حكومت جهانی امام عصر و نظریهی جهانی شدن در عصر ما
(6)
گفتار آخر : ویژهگیهای آرمانی دولت جهانی حضرت ولیعصر عجل الله فرجه
استنتاج
در پنج گفتار گذشته كه تحت عنوان "حكومت جهانی امام عصر و نظریهی جهانی شدن در عصر ما" تقدیم حضورتان گردید، مفهوم جهانىشدن یا جهانىسازى و برداشتهاى مختلف از آن تبیین گردید.
بیان شد كه یكى از اصلىترین آموزههاى این پدیده، در حال حاضر جهانىسازى غربى یا آمریكایى است. سپس با تشریح پیامدهاى كلیت راهبرد مزبور، و ضمن عدم نفى پیامدهاى مثبت آن، تبعات منفى و ویرانگر جهانىسازى غربى نیز بیان شد. روشن گردید در بطن این آموزه چه در حوزه نظرى و چه در حوزه عملى، سلطه گرى، هژمونىطلبى، استكبارورزى، استثمار و امپریالیسم نهفته است و این گونه جهانىسازى به دلیل ماهیت تعرضى و استكبارى و انحصارطلبانه خویش؛ فرایندى مادى، یكسویه، مصنوعى و غیرجهانشمول و سكولار است كه هدفى جز یكپارچه سازى جهانى و ادغام آن در بازار مشترك جهانى به رهبرى دنیاى سرمایهدارى و سردمدارى آمریكا را دنبال نمىكند.
بازار سودگرایانه و سود محورانه مادى كه همه مؤلّفههاى حیات اجتماعى از اقتصاد و سیاست تا فرهنگ را به زبان منفعتطلبى و استكبارورزى و سلطه بىچون و چراى تمدن غرب و استیلاى بیشتر آنها علیه سایر كشورها و فرهنگها را ترجمه مىكند و مدعى جامعه جهانى تكقطبى سرمایه سالارانه و میلیتاریستى است.
و مىتوان آن را یك پروژه تحمیلى و یك طرح مهندسى اجتماعى در سطح كلان سیستمى دانست كه تلاش مىنماید ایدئولوژىهاى غربى را با تكیه بر بنیادهاى نئولیبرالیستى و سرمایهدارى به كل جامعه بشرى تحمیل كند و از این طریق در صدد فراگیركردن شیوه زندگى آمریكایى و غربىكردن انسانها و ترویج فرهنگ مصرف و اصالت سود و سرمایه است. و نابودى سنن و فرهنگهاى محلى، و امحاء ادیان رقیب، نابودى محیط زیست و وابستگى مستمر كشورهاى ضعیف به كشورهاى غربى را دنبال مىكند و به دروغ سعى دارد نظام فكرى و اجرایى لیبرال دموكراسى را به عنوان الگوى تكاملى مشترك براى كل جوامع انسانى معرفى و دیكته كند. در حالى كه در عمل ناكارآمدى این ایده چه در سپهر اندیشه و چه در حوزه عمل و اجرا ثابت شده و بحرانهاى فعلى گریبانگیر رژیمهاى غربى، مؤید این مدعا است.
از سویى در این مقاله، به جهانشمولى تعالیم عالیه اسلام و سزاوارى آموزه جهانىسازى مهدوى براى ارائه الگویى جهانشمول، فراگیر، امیدزا و تحركآفرین جهت تكامل جامعه بشرى و نجات آن از ورطهها و حرمانها و تنگناهاى موجود، به گونهاى مستدل اشاره گردید. به اذعان مستدلات پژوهش، آموزه جهانىسازى مهدوى مىتواند ترجمان بخش مثبت فرایند جهانىشدن فعلى باشد.
یعنى با استفاده از عرصههاى مختلف فنآورى و سایر مواهب خداداد در عصر ظهور، مانند پلى تمام دنیا و شهروندان آن را متحد كرده و محرومیتهاى علمى، اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى را از بین ببرد. هنجارهاى پسندیده دینى، اخلاقى و انسانى را بر جهان حكمفرما كند و نوعى وحدت بهینه، مثبت و متكامل را میان بشریت ایجاد نماید. دولت جهانى مهدوى با زعامت آخرین معصوم الهى، مىتواند خاتمیت دین و رسالت جهانشمول نبوى را تكمیل و معنا بخشد.
مردم دنیا را هم پیكر نموده تا همانند یك اندامواره و با تبعیت از تعالیم عالیه و نوسازى شده اسلامى، در فكر صلاح و اصلاح یكدیگر برآمده و در سنگرى واحد علیه تمام عوامل مخل تكامل بشرى و پلشتىهاى گیتى مبارزه نمایند و با رخت بربستن هوا و هوسهاى شیطانى به عبودیت و خلوص در پرستش الهى واصل گردند. بدیهى است این امر تنها در پرتو حكومت جهانى مهدوى و تشخیص ویژه آن به شاخصههایى از جمله موارد زیر میسر است.
1 - حاكمیت جهان شمول اسلام و برچیدگى شرك و اختلافات بشرى.
2 - حاكمیت مطلق عدالت و دادورزى.
3 - برقرارى امنیت و آرامش همه جانبه.
4 - رفاه و رشد پایدار اقتصادى، استغناى عمومى و رفع فقر.
5 - رشد و ترقى علوم و فنون و شكوفایى و كمال عقلانیّت بشرى.
6 - تكیه بر استدلال و اقناع و كسب مقبولیت و رضایت عمومى.
7 - گفتمان واقعى و احتجاج با سایر ادیان.
8 - حفظ و ارتقاء كرامت انسانى و حقوق بشردوستانه.
9 - نفى قومیتمدارى و نژادپرستى.
10 - حكومت شبه فدرالى و احترام به سایر ملل.
11 - نوسازى و احیاء دینى بر مبناى مقتضیات جدید.
12 - تحول شگرف در حوزهها و فضاهاى ارتباطى و رسانهاى.
13 - رعایت آرمانى حقوق محیط زیست و جانداران.
واضح است دولت جهانى مهدوى با این ویژگىهاى آرمانى خواهد توانست طرح آرمانى جهانىسازى دولت كریمه اهلبیت و حیات طیبه موعود قرآن را در فراخناى گیتى محقق نماید.
پیوند به :
حكومت جهانی امام عصر و نظریهی جهانی شدن در عصر ما:
گفتار اول: مفهوم جهانىشدن و برداشتهاى مختلف از آن
گفتار دوم: جهانگرایى و جهان شمولى اسلام
گفتار سوم: جهانىسازى مهدوى و شاخصههاى آن قسمت اول
گفتار چهارم: جهانىسازى مهدوى و شاخصههاى آن قسمت دوم
گفتار پنجم: جهانىسازى مهدوى و شاخصههاى آن قسمت سوم
دكتر بهرام اخوان كاظمى
دبیرخانه دائمى اجلاس حضرت مهدى