تبیان، دستیار زندگی

سبک زندگی نبوی الهام بخش اطباء و روانشناسان است

حجت الاسلام طالبی مازندرانی با بیان اینکه مکتب پیامبر اکرم(ص) هرگز کهنه نمی شود، گفت: اخلاق نیکو ، رفتار شایسته، سازش و خداشناسی از فاکتورهای مهم سبک زندگی نبوی است که در تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدرسوال الله
حجت‌الاسلام صادق طالبی مازندرانی، نویسنده و پژوهشگر در مورد تاثیرات بکارگیری سبک زندگی نبوی در زندگی خانوادگی و اجتماعی به خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: نخستین چیزی که در سبک زندگی نبوی مطرح می شود، اخلاق است. پیامبر اکرم (ص) 23 سال رسالت خود را در یک جمله خلاصه کردند و فرمودند: «من مبعوث شدم تا اخلاق را کامل کنم». وقتی بین زوجین اخلاق و رفتار شایسته باشد، بسیاری از مشکلات در زندگی محو می‌شود. شاید همسر با کمترین درآمد بتواند زندگی کند اما اگر طرف مقابل هر چقدر سرمایه داشته باشد و فاقد اخلاق شایسته باشد، ناسازگاری ایجاد می شود و کار به جدایی می کشد.

حجت الاسلام طالبی مازندرانی دومین مسئله در سبک زندگی نبوی را «رفتار شایسته» دانست و افزود: پیامبر اکرم (ص) در تمام ابعاد زندگی، اخلاق و رفتار شایسته داشتند. ایشان بسیاری از اوقات آنچه لازم بود را بیان می کردند. در زندگی زناشویی اگر کسی بخواهد مرموز و مخفی کار باشد، طلاق عاطفی به وجود می آید. مخفی کاری باعث می شود بین زن و شوهر اعتماد از بین برود و زندگی گسیخته شود.

وی اظهار کرد: اگر فردی بخواهد به سبک زندگی نبوی عمل کند باید سازش را مدنظر قرار دهد. پیامبر اکرم (ص) در زندگی خانوادگی و اجتماعی سازش داشتند. اگر مردی با حیله گری، دنبال هوس بازی و روابط نامشروع برود و خیانت کند، زندگی خانوادگی از هم پاشیده می شود. سازش مسئله مهمی است که رعایت آن در زندگی خانوادگی و اجتماعی از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند.

این نویسنده و پژوهشگر چهارمین مسئله مهم در سبک زندگی نبوی را «خداشناسی» معرفی و ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) همه جا خدا را شاهد بر اعمال خود می دانستند. اگر در زندگی خانوادگی زن و شوهر در روش و منش خود خدا را شاهد نگیرند، زندگی شان معنا نخواهد داشت و جدایی حاصل می شود. اینکه پیوسته خدا را شاهد اعمال و رفتار خود بدانیم، باعث می شود از بسیاری از کارهای ناشایست پرهیز کنیم و این مسئله در بعد خانوادگی به تحکیم خانواده می انجامد.

حجت الاسلام طالبی مازندرانی با اشاره به دو کتاب بسیار مفید در مورد سبک زندگی نبوی بیان کرد: کتاب «حلیه المتقین» اثر علامه مجلسی برای 200-300 سال پیش است که مسائل آن هرگز کهنه نمی شود. این کتاب بسیار کاربردی است. زمانی کتاب حلیه المتقین مانند قرآن کریم در هر خانه ای یافت می شد. این کتاب نکات بسیار ریزی از سبک زندگی نبوی را بیان می کند. از آداب غذا خوردن و آشامیدن تا خوابیدن، حمام رفتن و رفتار با بزرگترها به طور جزیی در این کتاب توضیح داده شده است. کتاب دیگر که باعث آشنایی ما با سبک زندگی نبوی می شود کتاب «سنن النبی(ص)» اثر علامه طباطبایی(ره) است. این دو کتاب، کتاب های زیبا و کاربردی هستند که مطالعه آنها باعث اصلاح بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی ما می شود.

وی با بیان اینکه مکتب پیامبر(ص)، مکتبی نو است، تاکید کرد: مکتب پیامبر(ص)، مکتبی است تا قیامت. مکتب پیامبر(ص) برای دیروز و امروز نیست. همه افراد در هر برهه زمانی می توانند از آن استفاده کنند. پیامبر اکرم (ص) مانند سایر پیامبران نبوده که فقط مسائل مربوط به دوران خود را تبیین کرده باشد. حضرت محمد (ص) تمام مسائل موردنیاز انسان تا روز قیامت را توضیح داده اند.

این نویسنده و پژوهشگر ابراز کرد: امروزه سبک زندگی نبوی مورد تایید اطبا و روانشناسان است. به عنوان مثال پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مرد باید روزی سه مرتبه به همسرش بگوید دوستت دارم». امروزه روانشناسان می گویند این جمله بسیار کاربردی است و باعث می شود بنیان خانواده گرم شود و از ایجاد اختلاف بین زن و مرد جلوگیری می کند. بسیاری از نکاتی که پیامبر(ص) در مورد خوردن و آشامیدن و تغذیه فرموده اند، امروز مورد تایید پزشکان است. بر این اساس مکتب پیامبر(ص)، مکتبی نو است، هرگز کهنه نمی شود و به درد زندگی در همه برهه های زمانی می خورد.

حجت الاسلام طالبی مازندرانی در پایان خاطرنشان کرد: درک ما از مکتب پیامبر اکرم(ص) ناقص است زیرا مطالعه نداریم. امروزه متاسفانه ما از کتاب و مکتب نبوی دور شدیم. برای همین اختلاف ها دوچندان و طلاق ها زیاد شده است و با مشکلات اجتماعی روبرو هستیم. در قدیم مردم به احادیث عمل می کردند، کتاب می خواندند و آنچه در روایات آمده بود را در زندگی خود جاری می کردند برای همین اختلافات کمتر بود و مهر و صفا و صمیمیت نیز در خانواده و اجتماع بیشتر بود.

منبع : شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.