تبیان، دستیار زندگی

تایید شورای لایحه حمایت از حقوق معلولان

در سال گذشته ۱۵۰اورژانس اجتماعی در ۱۵۰شهری که بالای ۵۰هزار نفر جمعیت دارد، راه‌اندازی کردیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تایید شورای لایحه حمایت از حقوق معلولان
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه اطلاعات، دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست مجمع خیرین کشور با بیان این که هیچ دستگاهی به اندازه بهزیستی در برون‌سپاری وظایف خود موفق نبوده است، تاکید کرد: در سال گذشته ۱۵۰اورژانس اجتماعی در ۱۵۰شهری که بالای ۵۰هزار نفر جمعیت دارد، راه‌اندازی کردیم.

به گزارش مهر،رئیس سازمان بهزیستی همچنین از تائید لایحه حمایت از حقوق معلولان در شورای نگهبان خبر داد و گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در دولت تدبیر و امید در سال ۹۴به صورت لایحه به مجلس ارائه شد، با اصلاحاتی ۲۰اسفند ۹۶به تصویب مجلس و در ۲۲فروردین ماه ۹۷به تائید نهایی شورای نگهبان رسید.

مریم پورسید، رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هم در گفتگو با ایرنا با انتقاد از بیمه نبودن خدمات توانبخشی مبتلایان به اوتیسم مانند گفتار درمانی اظهارداشت: کودکان مبتلا به اوتیسم ماهانه به ۱۰۰ ساعت خدمات مستمر توانبخشی نیاز دارند در حالی که هزینه این خدمات را باید از جیب بپردازند.

وی گفت: سازمان بهزیستی کشور ۷۴ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی در سراسر کشور دارد که به حدود سه هزار کودک مبتلا به اوتیسم، خدمات ارائه می کند، اما متاسفانه تعداد این مراکز بسیار کم است و همه مبتلایان به اوتیسم نمی توانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در دولت تدبیر و امید در سال ۹۴به صورت لایحه به مجلس ارائه شد، با اصلاحاتی ۲۰اسفند ۹۶به تصویب مجلس و در ۲۲فروردین ماه ۹۷به تائید نهایی شورای نگهبان رسید.


پورسید ادامه داد: بهزیستی برای هر کودک ماهانه ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کند تا بسته کامل خدمات توانبخشی را دریافت کند،اما تعداد مراکز بهزیستی کم است و کودکان مبتلا به اوتیسم در کلینیک‌های معمولی وزارت بهداشت برای خدماتی مانند گفتار درمانی و کار درمانی هزینه بپردازند و این خدمات زیر پوشش بیمه نیست.

رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:خانواده‌ها علاوه بر هزینه‌های درمانی و توانبخشی باید هزینه‌های ایاب و ذهاب را هم بپردازند و همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم در کنار این خدمات به برنامه‌های دیگری مانند موسیقی درمانی و بازی درمانی و فعالیت‌های ورزشی و هنری نیاز دارند تا آنان را نسبت به ادامه روند توانبخشی علاقه‌مند کند و تاثیرگذاری خدمات درمانی، آموزشی و توانبخشی بیشتر شود.

وی اظهار داشت: بزرگترین مشکل این سازمان برای توسعه مراکز روزانه توانبخشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، کم بودن اعتبارات است؛ امسال به ازای هر کودک ۴۶۰ هزار تومان به مراکز خود پرداخت کرده‌ایم و برای توسعه این مراکز ماهانه به ۲۳ میلیون تومان نیاز داریم.

پورسید افزود: خانواده‌ها ماهانه فقط ۱۸۰ هزار تومان هزینه خدمات توانبخشی را به مراکز پرداخت می‌کنند، اما بسیاری از خانواده‌ها همین مبلغ را هم پرداخت نمی کنند و این مراکز، هزینه‌های دیگری مانند اجاره ساختمان، حقوق پرسنل و تامین تجهیزات دارند و از سوی دیگر برای هر دو کودک باید دو مربی وجود داشته باشد.

به گفته وی، اختلال اوتیسم مشکل ارتباطی است که با تشخیص بموقع آن در سنین دو تا پنج سال، این کودکان تا ۸۰ درصد مانند کودکان عادی زندگی خواهند کرد.
منبع: روزنامه اطلاعات