تبیان، دستیار زندگی

آیا مسلمانان انبیاء قبل از نبی مکرم اسلام را قبول دارند؟

ما به همه انبیاى الهى، چه آنهایى كه قبل از ابراهیم علیه السلام آمده ‏اند، همانند آدم، شیث، نوح، هود، صالح و چه آنهایى كه بعد از ابراهیم بودند همانند سلیمان، یحیى و زكریا، ایمان داریم و هر پیامبرى كه دلیل روشن و معجزه داشته باشد به حكم عقل او را مى‏ پذیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استادقرائتی
استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 136 سوره بقره پرداخته است.

آیه:
قُولُواْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ إلَى‏ إِبْرَهِیمَ وَ إِسْمَعِیلَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِىَ مُوسى‏ وَ عِیسى‏ وَمَآ أُوتِىَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَّبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‏

ترجمه            
(اى مسلمانان!) بگویید: ما به خدا ایمان آورده‏ ایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط (كه پیامبرانى از نوادگان یعقوبند) و آنچه به موسى و عیسى و پیامبران دیگر از طرف پروردگارشان نازل شده است، (ایمان آورده ‏ایم. و) ما بین هیچ یك از آنها جدایى قائل نیستیم (و میان آنان فرق نمى ‏گذاریم و) در برابر خداوند تسلیم هستیم.

* نکته ها                     
این آیه به مسلمانان دستور مى‏ دهد كه به مخالفان خود بگویند: ما به خدا و همه پیامبران بر حقّ و آنچه از جانب خدا نازل شده است ایمان داریم و خود محورى ‏ها و یا تعصّبات نژادى، باعث نمى‏ شود كه ما برخى از آنها را بپذیریم و بعضى دیگر را نفى كنیم. ما به همه انبیاى الهى، چه آنهایى كه قبل از ابراهیم علیه السلام آمده ‏اند، همانند آدم، شیث، نوح، هود، صالح و چه آنهایى كه بعد از ابراهیم بودند همانند سلیمان، یحیى و زكریا، ایمان داریم و هر پیامبرى كه دلیل روشن و معجزه داشته باشد به حكم عقل او را مى‏ پذیریم.

«اسباط» جمع «سبط» به معناى نواده است و مراد از آن دوازده تیره و قبیله بنى‏اسرائیل مى‏باشد كه از دوازده فرزند یعقوب به وجود آمده و در میان آنان پیامبرانى وجود داشته است.

جمله «و ما اوتى موسى و عیسى» یعنى هرچه به آن دو پیامبر نازل شده قبول داریم، نه هر آنچه نزد شماست و لذا نفرمود: «وما اوتیتم»؛ بنابراین اگر در برابر دعوت شما كه مى‏گویید: «كونوا هوداً او نصارى» و راه نجات را در مسیحى یا یهودى بودن مى‏دانید، مى‏ایستیم به دلیل وجود انحراف و خرافاتى است كه در دین خدا ایجاد كرده‏اید وگرنه ما تورات و انجیل واقعى را كه در آنها بشارت ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله آمده است قبول داریم.

* پیام ها                      
1- ایمان به همه‏ ى انبیا وكتاب‏هاى آسمانى لازم است. «آمنّا باللّه و ما انزل...»

كفر به بعضى از انبیا، كفر به همه‏ ى آنهاست. مسلمان واقعى كسى است كه به تمام انبیاى الهى، ایمان داشته باشد.

2- ما به آنچه بر موسى و عیسى علیهما السلام نازل شده ایمان داریم، نه آنچه امروز به نام تورات وانجیل وجود دارد. «وما اوتى موسى وعیسى»

3- تسلیم عملى، در كنار ایمان قلبى لازم است. «آمنّا باللّه... نحن له مسلمون»



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه