تبیان، دستیار زندگی

آیا واقعا امام زمان (عج) از حال شیعیان آگاه است؟

هر عملی كه انسان انجام می دهد، از خیر یا شر، خدا و رسول و مومنان (كه امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین اند) حقیقت عمل خیر یا عمل شر را مشاهده می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یا صاحب الزمان
این نكته كه به طور كلی اولیاء و بندگان خاص خدای متعال از حال دیگر بندگان با خبر اند و حتی نامه اعمال آن ها از دیده شان پنهان نیست، دیدگاهی است قرآنی. قرآن در بعضی از آیات خود به این موضوع اشاره كرده است:

خدا و رسول و مومنین شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند:"وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ"(۱)
بگو: عمل كنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏ بینند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مى‏ شوید و شما را به آنچه عمل مى‏ كردید، خبر مى‏ دهد!

یكی از راویان از امام صادق (علیه السلام) تفسیر آیه شریفه را سوال كرد، حضرت فرمود:" هُمُ الْأَئِمَّةُ"(۲) یعنی مومنین، امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین هستند.

علامه طباطبایی نوشته است،: "هر عملی كه انسان انجام می دهد، از خیر یا شر، خدا و رسول و مومنان (كه امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین اند) حقیقت عمل خیر یا عمل شر را مشاهده می كند.". (۳)

پی نوشت:
۱. سوره توبه، آیه ۱۰۵.
۲. مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏۲۳، ص ۳۵۳.
۳. طباطبایی محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی محمد باقر، ج ۹، ص ۳۹۸.

منبع : شهرسوال
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.