تبیان، دستیار زندگی
محققان انگلیسی گفته‌اند حتی بعد از 60 سالگی هم كم كردن وزن، كنار گذاشتن سیگار و ورزش می‌تواند خطر دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی را تا حد زیادی كم كند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترك سیگار بعد از 60 سالگی هم مفید است

این‌قدر نگویید ما كه آردمان را ریخته‌ایم و الك‌مان را آویخته‌ایم، سنی از ما گذشته است و دیگر فرقی ندارد كه سیگار بكشیم، ورزش كنیم یا نه.

دو پیرمرد در حال سیگار کشیدن
محققان انگلیسی گفته‌اند حتی بعد از 60 سالگی هم كم كردن وزن، كنار گذاشتن سیگار و ورزش می‌تواند خطر دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی را تا حد زیادی كم كند.

خبرگزاری رویترز، كار این محققان را در دانشكده پزشكی كالج لندن چنین گزارش كرده است. آنها بیش از سه هزار مرد بین 60 تا 79 ساله را تحت نظر گرفتند. هیچ‌كدام از آنان در ابتدای مطالعه، دیابت یا بیماری قلبی نداشتند، اما یك‌ چهارم آنان به سندرم متابولیك مبتلا بودند، یعنی چاق بودند و چربی بالا داشتند و...  و به عبارت دیگر در معرض خطر این دو بیماری بودند.

بررسی‌ آنها نشان داد ورزش و فعالیت بدنی، حدود 24 درصد خطر این سندرم را كم می‌كند. آنهایی كه 2 تا 4 سال قبل از این مطالعه، وزن خود را به حد متعادل رسانده‌ بودند، حدود 12 درصد به سندرم متابولیك دچار شده بودند، در حالی‌ كه كسانی كه وزن بالا داشتند و تغییری در آن نداده ‌بودند، 23 درصد و كسانی كه وزن‌شان در این مدت اضافه شده‌ بود، 32 درصد به این سندرم مبتلا شده‌ بودند.

سایر مواردی كه رعایت آنها در كاهش خطر بیماری‌‌های قلبی- عروقی و دیابت مؤثر است، شامل اینهاست: ترك سیگار، مصرف کم كربوهیدرات و چربی در برنامه غذایی روزانه.

*مطالب مرتبط:

سیگار پوست را پیر می‌کند

افزایش خطر نابینایی با سیگار

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار 

رانندگان سیگاری جریمه می‌شوند

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم 

تاثیر سیگار بر دستگاه قلب و عروق

تاثیر سیگار بر ریه ها و سایر اندام های بدن

سیگار كشیدن را ترك كنید

سیگار نكشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.