تبیان، دستیار زندگی
در خبری كه چندی پیش از سوی یكی از خبرگزاری‌ها منتشر شد، اعلام شده بود كه چاقی شكمی‌ در نتیجه نشستن‌های طولانی مدت ایجاد می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاقی شكمی

چاقی شکم

در خبری كه چندی پیش از سوی یكی از خبرگزاری‌ها منتشر شد، اعلام شده بود كه چاقی شكمی‌ در نتیجه نشستن‌های طولانی مدت ایجاد می‌شود. به علاوه، در این خبر آمده بود كه برای پیشگیری از بروز این نوع چاقی بهتر است هر 30 تا 40 دقیقه یك بار، فرد بایستد و تغییر حالت دهد، زیرا مطالعات نشان داده‌اند كه این نوع چاقی از خطرناك‌ترین انواع چاقی بوده و ارتباط مستقیمی ‌با ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیردار دارد. در ضمن، این روزها كمتر كسی پیدا می‌شود كه از بزرگ شدن شكم و به هم خوردن تناسب اندامش ناراحت نباشد. اما چرا این عارضه و تشخیص آن اهمیت دارد؟

به طور كلی، چاقی پدیده‌ای است كه در اثر برآیند چند عامل یعنی ژنتیك، محیط و رفتار به وجود می‌آید. در واقع این عوامل روی دریافت انرژی، مصرف و ذخیره كردن آن تاثیر می‌گذارند.

اگرچه چاقی چیزی جز افزایش چربی بدن نیست، اما تمام روش‌هایی كه در حال حاضر برای تعیین و تعریف آن به كار گرفته می‌شوند، روش‌های غیرمستقیمی ‌هستند كه در واقع چربی بدن را اندازه نمی‌گیرند، بلكه به طور غیرمستقیم برآوردی از چربی بدن را ارایه می‌دهند. بنابراین اگر بگوییم هنوز روش صد در صد مطمئنی برای اندازه‌گیری چاقی وجود ندارد، گزافه‌گویی نیست.

در حال حاضر، از روش‌های متفاوتی برای تعیین چاقی استفاده می‌شود كه یكی از آنها BMI یا همان "نمایه توده بدنی" است. در این روش، وزن بر حسب كیلوگرم برمجذور قد بر حسب متر تقسیم شده و اعداد بزرگ‌تر از 25، چاقی تلقی می‌شوند. در حال حاضر، این روش بهترین است، اما معایبی دارد. این نمایه گرچه اكنون در سراسر دنیا به عنوان یك روش مطلوب پذیرفته شده، اما ممكن است افرادی با این روش چاق به شمار آیند كه چربی اضافی ندارند، این افراد ورزشكارانی هستند كه توده عضلانی‌شان بالا است.

از سوی دیگر، افرادی با معیار BMI ، طبیعی تلقی می‌شوند، حال آنكه دارای چربی اضافی در شكم هستند. به همین علت، امروزه به اندازه‌گیری دور كمر یا تعیین چاقی شكمی ‌بهای زیادی داده می‌شود، چرا كه ارتباط نزدیكی با چربی احشایی دارد و به‌طور مستقل، پیش‌بینی‌كننده خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون ، چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی است.

بدیهی است كه تلفیق BMI و اندازه دور كمر، بهتر می‌تواند در ارزیابی خطر چاقی موثر باشد. در مردان دور كمر بیش از 102 سانتی متر و در زنان دور كمر بیش از 88 سانتی متر به عنوان عامل خطر محسوب می‌شود.

البته امروزه روش‌های دقیق‌تری برای اندازه‌گیری چاقی شكمی ‌وجود دارد كه به عنوان مثال، می‌توان از روش MRI برای تعیین دقیق‌تر چربی شكمی، نام برد.

اینكه آیا چاقی شكمی ‌در اثر نشستن زیاد پشت میز پدید می‌آید یا آنكه حاصل عدم تعادل مصرف و دریافت انرژی است، جای بحث دارد، ولی قدر مسلم آنكه برای چاقی شكمی ‌نیز همانند چاقی عمومی، رژیم غذایی مناسب و ورزش به ویژه ورزش‌های موضعی ضرورت دارد.‌

دکتر مسعود کیمیاگر- متخصص تغذیه

*مطالب مرتبط:

آیا شما چاق هستید؟

کاهش چربی‌های اضافی شکم

با ورزش از چربی دور شکم بکاهید

چربی های زائد شكم را چگونه از بین ببریم ؟

برای لاغر شدن چه باید کرد؟

عوارض چاقی چیست؟

محاسبه وزن ایده آل و BMI

پیاده روی بهترین، آسان ترین و ارزان ترین راه برای تناسب اندام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.