تبیان، دستیار زندگی

بررسی طلاق عاطفی از دیدگاه تئوری انتخاب (2)

فرمان زندگی در اختیار همسران

انسان ها اگر نتوانند جلوی اشک شوق، یا واکنش احساسی تند خود را در یک لحظه بگیرند اما توانایی دارند که افکارشان را به هر سمت و سویی که خود می خواهند سوق دهند. اگر فرمان این افکار به جهت خیالات بیهوده و اختلاف برانگیز نچرخد، زندگی شاد و رضایت بخشی را خواهد داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طلاق عاطفی

در قسمت قبل با عنوان «کسب گواهینامه برای ازدواج» در مورد تئوری انتخاب و تاثیر آن بر انتخاب همسر صحبت کردیم و در این مقاله به تاثیر این دیدگاه بر زندگی زناشویی می پردازیم.

وقتی بعضی ها می گویند :
_"نمی خوام این جوری رفتار کنم ، ولی دست خودم نیست !

_دلم نمیخواد جوری رفتار کنم که پشیمونی به بار بیاره ، ولی نمیدونم چرا دست خودم نیست!

_وقتی ناراحتم یا عصبانی میشم ، انگار کنترل هیچی رو ندارم و اصلا حرفایی که میزنم دست خودم نیست ! "

می دانید جواب "تئوری انتخاب " چیست ؟

" اگر دست خودتون نیست ،  پس دست کیه ؟اگر شما به رفتار خودتون تسلط ندارید ، پس چه کسی به رفتار و گفتار شما بیشتر از خودتون تسلط داره ؟ "

افراد مختف با نقش های متفاوت در زندگی ما وجود دارند که ممکن است باعث عصبانیت یا ناراحتی ما شوند ، ولی این مائیم که نوع رفتار و عکس العملمان را انتخاب می کنیم .
احساس و هیجانِ غم و خشم ، هرچند شدید و عظیم ، نمیتواند ما را  مجبور کند حرفی بزنیم ، یا کاری انجام دهیم ، که نمی خواهیم ، مگر اینکه خودمان انتخاب کنیم که فرمان رفتارهایمان را بدهیم به احساس و هیجان ، تا داد بزند و چیز بشکند و کلی پشیمانی به بار بیاورد ؛ و اگر کسی علت را پرسید ، بادی به غبغب بیاندازیم و بگوئیم  : "چون عصبانی بودم" .

سوال اینجاست : آیا عصبانیت ، دلیل محکمی است برای رفتارهای غلط ؟ آیا فردی که ناراحت است ، حق دارد قهر کند و سکوت کند و اوضاع را به مراتب بدتر و بدتر نماید ؟ آیا به جای ابراز ناراحتی یا نشان دادن خشم و پرخاش ، بهتر نیست هیجان های منفی را به گونه ای درست و سنجیده کنترل کرد ؟

پس حالا که سوال مشخص شد ، جواب چیست ؟

" تئوری انتخاب "  به این سوال اینگونه پاسخ می دهد :

" هرآنچه ما انسان ها از صبح تا شب انجام می دهیم ، رفتارهایی است که فرمانش دست خودمان است .

 رفتار انسان مانند یک ماشین است ، که چهار چرخ دارد . دوچرخ جلوی ماشین به فرمان متصل است و دو چرخ عقب ماشین ، به دنبال چرخ های جلو حرکت می کند . دو چرخ جلو ، افکار و اعمال ما هستند که فرمانش دست خودمان است و دو چرخ عقب ، احساسات و واکنش های جسمی ما هستند که به دنبال افکار ما حرکت می کنند .

یعنی اگر بتوانیم فکر درستی داشته باشیم و خوب عمل کنیم ، احساسات خوبی داریم ، حالمان روبه راه است و خبری از سردرد و میگرن و افت فشار نیست .

پس همان طور که گفتیم ما بر افکار و اعمال خودمان کنترل داریم ، چون فرمان رفتارهایمان را در دست داریم ؛ ولی به احساس و واکنش ها بدنی مان کنترل مستقیم نداریم . پس برای داشتن یک زندگی شاد و سرشار از احساسات رضایت بخش ، و برای داشتن جسمی سالم و پرنشاط ، باید افکارمان را از خیالات بیهوده و بی اساس بزدائیم ؛ و تلاش کنیم برای داشتن اعمالی درست و سنجیده.

ما انسانها بر احساسات خود کنترل مستقیم نداریم ؛ ولی این باعث نمیشود که بگوییم : " دست خودمان نیست " ؛ چون  : " بر افکار و اعمالمان کنترل مستقیم داریم ؛ چون می توانیم فرمان را به سمت درستی بگردانیم تا احساسات هم به دنبالش بیایند و مسیر زندگی تغییر کند ، به سمت خوشبختی " .


همین الان ،  شما کاربر گرامی سایت تبیان ! امکان ندارد بتوانید حالتان را حتی چند درصد بهتر نمائید ، یا کمی از ترس و اضطرابتان کم کنید ، مگر اینکه فرمان را به سمت مثبت اندیشی بچرخانید ، تا دو چرخ فکر و عمل به راه بیفتد ، تا افکار سازنده و اعمال مثبت ، به شما " حال بهتر"  ببخشد . "

پس با توجه به یافته های تئوری انتخاب که در بالا مختصرا توضیح دادیم و در ادامه ی مقالات قدم به قدم بیشتر توضیح خواهیم داد ، ما انسانها هرآنچه  از صبح تا شب انجام می دهیم ، رفتارهایی است که خودمان انتخاب می کنیم . پس اگر توانایی کنترل هیجانات منفی خود را نداریم ، اگر مدام داد و بیداد می کنیم و توانایی گفتگوی موثر را نداریم ، اگر در سختی های زندگی دست و پایمان می لرزد و جرات "درست زندگی کردن" را نداریم ، همه و همه ، به خاطر این است که ما خودمان "خشم" و "غم" و" اضطراب " را انتخاب میکنیم . این خود ما هستیم که اجازه می دهیم افکارناسالم به ذهن مان رسوخ کند ، خشم برما مسلط شود ، و اعمالی انجام دهیم که شایسته و بایسته نیست .

این خود ما هستیم که می توانیم در مشاجره های زناشویی ، به جای انتخاب داد و بیداد و قهر ، گفتگوی موثر را انتخاب کنیم . این خود ما هستیم که فرمان زندگی را به دست خشم و غم و انزجار می دهیم ، تا بیچاره مان کنند ، تا هل مان دهند در چاه افسردگی و تنش و بیماری های روان تنی و .... .

تئوری انتخاب مدعی است :  " انسانها افسرده نمی شوند ، افسردگی می کنند ". یعنی : " افسردگی و طلاق و جدایی عاطفی را خودشان انتخاب می کنند " . شاید این ادعا عجیب و غیرقابل باور باشد ، اما اگر با صبر و حوصله مقالات ما را دنبال نمائید ، قدم به قدم به جواب سوالهایتان خواهید رسید .

ادامه دارد ...


 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.