تبیان، دستیار زندگی

رنگ در دنیای فلفل‌ها

فلفل‌ها؛ رنگ‌های متفاوت، خواص متفاوت

بین فلفل‌های قرمز و سیاه و سفید، تفاوت‌هایی وجود دارد و هرکدام خواص گوناگونی دارند که بهتر است قبل از استفاده در وعده‌های غذایی‌تان، از تفاوت آن‌ها باخبر شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فلفل های رنگی
برخلاف اینکه نام هر سه نوع مورد نام برده شده فلفل می‌باشد، اما خواص و کاربردهای آن‌ها یکسان نیست و متفاوت با یکدیگر هستند.

فلفل سیاه، سفید و قرمز، همه از یک گیاه تهیه می‌شوند. رنگ فلفل به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. دانه‌های فلفل سیاه وقتی چیده می‌شوند که تقریباً رسیده باشند و به‌واسطه خشک شدن در آفتاب، لایه بیرونی‌شان سیاه شده باشد. با این‌حال، فلفل سفید با جداسازی لایه بیرونی (قبل یا بعد از خشک شدن) و برداشتن دانه درونی فلفل به دست می‌آید. فلفل سفید هم مانند فلفل سیاه، از ادویه‌های محبوب و پُرکاربرد در سراسر جهان است و جایگاه خاصی هم در طب کهن داشته است.

فلفل سفید

همان‌طور که اشاره شد این‌گونه از فلفل، زمانی به دست می‌آید که پوست بیرونی دانه‌ها بر اثر تابش نور خورشید خشک و باز شود. دانه‌های سفید درون این پوست‌ها، فلفل سفید است.
فلفل سفید، عطر و طعم ماندگاری ندارد و پس از گذشت زمان به سرعت رایحه آن از بین خواهد رفت.
به دلیل رنگ سفید این فلفل، بهتر است در غذاهایی از آن استفاده کنید که بخواهید رنگ یک دستی داشته باشند و دانه‌های فلفل در آن مشخص نباشند؛ مانند تهیه سس سفید و یا پوره سیب زمینی.

مهم‌ترین فواید فلفل سفید عبارتند از:

مقابله با سرطان
محققان دانشگاه دال‌هاوزی می‌گویند براساس یافته‌های اخیرشان می‌گویند که فلفل سفید می‌تواند در مقابله با سرطان کولون به بدن کمک کند.

کمک به هاضمه

فلفل‌ها از طریق تبخیر مواد فرار و قرار گرفتن در معرض نور طعم و عطر خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر توصیه می‌گردد جای خرید پودر فلفل، فلفل دانه بخرید و خودتان آن‌ها را آسیاب کنید

فلفل سفید به بدن کمک می‌کند تا اسید هیدروکلریک ترشح کند. این اسید برای هضم کردن پروتئین‌ها و ترکیبات غذایی دیگر لازم است. به‌علاوه، فلفل سفید حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر موجود در فلفل سفید،‌ حرکات حلقوی روده را تقویت می‌کند و ترشح شیره‌های معده را افزایش می‌دهد. همین روند، هاضمه را راحت‌تر می‌کند، از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می‌کند و از بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان کولورکتال محافظت می‌کند. ویژگی دیگر فیبر، این است که می‌تواند کلسترول را از شریان‌های اصلی و عروق خونی دیگر خارج کند.

کمک به تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدانی
فلفل سفید دارای مقدار مناسبی از منگنز است که یکی از کوفاکتورهای ضروری برای بعضی از آنزیم‌های مهم و مؤثر در تولید انرژی و قوای دفاعی آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، رادیکال‌های آزادی که توسط میتوکندری تولید می‌شوند، باید توسط همین آنزیم‌ها خنثی شوند و این آنزیم‌ها برای فعالیت مطلوبشان به منگنز نیاز دارند.

تقویت بهداشت دهان و دندان
یکی از ویژگی‌های فلفل سفید، این است که با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند و دندان‌درد را هم سریعاً تسکین می‌دهد.

تسکین مشکلات پوستی
مطالعات علمی نشان داده‌اند که پیپرین، ترکیب موجود در فلفل سفید، برای مقابله با ویتیلیگو مؤثر است. بنابراین، اگر به این بیماری پوستی مبتلا هستید، می‌توانید درباره استفاده از فلفل سفید با پزشک خودتان مشورت کنید.

کمک به کاهش وزن
محققان دانشگاه سی‌جونگ در کره جنوبی می‌گویند که پیپرین موجود در فلفل سفید، این توانایی را دارد که مانع از شکل‌گیری سلول‌های چربی جدید شود و از این طریق با چاقی مبارزه می‌کند.

مؤثر برای تقویت سلامت استخوانی
فلفل سفید حاوی املاح مهمی مانند منگنز، مس و منیزیم است که همگی برای تکامل استاندارد استخوان‌ها و استحکام مناسب آن‌ها ضروری محسوب می‌شوند. مصرف این ادویه خصوصاً برای افراد مسن‌تر و سالمند مناسب است، چون استخوان‌های آنان در این دوران در موقعیت تضعیف قرار می‌گیرند.
فلفل سفید
تقویت اشتها
افرادی که از کمبود اشتها و بی‌میلی به غذا رنج می‌برند،‌ می‌توانند از فلفل سفید به‌عنوان چاشنی اشتهاآور استفاده کنند. درواقع، فلفل سفید، اشتها را تحریک می‌کند و موجب بهبودی در عملکردهای گوارشی نیز می‌شود. اضافه کردن مقدار کمی از فلفل سفید به غذای کودکان سخت‌گیر و مشکل‌پسند می‌تواند چاره آشفتگی‌های مادران باشد.

مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا
محققان توصیه می‌کنند که حتماً در زمستان از فلفل سفید استفاده کنید، چون این ادویه واقعاً توانایی‌های زیادی در مقابله با آنفلوانزا و سرماخوردگی دارد. فلفل سفید، ترشحات مزاحم در مسیر تنفسی را پاک‌سازی می‌کند که واقعاً برای بیماران مهم است.

ضدالتهاب و ضداسترس
اثرات ضدالتهابی فلفل سفید، هم نفس افراد را تازه و خوش‌بو می‌کند و هم تحمل‌پذیری یا استقامت در مقابل تنش و استرس را در انسان‌ها افزایش می‌دهد. این اثرات ضدالتهابی، فلفل سفید را به یکی از ادویه‌های مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل می‌کنند.

تصفیه‌کننده و تقویت‌کننده
فلفل سفید، عناصر و ذرات مضر را از بدن دفع می‌کند و علاوه بر رقیق‌سازی خون، این توانایی را هم دارد که گردش خون را تقویت کند. مصرف منظم این ادویه، مانع از ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی و بعضی از سرطان‌ها می‌شود.

فلفل سیاه

فراوان‌ترین نوع از فلفل که در دسترس می‌باشد، فلفل سیاه است. این فلفل به طور طبیعی از لایه بیرونی که توسط تابش نور خورشید به رنگ سیاه در آمده، به دست می‌آید.
عطر آن بسیار بیشتر از فلفل سفید است. همچنین ترکیب اجزای درون آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. فلفل سیاه می‌تواند در مدت زمان طولانی‌تری تازه بماند، بدون اینکه از خاصیت و عطر و طعم آن کم شود. استفاده از فلفل سیاه به جای سفید در وعده‌های غذایی، به دلیل برتری عطر و ماندگاری بیشتر، رایج‌تر است.
فلفل پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلوریک و در نتیجه هضم بهتر غذا می‌شود. اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین‌ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است. هنگامی‌که مقدار اسید هیدروکلوریک بدن کافی نباشد، غذا به مدت طولانی در معده باقی می‌ماند که منجر به سوءهاضمه می‌شود. به‌علاوه، فلفل تعرق و ادرار را افزایش می‌دهد. فلفل همچنین اثرات مفید آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال مؤثر را در خود نشان داده است. خواص فلفل سیاه را به طور کامل می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید.


فلفل قرمز
هر 3 نوع فلفل می‌توانند هم در خواص دارویی مفید باشند و هم در طعم بخشی به غذاها؛ اما فلفل قرمز در بحث آنتی اکسیدان ها و اثرات مفیدی که بر روی سلامت دارد، بسیار قدرتمندتر از دیگر انواع است.
همچنین فلفل قرمز بسیار تندتر است و طبیعت گرم آن نیز بیشتر است.
فلفل قرمز نیز از میوه‌های کاملاً رسیده گیاه فلفل به دست می‌آید، با این تفاوت که فرایند خشک کردن دانه‌ها باید سریع انجام گیرد.

فلفل سبز
محصول نادرتر این گیاه فلفل سبز است. برای تهیه آن دانه‌های فلفل به صورت زرد و نارس برداشت می‌شوند و سپس باید در معرض نمک یا سرکه قرار گیرند تا از تخمیر شدن آن‌ها جلوگیری شود.
از میان آن‌ها فلفل سفید از همه تندتر و فلفل سبز از همه ملایم‌تر است. اما در مقابل فلفل‌های سیاه و سبز معطرتر از فلفل سفید می‌باشند. فلفل دانه سبز عطر گیاهی و فلفل دانه قرمز طعم شیرین و تند دارد.

نگهداری فلفل‌ها

فلفل‌ها از طریق تبخیر مواد فرار و قرار گرفتن در معرض نور طعم و عطر خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر توصیه می‌گردد جای خرید پودر فلفل، فلفل دانه بخرید و خودتان آن‌ها را آسیاب کنید.

منابع:
جام جم
سلامتیسم
مردمان
برترین‌ها
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.