تبیان، دستیار زندگی
د دكتر سیار كارشناس داوری گفت : در همان ابتدای كار و در دقیقه 6 بازی مسعود مرادی به بهنام ابوالقاسم پور اخطار داد كه كاملاً قانونی بود . ابوالقاسم پور علاوه بر اینكه توپ را به عمد با دست زد قصد گول زدن داور را نیز داشت . مرا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابوالقاسم پور باید اخراج می شد


دكتر سیار كارشناس داوری گفت : در همان ابتدای كار و در دقیقه 6 بازی مسعود مرادی به بهنام ابوالقاسم پور اخطار داد كه كاملاً قانونی بود . ابوالقاسم پور علاوه بر اینكه توپ را به عمد با دست زد قصد گول زدن داور را نیز داشت . مرادی در دقیقه 21 بازی خطای علی دایی را در گوشه شش قدم حریف اعلام كرد این تصمیم كاملاً اشتباه بود .

دایی هیچ كاری انجام نداد و حتی مدافع تیم پاس سعی داشت تا توپ را با دست بزند كه در صورت برخورد توپ با دست مدافع پاس این یك خطای پنالتی مسلم بود. یك دقیقه بعد اخطار داور به رضا جباری هیچ اشكالی نداشت . از دقیقه 34 بود كه بازی خراب شد. ابوالقاسم پوری كه اخطار داشت به سرعت به صورت دروازه بان حریف برخورد عمدی كرد در حالی كه می توانست بایك مانور از طرفین ایلیچ عبور كند این حركت ابوالقاسم پور حداقل یك كارت زرد داشت . سه دقیقه بعد محمدوند یك خطای خشن انجام داد كه مرادی به سادگی از كنار آن عبور كرد . در این لحظات به نظر می رسید كه قاطعانه عمل نكردن مرادی می تواند بازی را به سمت جنجال سوق دهد . در چهلمین دقیقه دیدار محمدوند و ابوالقاسم پور به هم برخورد كردند و محمدوند در حال افتادن یك لگد به ابوالقاسم پور زد كه مرادی از آن به سادگی عبور كرد. یك دقیقه بعد افشین پیروانی به دلیل اینكه داور خطای خشن مدافع پاس را نگرفت به راحتی روی خداداد خطا كرد تا آخرین لحظات این نیمه هم با خشونت سپری شود.

قضاوت نیمه دوم مسعود مرادی كاملاً با آنچه كه در 45 دقیقه ابتدایی دیده بودیم متفاوت بود . در دقیقه 67 اخطار به ربیع خواه به دلیل متوقف كردن كاظمیان درست بود . تصاویر تلویزیونی كاملاً گویای ماجرا اخراج نبود و صحنه وحشتناكی كه منجر به اخراج باشد را ندیدیم اما داور مسابقه بنابر گزارش كمك خود با قاطعیت دست به چنین تصمیمی زد و من از این حركت او خیلی خوشحال شدم چرا كه از این به بعد به راحتی بازی را تحت كنترل خودش قرار داد . در دقیقه 75 اخطار به برهانی كاملاً اشتباه بود . در این لحظه نكته آموزشی وجود دارد كه دوست دارم همه به آن توجه كنند. برهانی رو به جمعیت و در حالی كه توپ روی هوا بود و خودش هم مماس بر خط ایستاده بود توپ را محكم به سمت جمعیت شوت زد . شاید خیلی ها فكر كنند برهانی اتلاف وقت كرده اما با توجه به اینكه بلافاصله پس از خروج هر توپی ، یك توپ دیگر را به زمین می فرستند پس این اتلاف وقت نبود و حتی حركت غیر ورزشی و آنچنانی هم محسوب نمی شد پس مرادی می توانست در این صحنه به یك تذكر اكتفا كند. كار قشنگ مرادی در هشتاد و سومین دقیقه دیدار رخ داد ، او در این لحظه توپی كه بین مهاجم پاس و ایلیچ بر روی خط هجده قدم پرسپولیس معلق بود و ایلیچ با برخورد به بازیكن حریف آن را دفع كرد را خطا نگرفت چرا كه در این مواقع بهترین تصمیم سوت نزدن است. چند لحظه بعد داور مسابقه پنالتی برای پاس را به درستی اعلام كرد و بهترین كار ممكن آوانتاژ ندادن بود كه مرادی این تصمیم ایده آل را گرفت . پنالتی در وقت های تلف شده برای پرسپولیس و اخطار به جانملكی در لحظات بعد هم كاملاً قانونی بود.

خداداد : پرسپولیس كند و ناهماهنگ

احمد خداداد كارشناس فوتبال گفت : تغییرات ناگهانی كه از بازی سوم در تركیب پرسپولیس ایجاد شد تیم را به مشكل مواجه كرده كه این شكست را ناشی از همان تصمیم نابه هنگام می دانم . در بازی پرسپولیس – پاس باآمدن شیری و غیبت گل محمدی دفاع قرمزها شكل جدیدی پیدا كرده بود هر چند من هنوز نفهمیده ام كه این دفاع شكل خطی دارد یا پوششی . به نظر نمی رسد دفاع خطی باشد واگر حالت پوششی داشته باشد پر از اشتباه و ناهماهنگی است. در تیم پرسپولیس همكاری و كار تركیبی در خط حمله هم با مشكل جدی مواجه است و فقط نفرات كار می كنند.

رفتن به جلوی جباری در همان نیمه اول حالت بهتری به مهاجمان داد اما كم تحركی و عدم همكاری دایی این عمل را بی ثمر كرد. رفتار عصبی محمدوند نیز از قدرت هافبك پرسپولیسی ها كم كرد و مهاجمان را در تحریم بیشتری از همكاری قرار داد. در همین نیمه بازی پاس در آرایش خطی خود و در فضاهای كناری با نقص و اشتباه همراه بود كه البته انتظاری نتوانست از فضای باز به وجود آمده به خصوص در كناره ها استفاده كند. آنها از ناحیه چپ مؤثرتر بودند كه خداداد از همین جا زمینه ساز دو خطر شاگردان جلالی در 45 دقیقه اول شد.

در مجموع نیمه اول ، نیمه تعادل و تساوی نسبی بود . اما در نیمه دوم بازی هر دو تیم بهتر شد به خصوص خط میانی پاس كه زمینه ساز گل اول و دوم بود . آرش برهانی در خط حمله درخشان بود اما نفر كلیدی همان خداداد عزیزی بود كه از عقب خط حمله را رهبری می كرد . حفظ توپ عالی پاس و عقب نشینی پرسپولیس از مهمترین عوامل حفظ برتری پاس به شمار آمدند . در آن طرف خط میانی پرسپولیس كم اثرتر از نیمه اول بود. هافبك های قرمز به موقع پاس نمی دادند و در فریب دادن خنثی و بی انگیزه بودند. فریب ، خاصیت مهم فوتبال امروز است كه مردان میانی و حمله پرسپولیس هیچ بهره یی از آن نبردند. تأخیر در حركات و پاس های دیرهنگام كاویانپور بارها به دفاع پاس فرصت داد تا شكل بگیرد و سازمان پیدا كند . تعویض های پرسپولیس ضروری نشان می داد اما در نهایت بی اثر بود و به تیم ضربه زد. پرسپولیس نیاز به بازنگری دارد . در هر سه منطقه ، باید دلایل تغییرات ناگهانی تیم پس از بازی سوم بررسی شود.