تبیان، دستیار زندگی

رفتار امیرمؤمنان (علیه السلام) با مرد یهودی

امیرمؤمنان علی (علیه السلام) كسی است كه از جهت معنا، ۱۲۴هزار پیغمبر زیر پرچم اویند. «آدم ومن دونه تحت لوائی». و آن لواء در دست علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. از این طرف هم حكومت دنیا در قبضه اقتدار اوست. با یهودی پیش قاضی آمد... .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایت الله وحید
حضرت آیت الله وحید خراسانی بیان کردند: دانشگاهی ها تأمل كنند، علمای مملكت دقت كنند و بفهمند، چه خبر است؟! چه غوغاست؟! كسی كه ایران امروز، یك ایالت او بوده، تا برسد به بقیه‌ی امپراطوری روم. شاهنشاهی ایران زیر دو پایش بوده، یک مرتبه مردی یهودی جلو آمد و گفت: یا علی، این زرهت كه در آنجاست مال من است. فرمود : این زره من است از دستم افتاده. گفت: یا علی، این زره مال من است.

من دست برنمی‌دارم تا پیش قاضی حاضر شوی. درباره‌ی اینها فكر كنید. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) كسی است كه از جهت معنا، ۱۲۴هزار پیغمبر زیر پرچم اویند. «آدم ومن دونه تحت لوائی». و آن لواء در دست علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. از این طرف هم حكومت دنیا در قبضه اقتدار اوست. با یهودی پیش قاضی آمد. قاضی دید زره در دست یهودی است. حكم كرد كه زره مال یهودی است. حالا فكر كنید قاضی علیه او حكم كرد؛ آن هم به نفع یهودی.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) زره را به یهودی تحویل داد. یک مرتبه یهودی روی قدمش افتاد. گفت: یا علی، زره مال خودت بود. من همه این بساط را به راه انداختم كه ببینم این دین همان دینی است كه موسى (علیه السلام) خبر داده. این ادعا را به ناحق كردم تو در مقابل مثل منی حاضر شدی به محكمه آمدی. آن هم حكم قاضی را به حسب ظاهرِ اینکه زره در دست من است پذیرفتی. همه‌ی مقصد این بود كه بدانم تو همانی كه موسی خبر داده كه جانشین خاتمی (صلی الله علیه وآله). أشهد ان لا اله الا الله! روی قدمش افتاد و مسلمان شد. حضرت زرهش را به او داد. هفتصد درهم هم به او داد. یهودی در غزوه‌ی صفین در ركاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) شهید شد. این است علی بن ابی طالب! این منشور حكومتش، این هم عملش! دنیا كجا دیده بشری كه اقالیم هفت گانه بما تحت افلاكها همه را به او بدهند تا یک پوست جو از دهن یك مورچه بگیرد. هفت اقلیم را ببازد و آن پوست جو را از دهن مورچه نگیرد. برای چنین كسی، بشریت باید عزا بگیرد كه چه کسی بود؟ چه كرد؟ این زندگی چه بود؟



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه