تبیان، دستیار زندگی

شباهت‌های بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ظهور امام زمان(عج)

کارشناس مهدوی گفت: میان نبی مکرم(ص) و بعثت ایشان و حرکت امام زمان(عج) و قیامشان پیوندهای محکمی است، پیامبر(ص) مبعوث شدند تا اسلام را در جامعه رشد دهند و حضرت مهدی(عج) هم تلاش خواهند کرد تا این دین را در پهنه گیتی و جهان در زندگی مردم جاری کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسجد جمکران
کارشناس مهدوی گفت: میان نبی مکرم(ص) و بعثت ایشان و حرکت امام زمان(عج) و قیامشان پیوندهای محکمی است، پیامبر(ص) مبعوث شدند تا اسلام را در جامعه رشد دهند و حضرت مهدی(عج) هم تلاش خواهند کرد تا این دین را در پهنه گیتی و جهان در زندگی مردم جاری کنند.

حجت الاسلام مهدی یوسفیان، در تشریح آنکه ظهور کدام اهداف بعثت را محقق می کند؟،اظهار کرد: یکی از القاب نبی مکرم اسلام(ص)، خاتم الانبیاء است و حضرت مهدی(عج) آخرین وصی پیامبر(ص) است، اگر بخواهیم میان دو خاتم ارتباط برقرار کنیم، حضرت نبی مکرم اسلام(ص)، آخرین آوردنده دین و حضرت مهدی(عج)، اجرا کننده جهانی این دین است که در دوران ظهور دین اسلام را در سراسر گیتی تبلور می کند.

وی با اشاره به آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»،«او كسى است كه پیامبر خود را با هدایت و دین حقّ فرستاد، تا آن را بر همه‌ دین‌ها پیروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.» یعنی با بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، دین اسلام استقرار می یابد.

حجت الاسلام یوسفیان در مورد اهداف دو حجت خاتم یعنی نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: هر دو حجت آسمانی و الهی برای پاره کردن پرده های جهل و خرافات آمده اند، پیامبر(ص) زمانی که مبعوث شدند، جهل، نادانی و بت پرستی در همه جای جزیره العرب سایه افکن شده بود، ایشان آمدند تا راه صحیح زندگی را برای مردم تبیین کنند و حضرت مهدی(عج) هم در زمان ظهور پرده های جهل و خرافات را پاره کرده و مردم را در مسیر صحیح قرار می دهند.

کارشناس مهدویت تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: «من آمدم، تا مردم را با قرآن کریم و اصل دین آشنا کنم» و حضرت مهدی(عج) من هم ظهور می کند، تا حقایق قرآن را به مردم بیان کند، پیامبر(ص)، برای جهل زدایی از اصل دین آمدند و حضرت مهدی(عج) هم در دروان ظهور برای جهل زدایی از متن و محتوای دین و برداشت های ناصوابی که از دین وجود دارد، خواهند آمد. در واقع حضرت مهدی(عج) مردم را به متن حقیقی دین برمی گردانند.

یوسفیان با اشاره به روایت نبویِ «من مبعوث شدم، تا مکارم اخلاق را تمام کنم»، گفت: پیامبر اکرم(ص) آمدند تا حقیقت انسانیت را در بین مردم جلوه گر کنند، بعثت پیامبر(ص) برای تجلی صفات عالی انسانی و دور شدن رذایل اخلاقی است، در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) این عملکرد نبی مکرم اسلام(ص) اجرایی می شود، به گونه ای که انسان ها از رذایل اخلاقی دور می شوند.

وی با اشاره به روایتی درباره دوران ظهور حضرت مهدی(عج) ابراز کرد: در روایت است که حضرت مهدی(عج)، وقتی ظهور می کنند، کینه از قلب ها و جان های انسان ها دور و انسان ها با یکدیگر با محبت می شوند، به گونه ای که قناعت در بین مردم تبلور می یابد و مردم با وجود آنکه امکانات مختلف در اختیار دارند، به دلیل بی رغبتی از دنیا، قناعت می کنند و بهره شان از دنیا به اندازه نیازشان است.

یوسفیان اظهار کرد: کعبه توسط حضرت آدم(ع) بنا نهاده شد و در زمان حضرت ابراهیم(ع) به عنوان خانه توحیدی بازسازی شد، بعثت خاتم الانبیاء هم از کنار خانه کعبه یعنی خانه توحید بوده است و حضرت(ص) آمدند تا مردم را به حقیقت و تعالی، برسانند، جان انسان ها را پاک و پاکیزه کنند و حرکت خودشان را با گفت وگو و راهنمایی مردم و تبیین واقعیت های هستی آغاز کردند، حضرت مهدی(عج) هم از کنار خانه خدا رسالتشان را آغاز می کنند و حرکت حضرت(ص) هم براساس دعوت، راهنمایی و پاکیزه کردن قلب و روح مردم خواهد بود.

کارشناس مهدوی تاکید کرد: انبیاء وقتی مبعوث به رسالت شدند، هر کدام بر اساس روش، منش و شیوه ای که خداوند در نظر گرفته بود، عمل می کردند، حضرت مهدی(عج) هم که عصاره انبیاء هستند، سنت های انبیاء در زندگی ایشان تبلور می یابد. در روایات آمده است که از جمله مشابهات و سنت هایی که بین نبی خاتم(ص) و حضرت مهدی(عج) این است که هر دو بزرگوار در فضای تقابل با شرک، بت پرستی و کفر دست به شمشیر می شوند.

وی افزود: نبی مکرم اسلام(ص) در مدینه تشکیل حکومت دادند و برای آنکه دین اسلام را ترویج دهند، مجبور شدند، با مشرکین وارد جنگ شوند و دست به شمشیر بردند، همین موجب بقای دین اسلام شد. حضرت ولیعصر(عج) هم طبق روایات دست به شمشیر خواهند برد و با دشمنان توحید، مشرکان و کسانی که حاضر نیستند، حرف حق را بشوند، مبارزه خواهند داشت و آنها را تسلیم حق می کنند.

یوسفیان در پایان خاطر نشان کرد: حضرت مهدی(عج) وقتی ظهور می کنند، با انسان های حقیر وارد جنگ می شوند، حتی در زمان جنگ امدادهای جهانی هم به کمک حضرت حجت(عج) می آید، به طوری که حتی سنگ به صدا در می آید و می گوید پشت من کافری پنهان شده است که می توانید آن را بکشید، این نشاندهنده، فضای مبارزه در زمان ظهور است. میان نبی مکرم(ص) و بعثت ایشان و حرکت امام زمان(عج) و قیامشان پیوندهای محکمی است، پیامبر(ص) مبعوث شدند، تا دین اسلام را در جامعه رشد دهند و حضرت مهدی(عج) هم تلاش خواهند کرد تا این دین را در پهنه گیتی و جهان در زندگی مردم ساری و جاری کند.


منبع : ابنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.