تبیان، دستیار زندگی

شهید نعیمی

ترور کاردار ایران در بغداد

شهید نعیمی در ساعت 14 روز پنجشنبه، 27 فروردین‌‏ماه سال جاری در حین خروج از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد توسط یك گروه مسلط ناشناس مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و بلافاصله به فیض شهادت نایل شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید
27 فروردین 1383 خلیل نعیمی دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، هنگامی كه از مسجدی عازم محل سفارتخانه بود، بر اثر انفجار یك بمب قوی به شهادت رسید.

زندگینامه شهید حاج خلیل نعیمی

شهید حاج خلیل نعیمی، در سال 1333 در شهرستان لامرد واقع در جنوب استان فارس و در خانواده‌‏ ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی از آغاز زندگی خود با رنج و محنت خانواده و مردم محروم و زحمتكش آن دیار آشنا بود؛ تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان برد و در عنفوان جوانی، تحصیلات خود را نیمه ‌‏تمام رها و فعالیت‌‏های خود را در خارج از كشور دنبال كرد.

شهید نعیمی در طول اقامت در خارج از كشور با دیدگاه‌‏ها و افكار حضرت امام‌‏خمینی(س)، رهبر كبیر انقلاب اسلامی و مبارزات ملت سلحشور ملت ایران بر ضد رژیم ستم شاهی آشنا شد و با اوج‌‏گیری نهضت‌‏اسلامی نقش بارزی در نشر افكار بلند حضرت امام(س) ایفا كرد.
 
او با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌‏ماه سال 1357 به میهن اسلامی بازگشت و در فضای جدید فكری و سیاسی جامعه تلاش خود را معطوف اعتلای علمی و تحصیلاتی خود نمود و به ادامه تحصیل در حوزه علمیه پرداخت. شهید نعیمی با روحیه خستگی‌‏ناپذیر خود به كسب علم و دانش و تلاش بی‌‏وقفه همت گماشت.

شهید نعیمی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به صفوف رزمندگان اسلام پیوست تا در راه دین و وطن خود جانبازی کند لذاست که بارها با دیگر برادر خود بسیجی شهید علی نعیمی ـ رهسپار جبهه های جنگ شد شهید علی نعیمی برادر کوچکترش در سن 20 سالگی در منطقه گیلان غرب به شهادت رسید و جسد مطهرش 11 ماه بعد در ارتفاعات پیدا شده و به موطنش انتقال یافت.

خلیل پس از گذشت سال های اولیه جنگ به وزارت امور خارجه ایران پیوست و در اولین ماموریت خود راهی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی شد.

او سال ها عهده دار فعالیت های فرهنگی در جهت معرفی انقلاب اسلامی و اهداف عالیه آن بود و در جهت اشاعه تفکر شیعه و بیان مظلومیت شیعیان از هیچ کوششی دریغ نکرد اولین و دومین فرزندان او علی و عفیفه در همین سال ها در ریاض متولد شدند با اوج گیری اختلافات ایران و عربستان سعودی بر سر نحوه فعالیت حجاج بیت الله الحرام و برگزاری مراسم اعتقادی برائت از مشرکین که به فاجعه جمعه خونین سال 1366 منجر شد شهید خلیل نعیمی به همراه دیگر دیپلمات های ایرانی از عربستان سعودی اخراج و به میهن اسلامی مراجعت نمودند .

به زبان های عربی اردو و انگلیسی تسلط کامل داشت و اعتقاد عجیبی به فعالیت بیان داشت او فرصت های زیادی برای حضور در کشورهای اروپایی داشت ولی حضور در کشورهای اسلامی و خدمت به امت اسلام را ترجیح می داد چند سال بعد به ایران مراجعت نمود و ابتدا در اداره سیاسی مطبوعاتی و پس از آن در اداره خلیج فارس این وزارت خانه فعالیت های خود را ادامه داد. در دی ماه هشتاد و یک دو ماه قبل از شروع جنگ آمریکا و متحدینش در کسوت کارشناس فرهنگی راهی سفارت ایران در بغداد شد پس از اشغال نقش آفرینی مجدد شیعیان عراق در فضای سیاسی این کشور نقش وی در قالب دیپلماتی با تجربه در امور شیعیان بیش از پیش اهمیت یافت.

خبر شهادت خلیل نعیمی، دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، موجی از تنفر و انزجار عمومی در داخل و خارج از كشور نسبت به اشغالگران همراه داشت و مقامات عالی‌‏رتبه جمهوری اسلامی ایران در پیام‌‏های مختلف، این شهادت را به خانواده بزرگوار شهید، تبریك و تسلیت گفته و با حضور در منزل شهید نعیمی با این خانواده داغدار اظهار همدردی نمودند.

پی نوشت: 
1- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
2- خبرگزاری فارس
3- سایت شهید آوینی