تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به حوادث و بلایای کشنده‌ و وحشتناک

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ +اینفوگرافی

همواره مرگ و میر حاصل از بلایای طبیعی یکی از دلخراش‌ترین و وحشتناک‌ترین مرگ‌ها محسوب می‌شود؛ مرگی دردناک که بنا به تغییرات ناگهانی آب و هوایی و خروج آن از چرخه‌ی معمول صورت می‌گیرد، این حوادث غیر قابل پیش بینی بوده و به همین خاطر است که بیشترین آسیب‌ها را به بشر وارد می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بلایای طبیعی
روزانه بلایا و فجایع طبیعی در سراسر جهان به شکل‌های گوناگونی جان ده‌ها و صدها تن از انسان‌ها را می‌گیرد. این موضوع از دیر باز یکی از علل اصلی مرگ انسان‌ها بوده است که در ادامه به مهم‌ترین و خاص‌ترین این بلایای طبیعی در سراسر جهان می‌پردازیم.

زلزله حلب، سال 1138

در روز  11 اکتبر 1138 شهر حلب دچار زلزله‌ای مرگ‌بار شد؛‌ این منطقه که در محل اتصال صفحات زمین شناسی عرب و آفریقا قرار گرفته، همواره مکانی مستعد زلزله بوده و هست، اما گفته شده که زلزله قرن 12 حلب با تمامی بلایای طبیعی رخ داده در این شهر فرق داشته است. شدت این زلزله هرگز مشخص نشد! برخی تاریخ‌دانان می‌گویند که تلفات زمین لرزه حلب؛ بیش از 230 هزار نفر بود.

در فهرست فجایع طبیعی، برخی نام مرگ‌بارترین بلای طبیعی رخ‌ داده در تاریخ بشر را به سیل‌های مرکز چین نسبت داده‌اند.

در کتب تاریخ و زمین شناسی، از این زمین لرزه تحت عنوان یکی از فجایع وحشتناک تاریخ بشری یاد شده است.

زلزله شاآنشی، 1556

مخرب‌ترین و مرگبارترین زلزله تاریخ در 23 ژانویه سال 1556، استان شمالی شاآنشی (Shaanxi) را لرزاند؛ موزه علوم چین اعلام کرده که این زلزله که به نام زمین لرزه ژیاژینگ کبیر (Jiajing Great)‌ هم شناخته می‌شود، منطقه‌ای به وسعت هزار کیلومترمربع را با خاک یکسان کرده است. تخمین زده شده است که حدودا 830 هزار نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند.

برخی زمین شناسان معتقدند که زمین لرزه شاآنشی حدودا 8 ریشتر قدرت داشت اما برخی ریشتر آن را بیش از این عدد می‌دانند.

گردباد بهولا، 1970

گردبادها در واقع به مجموعه‌ی بادهای گسترده ای گفته میشود که به‌صورت در هم پیچیده و حالت دَوَرانی حرکت می‌کنند. این حرکات به اندازه‌ای سریع و خشن است که سرعتی غیر فابل تصور و کشنده را ایجاد می‌کند. گردبادها عموما با طوفان همراه هستند. یکی از گردبادهای تاریخی که جان ده‌ها هزار نفر را در نزدیکی‌ کشور هندوستان گرفت، گردباد مهیب بهولا (Bhola)‌ بود که در 12 نوامبر 1970 در بنگلادش کنونی رخ داد و سیل‌های ویرانگری را ناشی شد. با این حال تخمین زده می‌شود که گردباد بهولا چیزی بین 300 تا 500 هزار نفر را کشته باشد!

زمین ‌لرزه‌‌ "های‌یوان"

یکی از فجایع طبیعی که در تاریخ جهان به ثبت رسیده، زلزله‌‎ی های‌وان است. منطقه "های‌یوان" (Haiyuan) واقع در مرکز چین، در سال 1920 زمین لرزه‌ای را به خود دید که طی آن 273.400 نفر جان باختند و می‌توان گفت که اثری از این شهر باقی نماند.

قدرت زمین لرزه به احتمال قوی 7.8 ریشتر بوده و لرزش‌های آن از استان "چینگ‌های" (Qinghai) ‌در فلات تبت تا دریای زرد، احساس شده است.

اینفوگرافی

اینفوگرافی مهم‌ترین بلایای طبیعی سال 2017

زمین لرزه انطاکیه

اطلاعات زیادی در مورد زلزله انطاکیه که در سال 526 در ترکیه کنونی اتفاق افتاد، در دست نیست. زلزله قدرتمندی که در ماه می آن سال اتفاق افتاد حدودا 250 هزار نفر را کشت. البته در سال 2007 مقاله‌ای منتشر شد که در آن اعلام شد که به واسطه برگزاری جشن روز عروج عیسی به آسمان و حضور گسترده‌ی توریست‌ها، تلفات بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

زلزله و سونامی اقیانوس هند، سال

در 1500 سال قبل از میلاد مسیح، جزیره مدیترانه‌ای استروگلی (Stroggli) به واسطه فوران آتشفشان و وقوع سونامی،‌ به طور کامل خالی از سکنه شد و تمامی افرادی که در آن زندگی می‌کردند، جان خود را از دست دادند.

2004

در 26 دسامبر 2004، در کف دریای ساحل غربی جزیره بزرگ سوامترا (Sumatra) اندونزی زلزله‌ای با قدرت 9.3 اتفاق افتاد که از 14 کشور منطقه تلفات گرفت؛ سونامی عظیم این مورد از بلایای طبیعی مرگبار، در اندونزی امواجی تا ارتفاع 30 را به وجود آورد و آمار کشته‌شدگان به طور کلی چیزی بین 230 تا 280 هزار نفر تخمین زده شده است.

زلزله شهر تانگشان چین

روز 28 جولای 1976 ، شهر تانگشان (Tangshan) چین و مناطق اطراف آن زلزله‌ای مرگبار با قدرت 7.8 ریشتر را تجربه کردند. آمار حاصل از این زمین‌لرزه‌ی سهمگین، حکایت از 255 هزار قربانی دارد. بازسازی نسبی شهر تانگشان بیش از 6 سال به طول انجامید.

سیل‌های زنجیره‌ای مرکز چین

سیل یکی دیگر از بلایای طبیعی است که علت اصلی آن افزایش سطح آب رودخانه‌ها و دریا است. این اتفاق عموما پس از بارش شدید و طولانی مدت باران و یا حرکت گسل‌ها رُخ می‌دهد.

در فهرست فجایع طبیعی، برخی نام مرگبارترین بلای طبیعی رخ‌داده در تاریخ بشر را به سیل‌های مرکز چین نسبت داده‌اند، این سیل در سال 1931 مرکز چین را ویران کردند. آمار دقیقی از خسارات این سیل در دست نیست اما برخی گزارش‌ها مرگ قریب به 4 میلیون نفر را ذکر کرده‌اند.


پی‌نوشت:

1-  11مورد از مهیب‌ترین و مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ بشریت،گجت نیوز، 24 فروردین 1397
2-  صاعقه در آتشفشان ؛ پدیده‌ای شگفت‌انگیز و بسیار خطرناک، خبراز ما، 11 آذر 1396