تبیان، دستیار زندگی

جنایات جنایت کاران و عدل الهی

خداوند متعال انسان را آزاد خلق کرده که بتواند هر کاری نجام دهد و در آخرت به همه این ظلم‌ها و جنایت‌ها رسیدگی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنایت

در برخی شبکه های مجازی با برجسته کردن جنایات جنایت‌کاران بزرگی هم‌چون «هیتلر» سعی دارند که با القا شبه سکوت خداوند در قبال این ظلم ها، بحث عدل الهی را زیر سوال ببرند، در حالی که پیش از محکوم کردن خداوند متعال باید به چند نکته توجه کرد:
خداوند متعال همه انسان‌ها حتی هیتلر را آزاد خلق کرده است؛ لازمه‌ی این آزادی این است که انسان‌ها بتوانند هر کاری را انجام دهد و الا انسان مختار نمی شود، مثلا اگر جنایت‌کاری مثل هیتلر که قصد دارد مظلومان بی دفاعی را شکنجه کند، خداوند متعال جلوی او را بگیرد، آن انسان یعنی هیتلر دیگر آزاد نخواهد بود، پس از لوازم آزاد بودن انسان‌ها وقوع چنین جنایاتی است. اما اگر جنایت آنان بدون پاسخ باشد با عدالت خداوند سازگاری ندارد.
اما بر طبق آیات قرآن و روایات اسلامی، خداوند متعال ظالم را عذاب می‌کند و به مظلوم پاداش می‌دهد. پس خدا منزه از هر بی‌عدالتی است و مظلومانی که قدرت دفاع از خود را ندارند نیز بی تقصیرند؛ اساسا در تمام ظلم‌هایی که در عالم شکل می گیرد مقصر ظالمان و کمک‌کننده‌گان به توسعه ظلم هستند که هم ظالم و هم توسعه دهنده ظلم باید منتظر کیفر و عذاب الهی باشند.

هرچند در بسیاری از موارد ظالمان و جنایت کاران در همین دنیا نیز به سزای بخشی از اعمال خود می‌‌رسند، اما نظام هستی بر این قرار گرفته است که تمام مجازات در این دنیا نباشد، و اصولاً نمی‌‌توان در این دنیا تمامی حقوق را استیفا کرد؛ چون دنیا ظرفیت آن را ندارد. به طور مثال فردی که هزاران نفر را به قتل رسانده، چه مجازاتی در دنیا برایش مناسب است؟ در دنیا یک بار بیشتر نمی‌توان او را قصاص کرد، پس حق 999 نفر دیگر پایمال می‌شود.

اما درباره درد و عذاب مظلومان بی‌دفاعی که بدون هیچ تقصیر و گناهی آماج ظلم ظالمان قرار گرفته و دچار آلام و رنج‌های بسیار گشته‌اند، باید گفت خداوند متعال این آلام دنیوی زود گذر آنها را با پاداش‌های جاوید اخروی چنان جبران می‌کند که آرزو خواهند کرد ای کاش در دنیا سهم بیشتری از این آلام را داشتند تا پاداش بزرگتری به آن‌ها می‌رسید، چنانکه متکلمان امامیه معتقدند که اقتضای عدل الهی مقتضی جبران این گروه از آلام است، یعنی خداوند متعال، در دنیا یا در آخرت، نعمتی را به این انسان های درد کشیده می بخشد که از درد و رنج آنان بزرگ تر است و از این طریق، درد و رنجی را که آنان متحمل شده اند، جبران می شود. بنابراین روشن می شود که وقوع چنین جنایاتی و رنج کشیدن انسان ها در دنیا، در هیچ صورتی مستلزم نفی عدل الهی نیست.[1]

بنابراین: اگر چه زندگی ستمدیدگان بی‌دفاع و مظلوم در برهه‌ای از زمان بسیار سخت و همراه با مشکلات بوده، اما این مظلومان پاداش اخروی خواهند گرفت و از نعمت‌های ابدی برخوردار خواهند شد.

پی‌نوشت
[1]. آموزش کلام اسلامی، محمد سعیدی مهر، کتاب طه، 1393 ش، ص 320.

منبع: رهروان ولایت


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.