تبیان، دستیار زندگی

درباره آنتن تلویزیون در شب مبعث

برد با نتیجه ضعیف

تلویزیون در شب مبعث چه کرد؟ آیا موفق بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریما رامین فراین رسم تلویزیون است كه در اعیاد مهم مذهبی و از جمله مبعث، ویژه برنامه های شاد و درخور روانه آنتن كند. امسال نیز چنین شد اما نتیجه ای كه «باید» به دست نیامد. شاید یادآوری اش بد نباشد كه «همه» تقصیر را نمی توان به گردن مسولان انداخت و قصور برنامه سازان هم در كامل نشدن جشن مبعث باید لحاظ شود.

در قیاس با سال گذشته شرایط به نسبت بهتر بود اما باز هم تكرار می كنیم كه آداب یك جشن،آن طور كه انتظار می رود، مهیا نشد. چند شبكه كه به طور كل كركره را پایین كشیده بودند و دورخیز بقیه هم در غالب موارد منجر به نتیجه مطلوب نشد. در این گزارش آنتن تلویزیون در شب عید را واكاوی كرده ایم.

كلاه قرمزی بی رمق

همان طور كه می دانید كلاه قرمزی 97 بیش از بیست قسمت تولید شده و قرار است باقی مانده ها در اعیاد مختلف روی آنتن شبكه دو بروند. سری جدید چند پله از همیشه عقب بوده ولی آن چه جمعه شب پخش شد، یك نومیدی تمام عیار بود. دوست نداریم درباره این عروسك های محبوب، این گونه گزنده نظر دهیم ولی قسمت اخیر چاره ای نمی ماند كه بگوییم زنگ خطر برای ایرج طهمساب و همكاران به صدا درآمده است.

شبكه دو یكی از قسمت های برنامه«خوش و بش»را هم روی آنتن فرستاد؛ برنامه ای كه پخش آن در نوروز شروع شده. این برنامه یه سهل الوصول ترین شكل ممكن می خواهد مصائب زناشویی را به چالش بكشد كه موفق نیست. حتی ترفند نمایشی آن هم موفق از آب درنیامده.چه برسد كه «خوش و بش» بخواهد تكه ای از شادی شب عید باشد. 

بی حالی نسیم

در چند سال اخیر، بیننده عادت كرده برای تامین حس شادی، یا دست كم فرار از ناخوشی ها، گیرنده اش را روی شبكه نسیم نگه دارد. در اعیاد انتظارها از این شبكه دوچندان می شود. غالبا بار اصلی به دوش برنامه هایی مثل «دورهمی»و«خندوانه» است و دیگر برنامه حكم تكمیل رنگین كمان نسیم را دارند. با پایان«دورهمی» و مهیا نبودن «خندوانه» كمیت این شبكه لنگ می زند و جای«اتفاق ویژه»در آن خالی است.

از مواردی چون«ویتامین خ»،«چهل تیكه»،«وقتشه»،‌«نسیم آوا»، «كودك شو» و ... نیز توقع نمی رود همپای «دورهمی» و «خندوانه» باشند. این ها ماهیت و موقعیتی متفاوت دارند و نتوانسته اند بیننده حداكثری را جلب كنند. خود نسیم بهتر این نكته را می داند؛ به همین خاطر است كه در شب مبعث، قسمت آخر كه با حضور عادل فردوسی پور پخش شده بود را بازپخش می كند. نسیم می داند حتی قسمت های تكراری«دورهمی» بیشتر از برنامه های دیگر بیننده دارد و می تواند آن ها را پای تلویزیون بنشاند. نسیم برای رهایی از این وضعیت و جذب مخاطبان خاكستری بشدت نیازمند سری تازه«خندوانه» است.

 باز هم پایتخت

سریال«پایتخت 5» برنده بی چون و چرای تلویزیون در نوروز 97 بود و بعید است به این زودی سریالی چنین موقعیتی بدست بیاورد.موفقیت «پایتخت 5» فرصت مغتنمی در اختیار تلویزیون قرار داده بود تا در شب مبعث استفاده ای بهینه ای از آن بكند. طبعا دعوت از عوامل و پخش پشت صحنه بهترین نوع بهره برداری از این محصول است. شبكه یك،جمعه شب در ویژه برنامه ای كه اجرای آن را هومن حاج عبدالهی(بازیگر نقش رحمت)به عهده داشت،از سیروس مقدم، سارا و نیكا و بهرام افشاری پذیرایی كرد.

ایده انتخاب حاج عبدالهی جذاب است اما او نتوانست گفت و گوهایی موفق انجام دهد و سوژه هدر رفت. بویژه در گفت و گو با بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش؛ این بازیگر تاكنون مصاحبه ای درباره سریال و نقش بهتاش انجام نداده و پر از حرف است. حاج عبدالهی اما از این موقعیت بهره نبرد و غالب مصاحبه به پخش عكس های دو نفره خود با افشاری در پشت صحنه «پایتخت» گذشت.

با حضور محسن تنابنده و ریما رامین فر در «حالاخورشید» اما اتفاقی متفاوت رقم خورد و شاهد گپ و گفتی جذاب بودیم. درحالیکه اواخر اسفند 96، برنامه «حالا خورشید» به پایان رسید و رضا رشیدپور صراحتا برای مدتی طولانی از مخاطبان خداحافظی کرد، روز گذشته، مجددا پخش این برنامه در شبکه سه از سر گرفته شد.

او در توضیح این مسئله گفت دلش می‌خواسته مدتی استراحت کند و معلوماتش را بالاتر ببرد منتها به خاطر اصرار مردم و مدیران تصمیم گرفته است برای مدت کوتاهی مجددا برنامه حالا خورشید را اجرا کند. فصل جدید حالا خورشید با حضور محمد اصفهانی، محسن تنابنده و ریما رامین‌فر، با قدرت شروع شد و با تغییراتی همراه بود. فصل جدید حالاخورشید تا ماه رمضان روی آنتن است و هنوز برای اتفاق‌های بعدی برنامه‌ای چیده نشده است.

هجوم اسپانسر

ویژه برنامه شبكه یك در شب مبعث بیش از آن كه تبدیل به جشن بشود، مجالی بود برای تبلیغ اسپانسر جدید تلویزیون كه حتی شمایل روبیكا هم در جای جای دكور تعبیه شده بود.

از آن سو، ویژه برنامه شبكه سه نیز در سیطره اسپانسر قرار داشت و حتی با نام رفاه روی آنتن رفت. این حامی مالی پیش تر هم در مناسبت ها برنامه روی آنتن داشته و وجه اسپانسرینگ خود را تحمیل كرده است. در كل برنامه را نمی توان به طور مطلق درخور شب عید دانست،‌با این حال در چند نوبت شاهد اتفاقات خوب در برنامه بودیم. برانكو ایوانكویچ سرمربی تیم پرسپولیس به مناسبت قهرمانی در لیگ برتر یكی از مهمان های برنامه بود.

بماند كه برخی سوال های شاهین جمشیدی تكراری بود ولی در مجموع نتیجه این مصاف را می توان موفق دانست. در بخش دیگری هم كه به برگزیدگان مسابقه «سین سریال» اختصاص داشت، رویا تیموریان و حسن زارع مهمان برنامه بودند. این بخش از توانست بیننده تلویزیون را سرگرم كند.

دیگر شبكه ها

دیگر شبكه ها عملكرد موفقی نداشتند و با برنامه های معمولی آنتن ایام مبعث را پر كردند.«ضد یخ» و چند میان برنامه، مسولیت جذاب كردن آنتن شبكه پنج را داشتند كه خب استفاده از« موفقیت» برای آن ها صفت نچسبی است.

شبكه ورزش «نوروز فوتبالی»را روی آنتن داشت؛ برنامه ای كه در جلب رضایت علاقمندان به فوتبال موفق عمل نكرده و این قسمت،همچون قسمت های دیگر بود.

عجیب ترین اتفاقات را در شبكه شما شاهدیم؛‌این شبكه بعد از پایان تعطیلات، هر شب خلاصه ای از ویژه برنامه سال تحویل خود با نام «عید شما مبارك»‌را پخش می كند و شب مبعث هم بخش هایی از آن را روی آنتن برد. درست مثل کاری که شبکه یک با ویژه برنامه سال تحویل خود کرد و خلاصه آن را در روز مبعث را در کنداکتور قرار داد. از برنامه تكراری توقع جذابیت می رود؟!

در این ایام فیلم سینمایی جدید نیز در كنداكتور قرار نگرفت تا دست تلویزیون در عید مبعث بیش از پیش خالی بنظر برسد.
منابع: هفت صبح / تبیان