تبیان، دستیار زندگی

ایروبیک در آب

متخصصان معتقدند انجام ایروبیک در آب می‌تواند سریع‌تر از تمرینات عادی به کاهش وزن، از بین‌ بردن سلولیت (تجمع چربی) و داشتن تناسب اندام منجر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایروبیک
تجربه‌ی حس آرامش و هیجان در کنار هم، حس فوق‌العاده‌ای خواهد بود. اگر شما هم جزو گروه دوستداران ورزش هستید و سلامتی و شاد بودن برایتان مهم است خوب است بدانید امروزه در بسیاری از نقاط جهان ورزش‌های داخل آب درحال رواج هستند. ایروبیک در آب تجربه‌ی هیجان‌انگیزی است که حتما باید امتحانش کنید. متخصصان معتقدند انجام ایروبیک در آب می‌تواند سریع‌تر از تمرینات عادی به کاهش وزن، از بین‌ بردن سلولیت (تجمع چربی) و داشتن تناسب اندام منجر شود. در این مطلب با ما همراه شوید.

چرا ایروبیک در آب؟

مهم‌ترین فایده‌ی ایروبیک در آب این است که از مفاصل محافظت می‌شود. توربن هورسبرگ که متخصص امراض استخوان در مرکز بیماری‌های استخوان در لندن و کلینیک آسیب‌های ورزشی است، می‌گوید: زمانی‌که روی زمین تمریناتی مانند دویدن را انجام می‌دهید، احتمال وارد آمدن ضربه به مفاصل‌تان زیاد است، ولی زمانی‌که در آب تمرین می‌کنید، دیگر نیروی گرانش باعث نمی‌شود وزن بدن‌تان روی مفاصل‌تان فشار بیاورد. دویدن یکی از سنگین‌ترین ورزش‌هاست، با هر باری که پایتان را روی سنگ‌فرش خیابان فرود می‌آورید، نیرویی معادل ۵ برابر وزن‌تان به پاها و ستون فقرات‌تان وارد می‌شود.

بیشتر دوندگان ماراتن زمانی‌که یک مسابقه را به‌پایان می‌رسانند، نزدیک به یک سانتی‌متر از قدشان کاهش می‌یابد. دلیل این امر آن است که فشار مداوم ناشی از دویدن موجب می‌شود عضلات موجود در پا، گردن و پشت‌تان سفت‌تر شود و درنتیجه استخوان‌های موجود در مهره فشرده‌تر شوند. جالب اینجاست که تمرین در آب از تأثیر این ضربه‌ها می‌کاهد و از مفاصل‌تان محافظت می‌کند. متخصصان معتقدند نیروی شناوری آب باعث می‌شود فشار وارده‌ بر مفاصل تا ۸۵٪ کاهش یابد.

ازآنجایی‌که ایروبیک در آب فشار کمی بر مفاصل وارد می‌کند، برای کسانی‌که درحال بازیابی آسیب‌دیدگی هستند و کسانی‌که مدت‌ها فعالیت نداشته‌اند، بهتر است.



بسیاری از ورزشکاران در دوره‌ی بازیابی در آب تمرین می‌کنند، زیرا با این روش بدون اینکه بر مفاصل ضعیف‌شده‌شان فشار زیادی بیاورند، می‌توانند عضلات خود را تقویت کنند.

آیا ایروبیک در آب مؤثرتر است؟

اینکه ایروبیک در آب فشار کمتری بر مفاصل وارد می‌کند، به آن معنا نیست که این تمرینات سبک هستند. تمرین در آب باعث می‌شود تا نسبت‌به تمرین در خشکی عضلات‌تان سخت‌تر تلاش کنند، بیشتر چربی بسوزانید و زودتر به اندام موردنظرتان برسید. دلیل این امر آن است که با هر حرکتی که انجام می‌دهید باید با نیروی آب نیز مبارزه کنید.

توربن هورسبرگ می‌گوید هر حرکتی که شما در آب انجام می‌دهید، به‌معنای مبارزه با مقاومت آب است. بنابراین تمرین در آب نسبت‌به تمرین در خشکی، شدت بیشتری خواهد داشت.

هر دقیقه دویدن در خشکی تنها ۶ کالری انرژی می‌سوزاند، در‌حالی‌که این مقدار برای دویدن در آب ۱۱ کالری در دقیقه است. فشار اضافی وارد بر پاهایتان در آب موجب می‌شود خون بیشتری به بالاتنه‌تان هل داده شود. این امر موجب می‌شود قلب‌تان بیشتر تلاش کند، ضربان قلب‌تان افزایش یابد و درنتیجه در طول ایروبیک در آب کالری بیشتری بسوزانید. همچنین انجام ایروبیک در آب، بر بدن تأثیر خنک‌کنندگی دارد. ازآنجایی‌‌که در زمان تمرین در آب هستید، بدن‌تان خیلی عرق نمی‌کند و احتمال اینکه در طول تمرین بدن‌تان دچار کم‌آبی شود، کمتر است.

البته مهم است که قبل، در حین تمرین و پس از آن به‌اندازه‌ی کافی آب بخورید تا از خطر کم‌آبی بدن‌تان جلوگیری کنید. زمانی‌که در آب هستید، آب باعث خنک‌ماندن شما می‌شود و درنتیجه امکان اینکه ناخودآگاه دچار کم‌آبی شوید بیشتر است. مربی‌تان می‌تواند در مورد مقدار آبی که باید بنوشید، شما را راهنمایی کند.

آیا همه می‌تواند ایروبیک در آب انجام دهد؟

ازآنجایی‌که ایروبیک در آب فشار کمی بر مفاصل وارد می‌کند، برای کسانی‌که درحال بازیابی آسیب‌دیدگی هستند و کسانی‌که مدت‌ها فعالیت نداشته‌اند، بهتر است. همچنین این تمرینات به افراد مسن نیز توصیه می‌شود. زیرا باعث می‌شود این افراد نسبت‌به تمرین در خشکی تحرک و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

ایروبیک در آب برای کسانی‌که به تازگی زایمان کرده‌اند و کسانی‌که مشکل کمر دارند، نیز توصیه می‌شود. زیرا آب با کمک به این افراد از فشار وارده بر ستون فقرات می‌کاهد. نیازی نیست شناگر المپیکی باشید تا بتوانید ایروبیک در آب را انجام دهید. بیشتر حرکات ایروبیک در آب، در آبی انجام می‌شوند که ارتفاع آن تا سینه‌تان باشد و معمولا پاهایتان زمین را لمس می‌کند. همچنین برخی تمرینات با افزایش اعتمادبه‌نفس‌ شما در آب موجب می‌شوند تا مهارت شناکردن‌تان نیز افزایش یابد.

اگر باردار هستید یا از التهاب مفصل رنج می‌برید، پیش از شروع ایروبیک در آب با مربی‌تان مشورت کنید. بارداری موجب افزایش تحرک برخی از مفاصل مخصوصا مفاصل لگن خاصره در فرد می‌شود. بنابراین انجام بی‌دقت ایروبیک در آب ممکن است به این افراد آسیب بزند. همچنین کسانی‌ که از التهاب مفصل رنج می‌برند نیز اگر بیش‌ازحد به مفاصل‌شان فشار بیاورند، احتمال آسیب‌دیدگی‌شان وجود دارد.

اگر می‌خواهید یک برنامه‌ی ورزشی جدید را شروع کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید تا از لحاظ جسمی مشکلی برای انجام تمرینات ورزشی جدید نداشته باشید. ایروبیک در آب را حتما امتحان کنید و حس خوب سلامتی و شادی را به خودتان هدیه بدهید.
منبع: پایگاه خبری چطور