و مدیران باشگاه ، كادرفنی و مسوولان سایپا كه طی این مدت خیلی به من كمك كردند، تشكر كنم ، اگر كمك انان نبود قطعا ما امروز نمی‌توانستیم این موفقیت را كسب كنیم.

* چه شد در این مقطع خداحافظی کردید؟

خودم دوست داشتم  بعد از مسابقات جام جهانی 2006  آلمان خداحافظی کنم اما آن مسایل این اجازه را نداد

شاید خدا خواست مرا امتحان دیگری کند. ایستادم که این 13 ، 14 سال را نخواهند همین طوری خراب کنند.

گذشت زمان خیلی چیزها را نشان می دهند و مردم ما با شعورند و همه چیز را می‌فهمند. خدا را شكر می‌كنم كه ‌این موفقیت را نصیب کرد که دوباره ایستادم و با قهرمانی از فوتبال خداحافظی كنم.

خدا را شكر می‌كنم كه  دوباره ایستادم و با قهرمانی از فوتبال خداحافظی كنم

* اگر سایپا قهرمان نمی شد ، باز هم از فوتبال خداحافظی می کردید؟

- من تصمیمم را از قبل گرفته بودم و با دوستان نزدیکم هم مشورت کرده بودم که این بازی آخرین بازی من باشد اگر این موضوع را پیش از پایان مسابقه اعلام می‌كردم، حرف و حدیث‌هایی پیش می‌آمد هر چند الان هم حرف و حدیث هایی هست اما مطمئن بودم که امسال سال آخر بازی کردن من بود.

* البته شما را در کسوت مربی همچنان خواهیم دید

- من فوتبال را دوست دارم و اگر فرصتی پیش بیاید در كلاسهای مربیگری در اروپا شركت می‌كنم تا كار مربیگری را ادامه بدهم.  متاسفانه شرایطی هست در مملکت ما که حتما باید کارت داشته باشید تا بتوانید مربیگری کنید .

* مگر با حضور در بوندس لیگا ، مدرک مربیگری B   به شما تعلق نگرفت؟

- این مدرک به من تعلق ‌گرفت، ولی کاغذی دریافت نكردم و متاسفانه در ایران این قانون دست و پاگیر است که مربی باید کلاس مربیگری رفته باشد در حالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

الان شما خدادا عزیزی را ببینید در رده های مختلف تیم ملی بوده و الان هم دارد خیلی خوب کار مربیگری می کند ، اما او هم باید به کلاس برود.

* آقای همایون شاهرخی سرمربی پاس در جایی گفته اند دلیل نتایج بد این تیم آن بوده که ایشان تیم پاس را نبسته اند ، شما این حرف را قبول دارید؟

- بله مربی وقتی اول فصل تیم را می بندد ، تیمی می بندد که با بازیکنان راحت کار کند و به تاکتیک هیش می خورند .

اما وقتی شما تیمی را از میانه راه بگیرید دچار این مشکل هستید.

* شما هم این مشکل را داشتید؟

- من هم تیم را از هفته پنجم به بعد گرفتم اما چون بچه های جوان و با تجربه ای داشتم و بازیکنان بزرگی داشتیم ، مشکل چندانی سر راه ما نبود. الان در تیم ما 5 ، 6 دانشجو داریم که ضریب هوشی بالایی دارند و این کار مرا آسانتر می کرد.

* سهم ورنر لورانت آلمانی در موفقیت تیم شما چقدر بود؟

-    من از زحمات ایشان‌تشكر می‌كنم ، وی تمرینات آماده سازی خوبی برای تیم داده بود اما ایشان فقط  پنج هفته بودند و یك تیم باید آمادگی بدنی‌اش را برای یك فصل حفظ كند نه برای پنج بازی.

خود من خیلی چیزها از لورانت یاد گرفتم اما با استفاده از تجربیاتم و همكاری و كمك منصور رشیدی ، رضا فروزانی و نادر قربانی توانستم تیم را به تفکرات خودم بسازم.

* با این حال چند درصد  به لورانت در موفقیت سایپا سهم می دهید؟

- 10 تا 15 درصد

* می گویند دایی همیشه با یك حركت‌ روانشناسانه وارد زمین می‌شد و می خواست ورود خودش را عامل موفقیت تیم جلوه بدهد ، این درست است؟

- اصلا این موضوع درست نیست ، من در بازی با ذوب آهن اصلا وارد زمین نشدم و تیم نتیجه گرفت.

تا مسابقه بعدی هم پا به پای بچه ها و شاید بیشتر تمرین کردم و خودم را آماده نگه داشتم تا اگر بتوانم به تیم کمک کنم. با تعویض ها همیشه روند تیم ما بهتر می شد چه من به میدان بیایم چه دیگران.

ما برای هر تعویض برنامه و هدف داشتیم.

* شما گفتید در مقطعی دچار حاشیه شدید.

- ما بعد از بازی با پرسپولیس وارد حاشیه شدیم و نتیجه‌اش را هم دیدیم، اما وقتی خود من 3 ، 4 بازی مصاحبه نكردم ، راحت تر توانستم روی خودم و حریفان متمرکز شوم و با آرامش بیشتر توانستم بهتر فكر كنم.

بازیکنان را  هم محدود نکردم و گفتم هر كس بخواهد آزاد است كه مصاحبه كند ، اما این موضوع را هم خاطرنشان كردم كه هروقت ما از حاشیه دور بودیم توانستیم خوب كار كنیم و نتیجه خوبی بگیریم.

* می گویند شما با خبرنگارها و کسانی که بر خلاف نظر شما حرف بزنند ، برخورد تندی دارید!

- متاسفانه برخی از خبرنگاران دنبال مسایل حاشیه‌ای هستند ، وقتی مربی ‪۹۰‬دقیقه تحت فشار و زیر استرس بوده، باید از او درباره مسایل فنی بپرسید . در همه جای دنیا می آیند در مورد فنی بازی حرف می زنند که اگر هم کسی حرفها را شنید چیزی یاد بگیرد اما اینجا برخی برای تیراژ  و یا همین شبکه 3 ؛ من هفته ی پیش به گزارشگر برنامه ی 90 گفتم تا زمانی که بخواهید از این سوالها از من سوال کنید ، جواب نمی دهم .

من زمانی که شروع کنم از این و آن ایراد بگیرم ، نمی توانم کار فنی خودم را انجام بدهم.

* خیلی ها منتظر بودند بعد از قهرمانی سایپا شما را در برنامه نود ببینند!

-  راستش دوست ندارم به این برنامه بروم. چون نود با تیم ما بد شد. در همین برنامه می خواستند به نوعی نیمی را که دایی در آن است ، کوچک کنند و صحنه هایی را که ما روی دروازه تیمها حمله می کردیم نشان نمی دادند. ما در بازی با ذوب آهن دو توپ به تیر دروازه زدیم اما  برنامه نود آن را نشان نداد. یا همین بازی با صباباتری 5 موقعیت ما را نمایش ندادند اما حمله های حریفان را نمایش می دادند و این باعث می شد مردم فکر کنند تیم ما شانسی برنده بازیها بوده است.

* با عادل فردوسی پور مشکلی داری؟

- من با فردوسی پور مشکل شخصی ندارم. در زندگی شخصی ام با ایشان برخوردی نداشته ام. حقیقت این بود که بعد از بازی با مکزیک آقای فردوسی پور 25 دقیقه با من مصاحبه کرد و من گفتم اگر مصاحبه را کامل پخش می کنید ، حرف بزنم ، و ایشان گفت بله؛  من خیلی مسایل را مطرح کردم اما این اتفاق نیفتاد و مصاحبه پخش نشد.

عاشق خانواده هستم

* اما به نظر شما پخش این مصاحبه در اختیار آقای فردوسی پور بوده ؟

- من هم گفته بودم اگر پخش می کند ، حرف می زنم . شما ببینید من در جام جهانی نیم ساعت جلوی دوربین این آقا حرف می زنم و پخش نمی شود ، اما همان زمان کسانی که از من خوششان نمی آمد به عناوین مختلف به عنوان کارشناس آمدند و هرچه دلشان خواست به من گفتند.

من آزادم به هربرنامه‌ای كه مایلم بروم . راستش اصلا تصمیم گرفته بودم به هیچ برنامه ای نروم اما بخاطر ارادت به آقای جهانگیر کوثری به شبکه دو رفتم و الان هم خدمت شما اینجا هستم.

* شما پول دارترین فوتبالیست ایران هستید؟

- اصلا خیلی از بازیكنان فوتبال هستند كه خیلی بیشتر از من پول دارند،البته من نمی‌گویم كه وضع خوبی ندارم ، به اندازه خودم حتی بیشتر دارم . اما  این به یك مجموعه است من با خانواده ام زندگی می کنم ، عاشق آنها هستم و دوست دارم در کنار آنها زندگی کنم . من همین الان اجاره نشینم

* من این را باور نمی کنم!

- چرا ، البته وضع مالی خوبی دارم ، اما با سرمایه‌ام كار می‌كنم و اجاره نشین هستم. از این بابت هم کمی همسرم ناراحت است .

* پس اینکه می گویند علی دایی در برجهای بزرگ تهران پنت هاوس دارد دروغ است.

- اصلا من در تهران پنت هاوس نخریده ام.

رشیدپور مجری برنامه شب شیشه ای با ژست های مخصوص مجریان تاک شو!

* یکی از کارگردانان سینما زنگ زدند و گفتند ما در یک روستای دور افتاده پول جمع کردیم مدرسه بسازیم و در کمال  تعجب دیدیم آنجا علی دایی در ردیف اول خیرین مدرسه ساز است که در روستاهای اردبیل مدرسه ساخته.

- من کار به خصوصی انجام نداده ام و کوچکترین وظیفه ام بوده است.

دوست ندارم هم عنوان شود من یك مدرسه در یکی از مناطق محروم  اردبیل ساخته‌ام كه فكر می‌كنم از مدارس نمونه اردبیل است.

شما مطمئن باشید سرمایه ای که در این راه ها خرج نشود ، نمی ماند.

خدا داده که ما هم در این راه صرف کنیم اما تا اندازه ای که بتوانم ؛ متاسفانه مردم ما خیلی مشکلات دارند و فکر می کنند کسی مثل علی دایی می تواند کمک کند . من روزی حداقل 10 تا 20 نامه دارم ، اما من یک نفرم و نمی توانم به تنهایی به همه آنها رسیدگی کنم.

* حرف جالبی زدید که سرمایه ای که در این راه ها خرج نشود ، نمی ماند.

- اصلا خدا ثروت داده که در این راه ها صرف کنیم. بعضی ها اصلا نمی دانند چطور خرج کنند.

* آذری ها بسیار نسبت  به  آئین های مذهبی معتقدند. البته همه ی مردم ما این طور هستند اما آذری ها بیشتر.

- ما آذری ها ته دلمان به جایی وصلیم؛ امشب شب وفات خانم زهرا (س) است. شما مطمئن باشید اگر ما قهرمان شدیم ، نظر خانم به ما بوده است.

ما از بچگی با عشق به ائمه بزرگ شده‌ایم و در خانواده‌ای بودیم كه پدرم عاشق اهل بیت بود . ما همیشه روزعاشورا خرج می‌دادیم . یادم هست سال دوم یا سوم دبیرستان پدرم وضع مالی اش خراب شده بود.

این را بگویم که پیش از انقلاب پدر من جزو خانواده های پولدار اردبیل بوده اند اما در دوران انقلاب بخاطر اعتقاداتی که داشت خیلی خرج کردند و زمانی دیدیم دستش خالی ست. اما با این حال هرگز محتاج کسی نبودیم و دستمان را پیش کسی دراز نکردیم. من و بخصوص برادرانم  دستفروشی و کارگری هم کرده ایم ام دست پیش کسی دراز نکردیم.

آن زمان از و از خدا خواستم انقدر به من بدهد كه نه تنها روزهای عاشورا بلكه ‪ ۲۱‬ماه رمضان نیز بتوانم خرج بدهم و هر سال در مسجد اردبیلی ها  گلوبندك هستیم و 3 ، 4 هزار نفری هم به ما لطف دارند و در این راه کمک می کنندو به دعای همین هاست که علی دایی ایستاده است و  در مقابل خیلی از مشكلات ایستاده است.

ما آذری ها ته دلمان به جایی وصلیم

دایی سپس با زبان آذری گفت :  تا جایی که همشهری های ما در مورد بزرگی خانم زهرا (س) می دانند ، ما در برابر خاندان ایشان هیچ هستیم و هر چه داریم از حضرت زهرا (س) داریم.

در مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا در امارات كه ‌تیم ایران سوم شد.من در تمام بازیها قبل از ورود به زمین یازهرا می‌گفتم  ، بعد از سوم شدن تیم سربندهایی آوردند، كه اسامی مختلفی روی آنها بود ، جالب اینكه سربندی به من رسید كه نام حضرت زهرا (س) روی آن نوشته شده‌ بود.

* وقتی این قدر خوب صحبت می کنی ، مخالف هم زیاد داری. خیلی ها صداست را تقلید می کنند و برایت جوک می سازند ، این جوک ها به دستت می رسد؟چیزی شنیده ای؟

- خیلی از این ها دیده ام .

متاسفانه یكی ‌ازگزارشگران سیما ( حسین رفیعی ) هم در یک مراسم این کار را کرده بود  كه مطمئن باشید این موضوع را پیگرد قانونی می‌كنم.  اما پردم خدا بیامرز می گفت : آدم بزرگ پشت سرش صحبت می کنند ، بزرگ نمی شدی ، حالا که شدی حرف می زنند و باید تحمل کنی.

خیلی‌ها به من لطف دارند و مرا دوست دارند اما افرادی هم هستند كه نمی‌توانند پیشرفت و موفقیت دیگران را ببینند.

* حالا اگر کسی که صداست را تقلید کرده ، قصد رفتن به مکه را داشته باشد و بیاید پیش شما ، حلالش می کنی؟

- من همین حالا هم حالا کرده ام  از كسی ناراحت نیستم و همه را حلال می‌كنم ، اگر تنها جوك و تقلید صدا باشد و وارد موضوعات دیگر و سایر مسائل نشوند، زیاد مهم نیست.

* حالا  آقای گل جهان  فرانس پوشکاش است یا علی دایی؟

- یک ایرانی است!

سپس مجری برنامه از تخریب شخصیت ها انتقاد کرد و از برخورد مردم جوامع دیگر با نخبه هایشان گفت و ....

* شما دو گل جالب به چلسی انگلیس و یکی به میلان ایتالیا زدید ، از این گلها بگوئید.

-  در لیگ قهرمانان اروپا  در زمین خودمان (هرتابرلین) با چلسی بازی داشتیم .قبل از بازی یکی از همبازیانم تونی زانه آمریکایی گفت :" امروز من سانتر می کنم و تو گل می زنی! و خیلی زود این اتفاق افتاد او سانتر کرد و زدوم و گل دوم را هم بعد از فرار تک به تک شدم و دروازه جلسی را باز کردم.

اما گلی را كه در سن سیرو به میلان زدم بیشتر دوست دارم . البته در این بازی در دقایق آخر گل خوردیم و بازی با تساوی پایان یافت. هر چند در نهایت ما از گروه خودمان صعود كردیم واین صعود جزو افتخارات هرتا بود كه درجام قهرمانی باشگاههای اروپا توانست به‌مرحله بعد صعود كند.

* و در مورد دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا

- من اصلا در میان 18 نفر هم نبودم.

* زمانی که مدال را می گرفتید ، شما عصبانی بودید؟

- ما همه ناراحت بودیم که چرا در 2 دقیقه 2 گل خوردیم . ما خودمان را برای جشن قهرمانی آماده كرده بودیم ولی در دقایق آخر با دریافت دو گل نایب قهرمان شدیم. البته قشنگی فوتبال هم به همین است.

* ویژگی های قهرمان قهرمانان چیست؟

- اول از همه باید مردمی باشد، افتخارات ملی‌اش زیاد باشد ، پهلوان باشد و خیلی مسائل را رعایت كند، الگوی خوبی برای جامعه باشد و بویژه با توجه به اینكه جمعیت ما بیشتر نوجوان و جوان هستند باید الگوی خوبی باشد.

ورزشكاران در زمینه الگو بودن وظیفه سنگینی دارند ، نه فقط ورزشكاران،هنرمندان و بسیاری ازاقشار كه به عنوان الگو در جامعه مطرح هستند باید به این موضوع توجه كنند.

* تو که قهرمان قهرمانان هستی ، گاهی مردم دوست ندارند یک چیزهایی را از زبان شما بشنوند!

- مطمئناَ مردم حق دارند كه مرا عصبانی نبینند ، آنان انتظاراتی از ما دارند اما گاهی فشار زیاد روانی که وارد می شود ، در برخی صحنه‌ها، به دلیل استرس ، فشار زیاد روانی عكس العملی می بینند از شخصی مثل علی دایی  كه اصلا درست نیست . من اشتباهم را می پذیرم و تلاش خواهم كرد چنین اتفاقی تكرار نشود و از مردم به خاطر این مساله معذرت خواهی می‌كنم.

* همیشه جواب انتقاد ها را در زمین می دهی!

- من همیشه اشتباهاتم را قبول دارم و اگر انتقاد خوبی شود، می‌تواند كمكی هم برایم باشد اما با غرض ورزی مخالفم ، اگر انتقاد درستی نباشد سعی كرده‌ام با عمل جواب بدهم .

* فیلم می بینی؟

- نه از صبح که به دنبال فوتبال و بازی و مربیگری ام و همین که به کارهای شخصی و تجاری ام برسم کافی است.

* سرمایه داری هم دردسر است!

- نه خدا را شکر من سرمایه دار نیستم!

مدیون بچه های جبهه هستیم

در این زمان سکانس مشهوری از فیلم آژانس شیشه ای که در آن نماینده اطلاعات ( رضا کیانیان ) با جانبازی (پرویز پرستویی ) که کارمندان و مشتریان آژانس هواپیمایی را گروگان گرفته ، مذاکره می کند به نمایش در می آید ؛ .... ببین مربی دوره تو به سر آمده....و آدم مربی باشه ... اما مسافر کشی کنه ... دهه ات گذشته ، ... یک دهه حرف زدی .... هیچی نگفتیم ....

* آقای دایی با دقت می دیدی!

- این فیلم نشان می داد ما همه یک دین داریم به بچه های جبهه به آنها که چند سال از مملکت دفاع کردند. این آسایش و آرامش را از آنها داریم بچه هایی که متاسفانه در گوشه خانه ها افتاده اند و ما آرامش مان را مدیون آنها هستیم هرگز نباید فراموششان کنیم.

مجری پیام کیومرث پور احمد را در مورد صداقت دایی و پیام معلم قرآن را که همواره از دایی به عنوان یک الگو نام میبرد ، خواند و دایی در پاسخ می گفت :

من همیشه مدیون مردم هستم. هر چه دارم از آنها دارم و تشکر می کنم  . من کوچک همه هستم

ور در نهایت از میان 219100 شرکت کننده در نظرسنجی اس ام اسی برنامه ، 78 درصد علی دایی را افتخار ملی ایران توصیف کردند و  21.99 درصد او را افتخار ورزشی ایران خواندند.

مطالب مرتبط :

آشتی دایی و نود

شهریار کفش ها را آویخت

دایی تختی نیست اما ....

ویژه نامه جام جهانی 2006 آلمان