تبیان، دستیار زندگی

این فیلم متفاوت است

بازیگر فیلم سینمایی «کوپال» گفت: یکی از ویژگی‌های «کوپال» این است یک فیلم متفاوت در سینمای ما محسوب می‌شود و فیلم‌هایی از این دست در کشور ما به ندرت ساخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 فیلم سینمایی «کوپال»

نازنین فراهانی در خصوص حضورش در اولین فیلم بلند سینمایی کاظم ملایی گفت: فیلمنامه آقای ملایی را که خواندم، بسیار خوب و متفاوت بود. به همین دلیل به او اطمینان کردم و امیدوار بودم که در کارگردانی هم به همان اندازه نویسندگی‌شان وسواس داشته باشند. فیلمنامه بسیار خوب نوشته شده بود، با وجود اینکه فیلمنامه حول محور «کوپال» میچرخید ولی به دلیل متفاوت بودن فیلمنامه دوست داشتم در این فیلم حضور داشته باشم.

وی افزود: وقتی آقای ملایی با من تماس گرفتند، زمانی بود که من سر تمرین تئاتری بودم و اجرای آن نزدیک بود ولی به هر حال تلاش کردم که به کار «کوپال» هم برسم. وقتی سر کار حاضر شدم دیدم ایشان بسیار مسلط هستند و پیدا بود که تجربه فیلمهای کوتاهشان اینجا به کارشان آمده بود. آنقدر مسلط بود که من اصلا احساس نمیکردم که این اولین فیلم بلند اوست. میدانست که چه میخواهد و این به من -زمانی که فیلم کلید خورد و من جلوی دوربین حاضر شدم- بسیار دلگرمی میداد.

این بازیگر در خصوص ویژگی های فیلم «کوپال» عنوان کرد: یکی از ویژگیها این است که «کوپال» یک فیلم متفاوت در سینمای ما محسوب می شود و فیلمهایی از این دست در کشور ما به ندرت ساخته شده است. یکی دیگر از ویژگی های این فیلم، جدا از مستقل بودن -که توصیه می کنم از آن حمایت کنید- جنبه فانتزی قضیه در عین تلخ بودن است که شخصیت اصلی دچار آن میشود. این موضوع برای من جذاب است و فکر میکنم تماشاگر را هم تا آخر بکشاند.

وی در مورد فعالیت در سینمای هنر و تجربه توضیح داد: نمی خواهم فیلمها را به گروه هنر تجربه و یا گروه‌های دیگر دسته‌بندی کنم. امیدوارم فیلمنامه‌هایی که ارزش ساخت دارند به دور از سختی ساخته شوند. برای فیلمهایی نظیر «کوپال» که آنقدر ارزش ساخت داشت که در طول این مدت در جشنواره های مختلف مورد استقبال قرار گرفت؛ کارگردان ها نباید به سختی فیلم بسازند. حداقل بعد از ساخته شدن فیلم، وقتی می بینند فیلم سر و شکل خوبی دارد، باید حمایتهای بیشتری از فیلم صورت گیرد. برای یک سری از فیلمها توسط ارگانهای مختلف بودجههای میلیاردی اختصاص داده میشود در حالی که برخی کارگردانها برای یک سری از فیلمها باید به سختی کار کنند و این به نظر بسیار ناعادلانه است. دوست دارم اگر قرار است دسته بندی صورت بگیرد به گونه ای باشد که حمایتی برای این فیلمها در نظر گرفته شود و بگویند در ابتدا فیلمنامه فیلمی که قرار است در هنر و تجربه کار شود، ارزیابی شود و بر اساس کیفیتی که آن فیلمنامه دارد بودجه ای تعیین کنند. آقای ملایی بسیار پشتکار داشت و با هر سختی توانست فیلم را به این نقطه برساند ولی ممکن است استعدادهایی باشند که بتوانند کارگردانهای خوب آینده سینمای ایران باشند و به دلیل نداشتن بودجه و هزاران سختی دیگر موفق نشوند.

فراهانی با اشاره به نقش خود در فیلم «کوپال» گفت: من در هر نقشی تلاشم بر این است که به اندازهای بازی کنم که ظرفیت آن نقش است. منظورم حجم نقش نیست؛ نقش نباید بیرون بزند. همیشه هم تلاشم بر این بوده که نقش را دریابم. نقش «فیروزه»ای که کاظم ملایی نوشته با ترکیبی از برداشت من از فیروزه، همان است که آن را بازی کردم. حال اینکه تماشاگر چقدر با آن همراهی می کند را هنوز نمی دانم ولی امیدوارم این اتفاق افتاده باشد و به اندازه بازی شده باشد.

این بازیگر با اشاره به همکاری خود با لوون هفتوان در این فیلم خاطرنشان کرد: تجربه بسیار خوبی بود. اولین چیزی که از یک بازیگر همراه خوب به ذهن آدم می رسد این است که چقدر همراه خوبی بوده است. البته هم بازی خوب بودن یک سری مشخصات دارد؛ بعضی از بازیگران پارتنرهای معمولی هستند و برخی چندان پارتنر خوبی نیستند که تعدادشان کم است. برخی پارتنرهای بسیار خوبی هستند که آدم با آنها چلنج دارد و با آنها راحت است. مرحوم لوون از این دست پارتنرهای خوب بود. آدم دوست داشتنی و بامزهای بود. او قهوه رو خوب درست میکرد. پشت صحنه همیشه با حضورش شاد بود و آرامش خاصی داشت. تجربه بسیار خوبی بود و امیدوارم روحش در آرامش باشد. در مورد بازی او نیز باید بگویم اگر فیلمنامه را نخوانده بودم و فیلم را میدیدم، می گفتم نقش برای لوون نوشته شده چون به نظرم بسیار عالی بازی کرد و خود نقش است.

منبع: ایسنا