تبیان، دستیار زندگی

سوء تفاهمی درباره یک روایت

عده ای تلاش می کنند که با پیش پا و بی دلیل خواندن و مسخره کردن برخی احکام الهی، یک حکم کلی به دست بیاورند که همه احکام دین اینگونه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسواک

با اینکه خودش مسلمان بود ولی می گفت: چه دین مسخره ای دارید! معلوم بود ذهنش یه جایی نتونسته پاسخ درستی بهش بده که به این نتیجه رسیده بود!

گفتم: چرا دینمون مسخره است؟

گفت: به خاطر بعضی از آحکامش، با هیچ عقلی جور در نمیاد!

گفتم: میشه مثال بزنی؟

گفت: مثلا از امام ششمتون نقل کردید هر که در حمام مسواک بزنه دندونش خراب میشه؛[1] آخه چه ارتباطی داره مسواک زدن در حمام و خراب شدن دندان؟ چرا مردم را با خرافات مشغول خودتون می کنید و سرکار می‌ذارید؟

گفتم: ببین دوست عزیز! این که می‌گید با هیچ عقلی جور در نمیاد، می‌تونه چندتا معنا داشته باشه: 1. شما دلیل عقلی بر ردّش دارید، 2. عقل شما دلیلش را متوجه نمیشه. حالا این روایتی که درباره مسواک زدن در حمام گفتید از کدوم قسمه؟

گفت: دلیل عقلی بر ضدش که ندارم، ولی ارتباطی هم بین مسواک زدن در حمام و خراب شدن دندان نمی بینم.

گفتم: این احتمال را میدی که دلیلی وجود داشته که امام اینجوری فرموده و شما ازش بی خبر باشی؟

گفت: احتمالش هست، ولی با احتمال  که چیزی ثابت نمیشه!

گفتم: قبلا هم خیلی از احکام دین را چون هنوز حکمتش مشخص نشده بود  مسخره می کردن، ولی الان که علوم جدید صحت اون ها را اثبات کرده دیگه دست از مسخره کردن کشیدن؛

گفت: میشه چند مورد مثال بزنی؟

گفتم: بله، چند موردش را برات مثال می زنم .اگه خواستی بیشتر بدونی، خودت تحقیق کن: ضررهای استفاده از طلا برای مردان؛ فوائد غسل جنابت پس از آمیزش جنسی؛ فوائد سحر خیزی؛ خوردن نمک قبل و بعد از غذا؛ و ...

گفت: مسائل جالبی رو مطرح کردید؛ ذهنم را به خودش مشغول کرد.

گفتم: ببین دوست عزیز همه احکام الهی که در دین بیان شده از همین قبیل اند، ممکنه در زمان کنونی هم به علت های اون ها، پی نبریم ولی چون خداوندی این احکام را جعل کرده، که از همه ابعاد وجودی انسان باخبره، خیالمون راحته که رعایت احکام قطعا فایده ای برای ما داره، حتی اگه حکمتش برای ما گفته نشده باشه و یا هنوز علم مدرن بهش دسترسی پیدا نکرده باشه.

گفت: حالا درباره مسواک زدن در حمام ، علتی در روایات بیان شده؟

گفتم: اتفاقا انتهای همون روایت که گفتید به حکمت این دستور اشاره کرده. امام صادق علیه السلام در انتهای اون روایت، مریضی دندون را علت این دستور بیان کرده اند. شاید بشه در توضیح سخن امام صادق علیه السلام اینجوری بگیم که چون حمام‌های قدیم به صورت عمومی بوده و طبیعتاً همگان از اونجا به صورت مشترک استفاده می‌کردن؛ لذا استفاده از آب این مدل حمام، برای مسواک زدن و در نتیجه نفوذ آن به داخل دندان، احتمال شیوع بیماری‌های مختلف را افزایش می‌داده. این حکمت در مورد استخرهای فعلی هم مورد توجه هست،  لذا می بینیم  در استخرها و مکان‌هایی که عموم افراد از آب آنجا استفاده می‌کنند، اجازه مسواک زدن نمی‌دهند. و یا اینکه مکان مجزایی را دور از فضای استخر به این امر اختصاص دادن.

شاید هم بشه گفت، چون فضای حمام خیلی مرطوبه و فضا برای رشد میکروب ها و قارچ های مختلف فراهمه، باز کردن دهان و مسواک زدن و همچنین بردن مسواک به داخل حمام ،باعث آلوده شدن دهان و دندان به این میکروب ها و در نتیجه بیماری های مرتبط با اون بشه. اتفاقا الان اگه توی مجلات و سایت هایی که در مورد محل مسواک زدن نکاتی را مطرح کردن ملاحظه کنید، سفارش می کنند از نگهداری مسواک در حمام و توالت پرهیز کنید.

گفت: دمت گرم داداش، یه مقدار نگاهم رو به احکام دین عوض کردی. از این به بعد سعی می کنم بیشتر در مورد حکمت احکام تحقیقق بکنم، البته این رو هم از شما یاد گرفتم که حتی اگه به نتیجه ای هم در مورد علت برخی احکام نرسم، خیالم راحت باشه که حتما حکمتی داشته ولو اینکه فعلا بهش دسترسی نداشته باشم.

گفتم: خوشحالم از اینکه زاویه نگاهت نسبت به احکام الهی عوض شد.امیدوارم از امروز با آرامش بیشتر به احکام خدا عمل کنید.

پی‌نوشت:
[1]. «إِیَّاكَ‏ وَ السِّوَاكَ‏ فِی الْحَمَّامِ فَإِنَّهُ یُورِثُ الْوَبَاءَ فِی الْأَسْنَان»‏ بپرهیزید از مسواک زدن در حمام که همانا موجب مریضی دندان می‌شود. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 292، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش.

منبع : رهروان ولایت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.