تبیان، دستیار زندگی

در مراسم پایانی هفته هنر انقلاب چه گذشت؟

مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی، با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری کشور و با انتخاب حمید حسام، نویسنده دفاع مقدس به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اختتامیه  هنر انقلاب اسلامی

  چهارمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی، طی مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل موسسه سوره سینما، مجتبی رحماندوست، عبدالحمید قدیریان، محمدحسین نیرومند، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی مدیر مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد و جمعی از هنرمندان و اهالی ادبیات کشور، یکشنبه 26 فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای رسالت بوذری برگزار شد؛ حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با ذکر آیه ای از قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید در راه خدا جهاد کنید. در فقه ما جهاد معانی مختلف دارد و مهم‌ترین معنای جهاد، مبارزه با دشمن درونی و بیرونی است.

وی ادامه داد: مبارزه با دشمن درونی، همان جهاد اکبر است. اما جهادی که در بیرون و با دشمن است، جهاد اصغر نامیده می‌شود. انقلاب اسلامی ایران یکی از مصادیق مبارزه با طاغوت بوده؛ با کسانی که رژیم دست نشانده بودند و به روش‌هایی در گذشته عمل می‌کردند که انطباق با دین نداشت و بر همین اساس قیام صورت گرفت و انقلاب سال 57 به رهبری امام خمینی (ره) تحقق پیدا کرد.

خاموشی همچنین گفت: باید انقلابی بمانیم، استقامت داشته باشیم و مسیر را درست طی کنیم. در واقعه کربلا، دو صف حق و باطل مقابل هم شکل گرفتند؛ در باطل، کسانی را پیدا می‌کنیم که زمانی در جنگ‌ها در رکاب امام معصوم(ع) بوده‌اند؛ اما امروز در صف باطل قرار گرفته‌اند. اینکه چرا به آن سمت رفته‌اند قابل مطالعه دقیق تاریخی است. اگر به انقلاب اسلامی هم توجه کنیم، پالایش‌های این‌چنینی را در طول زمان پیدا می‌کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی، در طول زمان درباره بصیرت و بینش انقلابی تذکر داده‌اند، عنوان کرد: معنای دم‌دستی این تذکر، این است که دشمن را بشناسیم و دشمن را با دوست اشتباه نگیریم و در صف دوستان بایستیم و مقاومت و ایستادگی کنیم تا به اهداف برسیم. اما فرسایش زمان و طراحی‌های دشمن، نیازمند نگاه تیزبین و دقیقی است. باید پرسید آیا طراحی دشمن، در جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و یا تحریم‌های اقتصادی یکی است؟ یا در حال تنوع طراحی و یارگیری از جبهه ما هستند؟

وی افزود: هر زمان درباره مدافعان حرم مطالعه می‌کنم، تواضع تمام در برابرشان دارم و معتقدم آن‌ها از ما بسیار پیشتر هستند. آن‌ها کسانی هستند که برای اسلام، آرمان‌ها و مکتب اهل بیت(ع) جانشان را در سرزمین‌های دیگر می‌دهند. آن‌ها برای محبت اهل بیت(ع)، از حرم و حریم اهل بیت(ع) دفاع می کنند. مدافعان حرم بسیار توانمند هستند و بسیاری بر سر مزارشان می‌روند و حاجت می‌گیرند. چرا که مدافعان حرم بصیرت دارند و می‌دانند دشمن می‌خواهد کشورمان را تضعیف کند. با چنین نگاهی باید بصیرت را روزبه‌روز افزایش دهیم. راه برون‌رفت از فتنه‌ها و طراحی‌های دشمن، بصیرت و تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

خاموشی در پایان سخنانش گفت: به حوزه هنری تبریک عرض می‌کنم که به هنرمندان انقلاب اسلامی توجه دارد و پاسداشت این هنرمندان را برگزار می‌کند. اگر هنرمند متعهدی تعیین و معرفی می‌شود، دلیل بر این نیست که دیگران لیاقت این انتخاب را نداشته‌اند؛ ان‌شاءالله نوبت به دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی خواهد رسید. البته دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها هم خوب است که این‌گونه فعالیت‌ها را انجام دهند؛ متولی هنر انقلاب اسلامی، تنها حوزه هنری نیست. بلکه تمام ارگان‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان کشور، باید در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کنند و کشورمان مهد هنر انقلاب باشد.

تقدیر از استاندار ایلام برای حمایت از ساخت «برج هنر»

در ادامه این مراسم، با دعوت از معصومی راد، رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، علیرضا معینی بخش معاون اداری مالی حوزه هنری، مجید مصلحی مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، محمدعلی قاسمی رئیس حوزه هنری استان ایلام، از مهندس قاسم سلیمانی برای حمایت و تخصیص بودجه برای ساخت برج هنر استان ایلام تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

قاسم سلیمانی استاندار ایلام نیز در سخنان کوتاهی با بیان این که ایلام ایرانی کوچک است؛ عنوان کرد: مردم ایلام 8 سال پا به پای رزمندگان انقلاب اسلامی ایستادگی کردند و بیش از 3 هزار شهید و 17 هزار جانباز تقدیم جمهوری اسلامی ایران کردند. امیدوارم با وجود بزرگان و هنرمندان ، تحرک خوبی در این استان صورت بگیرد و فقرزدایی از این استان صورت بگیرد. فقر فرهنگی به امکانات محدود استان باز می گردد. تصمیم داریم این امکانات فراهم شود و نخستین حرکت، همکاری برای ساخت برج هنر بود و بودجه ای برای این کار تخصیص داده شده است.

سرهنگی: کسانی که به دنبال نشان دادن حقیقت هستند، همیشه زنده‌اند

در ادامه این مراسم شخصیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی کشور، با حضور بر روی صحنه اجرای مراسم، درباره 5 کاندیدای جایزه هنر انقلاب اسلامی سخن گفتند.

مرتضی سرهنگی درباره «حمید حسام» با بیان این که جنگ میدان واقعیت‌هاست، اظهار کرد: نویسندگان جنگ در جهان می‌خواهند حقیقت را نشان دهند و کسانی که به دنبال نشان دادن حقیقت هستند، همیشه زنده‌اند. توصیف جنگ، نقل قول کسانی است که به عنوان شاهدان عینی در میدان جنگ حضور داشته‌اند. ادبیات جنگ تحمیلی به خاطر مردم به وجود می‌آید و این ادبیات نقش بازگو کننده جنگ را دارد. جنگ‌های دفاعی مانند جنگ تحمیلی کشورمان، همانطور که فرماندهان خود را پیدا می‌کند؛ نویسندگان خود را هم پیدا می‌کند و شخصیت‌هایی همچون حمید حسام را هم پیدا می‌کند.

نجابتی: محمدرضا دوست‌محمدی، متخلق به اخلاق اسلامی است

مسعود نجابتی مدیر مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره محمدرضا دوست محمدی گفت: آثاری که محمدرضا دوست‌محمدی در زمینه تصویرسازی در فضای مطبوعات کشور انجام داده، شناخته شده است. ایشان همچنین به عنوان یک مدرس در کسوت هیات علمی، در دانشگاه تهران مشغول آموزش است و در این عرصه هم توفیقات بسیاری کسب کرده است.

وی افزود: نکته‌ای که در سال‌های ارتباط با ایشان برایم جذاب بود، این بود که ایشان متخلق به اخلاق اسلامی هستند. در فضاهای مختلفی که با آقای دوست محمدی بوده‌ام، به جرات می‌توانم بگویم ایشان بسیار اهل مراقبت در رفتارشان هستند و مانند یک طلبه و روحانی، از رفتار، گفتار و کردارش مراقبت می‌کند و شاید این به دلیل تربیت در یک خانواده روحانی باشد. این که هنرمندی در این حد و اندازه، به دور از کبر و غرور باشد، برایم بسیار جالب بوده است.

عظیمی‌نژاد: روح الامین عالم جدیدی را در نقاشی آیینی باز کرده است

آریا عظیمی‌نژاد؛ نوازنده و موسیقی‌دان، نیز درباره شخصیت و آثار حسن روح الامین اظهار کرد: سال‌ها پیش که حسن روح الامین را نمی‌شناختم؛ ایشان چندین بار با من تماس گرفت و گفت که نقاش هستم و دوست دارم آثارم را ببینید و من مرتبا این موضوع را به تعویق انداختم؛ تا آن که یک روز آثارشان را دیدم و وقتی پارچه از روی نقاشی هایشان برداشتند؛ نفس در سینه‌ام حبس شد و قلبم به تپش افتاد. چرا که با شخصی مواجه شدم که جهانش، جهان تصویری من بود در زمانی که آلبوم «سرمست» را تولید کردم.

وی تصریح کرد: شاید سالکان و عارفان بزرگ هم توان دیدن تصاویری که حسن روح الامین خلق کرده نداشته باشند و برای ما هم دیدن این تصاویر بسیار سخت است. هنرمند کار هنری حسن روح الامین را مانند پرده و پرده خوانی می‌بیند و در این آثار، پرده ها تکنیک‌هایی هستند که پرده سرا به وجود آورده است.  خوشحالم که دوست و برادری مانند حسن روح الامین پیدا کردم. ایشان سوای چیره دستی در نقاشی، جهانی دارد که بسیار منحصر به فرد است و عالم جدیدی را در نقاشی آیینی باز کرده است.

رضوی: مهدویان، حرف خوب، هنرمندانه و مردمی می‌زند

سید محمود رضوی تهیه کننده سینما نیز در سخنان کوتاهی درباره آثار محمدحسین مهدویان، گفت: زمانی نقدهایی به هنرمندان انقلاب اسلامی وارد می‌کردند و می‌گفتند شما در تولید آثار هنری اشکالاتی دارید. وقتی می‌خواهید حرف خوبی بزنید ، فاقد هنر می‌شوید و وقتی حرف خوب می‌زنید و هنر هم به آن اضافه می‌شود، نمی‌توانید مردم را پای حرفتان بیاورید. خوشحالیم در این سال‌ها، کسانی در وادی هنر انقلاب اسلامی آمده‌اند که هم حرف خوب می‌زنند و هم هنر را می‌شناسنند و همچنین مردم را جذب می‌کنند. یکی از شاخصه‌های محمدحسین مهدویان همین سه مورد است.

غفوری: نقویان قصه‌گویی دغدغه مند است

همچنین سلیم غفوری مدیر شبکه مستند به روی سِن آمد و درباره آثار مهدی نقویان، عنوان کرد: یکی از عرصه‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هنرمندان کشورمان در آن خوش درخشیدند، عرصه مستند بود. مستندسازان انقلابی کشورمان، در این عرصه، توانستند توانمندی‌های خود را اثبات کنند و پیشرو بودند. از نسل قدیم هنرمندان انقلاب تا جوانانی که مسیر شهید مرتضی آوینی را ادامه دادند و آثار ماندگاری را در سال‌های اخیر خلق کردند این گونه بودند.

وی افزود: مهدی نقویان قطعا یکی از مستندسازان جوان بسیار توانمند و دغدغه‌مند سالیان اخیر کشورمان بوده است. مستندسازی که یکی از بزرگترین ویژگی‌هایش این است که آثار مستندش، همراه با قصه گویی است و مهمتر از آن، این که واقعا دغدغه‌مند است.  در شرایطی که غبار فتنه کشور را در بر گرفته بود؛ مهدی نقویان با آثار متعدد خود تلاش کرد حقیقت ماجرا را به جامعه منتقل کند. در شرایطی که دشمن تلاش کرد تاریخ دوره پهلوی را وارونه جلوه دهد و نسل جوان را دچار تردیدهایی کند، مهدی نقویان با مجموعه مستندهایش توانست تاریخ درست کشور را بیان و به جامعه منتقل کند. در خیلی از عرصه های دیگر هم با دغدغه مندی وارد شد.

مومنی‌شریف: سال 96، سال جوانان بود

در ادامه این مراسم، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، ضمن ذکر یاد امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سال گذشته، سال جوانان بود و در این سال به خوبی درخشیدند. ناسپاسی است از هنرمند بزرگی یاد نکنیم که در سال گذشته ایران را به‌خوبی معرفی کرد. او هویت، عزت، شجاعت و ایمان مردم ایران را به تمام دنیا معرفی کرد و این هنرمند بزرگ شهید محسن حججی بود. هنرمندانی که در سال گذشته درخشیدند، به دنبال راه این هنرمند بودند.

وی ادامه داد: شهید حججی یک آتش‌به‌اختیار واقعی بود. شهادت محسن حججی، تنها نقطه پایانی ایشان بود؛ اما این شهید پیش از شهادت و در طول زندگی هم فعالیت‌های فرهنگی بسیاری داشت و در معرفی ادبیات انقلاب اسلامی و به‌ویژه در حوزه کتاب بسیار فعال بود. کتاب‌های خوبی را در شهرشان معرفی می‌کرد و پس از آنکه به سپاه هم رفت همچنان در اوقات بیکاری، آثار ادب و هنر انقلاب را معرفی می‌کرد.

مومنی شریف همچنین با اشاره به انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: برای انتخاب چهره سال، 55 نفر از شخصیت‌های کارشناس و صاحب‌نظر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر و ادب کشور و همچنین مدیران فرهنگی و هنری، اعضای هیئت انتخاب هستند. 14 نفر به این هیئت معرفی شدند که این شخصیت‌ها از همه زمینه‌های هنری بودند.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب کاندیدای چهره سال هنر انقلاب اسلامی شاخص‌هایی دارد که به سه مورد از این شاخص‌ها اشاره می‌کنم. نخست تولید آثار در گفتمان انقلاب اسلامی است. همچنین آثار باید مخاطب فراوان داشته و مورد توجه مردم و مخاطبان قرار گرفته باشد. سومین ویژگی، جریان‌سازی این آثار است. 14 نفر کاندیدای معرفی شده به هیئت انتخاب، از نگاه برگزار کنندگان جایزه سال هنر انقلاب اسلامی این ویژگی‌ها را داشتند. هیئت انتخاب هم داوری کردند و در مرحله اول، 5 کاندیدا، بیشترین آرا را داشتند.

در ادامه و با حضور محسن مومنی‌شریف، محمد حمزه زاده، مسعود شجاعی طباطبایی، جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامی به حمید حسام، نویسنده مجموعه آثار خاطرات شفاهی دفاع مقدس اهدا شد.

حمید حسام، چهره منتخب سال هنر انقلاب اسلامی در سال 1396 ، بعد از تقدیر، در سخنانی کوتاه گفت: من از آثار و هنر این چهار عزیزی که کاندیدای چهره هنر سال بودند همیشه لذت برده‌ام اما فرقی که بنده داشتم این بود که پیرمرد بودم و تجربه شهودی از جنگ داشتم؛ از این جهت بار مسئولیت و مواخذه‌ام هم بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: احساس من این است که بین خود من و خود دوران دفاع مقدسم که دور از دیده شدن بود، خودی که متعلق به نسلی بسیار زلال و متصل به عاشورا و جاری در اندیشه‌های همیشه زنده تاریخ بود و این خود امروز که در دهه 90 زندگی می‌کند و در کمند مهربانی شما افتاده است، یک فاصله بسیار زیادی است.

حسام ادامه داد:  کاش به آموزه‌ها و نکات بسیار ظریفی که از شهدا و اساتید و امام راحل و مقام معظم رهبری آموخته‌ایم برگردیم؛ که مکرر گفته شده اولین خاکریزی که باید نسل امروز از آن عبور کند، خود است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید شهبازی، شهدا را هنرمندان واقعی دانست و تاکید کرد: با نگاه به حدیثی که می‌فرماید «اگر می‌توانید به گونه‌ای زندگی کنید که دیده نشوید این‌گونه زندگی کنید.» دیده شدن در دهه 60 یک دغدغه نبود بلکه دیده نشدن یک عشق بود یک مرام‌نامه بود. اما در گذر زمان هر چه جلو آمدیم به این موضوع و عنوان‌ها گرفتارتر شدیم. بنده دعا می‌کنم که آخر کار ما به شهدا و راه ایشان ختم شود.

حسام همچنین در پایان تصریح کرد: همان‌طور که ما باید به فطرتمان برگردیم باید با قلم، رسانه و کلاممان، واژه‌ها را هم به فطرت پاک و زلالی که خداوند آن‌ها را انتخاب کرده برگردانیم.

در پایان آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی، محمد اصفهانی، قطعات موسیقایی را برای حضار اجرا کرد.

منبع: ایسنا