تبیان، دستیار زندگی

ضدسرطان‌های زنانه!

با این مواد غذایی از سرطان تخمدان پیشگیری کنید

سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان سراسر جهان است و اگرچه زنان در هر سنی به آن مبتلا می‌شوند معمولاً در زنان پس از سن یائسگی است که آن را تشخیص می‌دهند. با این حال، برای پیشگیری از آن چند راهکار غذایی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان تخمدان
سرطان تخمدان در میان ۸ سرطان شایع، رتبه پنجم را در ایالات متحده به خود اختصاص داده است و برخلاف سرطان سینه، این بیماری در ۸۵ درصد از زنان، در مراحل آخر تشخیص داده می‌شود.
شایع‌ترین عوامل ابتلا به سرطان تخمدان از این قرارند: سیگار، سندرم تخمدان پلی کیستیک، سن، هورمون درمانی جایگزین، سابقه خانوادگی، درمان باروری، و چاقی.
شروع سرطان تخمدان از تخمدان‌هاست و زمانی به مرحله آخر می‌رسد که تومور در تمام سلول‌های تخمدان ایجاد می‌شود. این بیماری به سرطان خاموش معروف است چراکه تا مدت‌ها علامتی از خود نشان نمی‌دهد و آن‌قدر غیرقابل تشخیص باقی می‌ماند که بیماری تمام لگن و شکم را دربرمی گیرد.
خبر خوب این که به گفته محققان، می‌توان با برخی راهکارها نظیر تحرک فیزیکی و داشتن رژیم غذایی سالم ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش داد. محققان برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری مصرف خوراکی‌های زیر را توصیه می‌کنند.

بلوبری

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های است که به پیشگیری از ابتلا به برخی انواع سرطان کمک می‌کند. بلوبری همچنین مملو از عوامل مقابله با سرطان نظیر ویتامین‌های C و K، منگنز و فیبر رژیمی است.


اسفناج

مجموعه‌ای از مطالعات نشان می‌دهد خوردن ماهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. نوع ماهی واقعاً مهم نیست. اسیدهای چرب امگا ۳ که در تمام ماهی‌ها موجود است علاوه بر اینکه برای قلب مفید است و می‌تواند از سکته مغزی جلوگیری کند، در برابر سرطان‌ها هم از شما محافظت می‌کند

اسفناج سرشار از لوتئین، ویتامین‌های ث، آ و ای است که همه آن‌ها به عنوان آنتی‌اکسیدان شناخته شده‌اند. مصرف اسفناج خطر ابتلا به سرطان‌های کبد، ریه، سینه، تخمدان، روده بزرگ، و پرستات را کاهش می‌دهد.
این سبزی برگ‌دار حاوی ماده مقابله با سرطان موسوم به کامپفرول است که دارای پتانسیل نابودی سلول‌های سرطانی است. همچنین این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند تیمی مؤثر در راستای مقابله و پیشگیری از سرطان باشند.


کلم برگ

کلم برگ سرشار از عامل مقابله با سرطان موسوم به کامپفرول و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ویتامین‌ها و آهن است که آن را برای سلامت بسیار مفید می‌کند.

پیازها

انواع پیازها حاوی طیف وسیعی از عوامل مقابله با سرطان نظیر اپی ژنین، آنتوسیانین و میریستین و کورستین هستند که به کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان تخمدان کمک می‌کنند.
تحقیقات نشان داده خوردن پیاز می‌تواند خطر ابتلا به تعداد زیادی از سرطان‌ها را کاهش دهد که سرطان تخمدان یکی از آن‌هاست. پیاز یک سوپرخوراکی است! بهتر است پیاز را نجوشانید. جوشاندن پیاز می‌تواند تا ۳۰ درصد خواص ضد سرطان آن را از بین ببرد. بهترین روش مصرف پیاز به صورت خام یا به صورت تفت داده شده با کمی روغن در تابه است. برای محافظت از خود در برابر سرطان تخمدان لازم است در مجموع روزانه نصف فنجان پیاز را در برنامه غذایی خود جا دهید.
مطالعات جدید ترکیباتی را در پیاز نشان داده که می‌تواند مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی شود و محققان توصیه کرده‌اند این ترکیبات به‌ویژه برای زن‌ها مفید است زیرا از بروز سرطان تخمدان در آن‌ها جلوگیری می‌کند.
پیاز علاوه بر این‌که کالری پایینی دارد، مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. پیش از این محققان دریافته بودند که این گیاه تند خواص سلامتی بسیاری دارد و حالا معلوم شده می‌تواند جلوی گسترش سلول‌های سرطانی در تخمدان را نیز بگیرد.
پیاز
پژوهشگران دانشگاه «کوماموتو» ژاپن به تازگی موفق به کشف ترکیباتی در پیاز شده‌اند که مانع از تکثیر و پیشرفت سلول‌های سرطان تخمدان می‌شود. سرطان تخمدان اپیتلیال از شایع‌ترین انواع سرطان تخمدان به شمار می‌رود و ۴۰ درصد از مبتلایان به آن فقط تا ۵ سال امید به زندگی دارند. از این رو درمان‌های مؤثر برای این بیماری باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان امید به زندگی را در این بیماران افزایش داد. همچنین در ۸۰ درصد مبتلایان، بعد از اولین دوره شیمی درمانی، بیماری عود می‌کند.
دانشمندان به تازگی ترکیبی را موسوم به «پیاز A» یا ONA در پیاز کشف کرده‌اند که مانع از تکثیر و پیشرفت سلول‌های سرطانی تخمدان می‌شود. بررسی‌ها نشان داد که بعد از تزریق ترکیب ONA به مبتلایان سرطان تخمدان اپیتلیال، رشد سلول‌های سرطانی کاهش یافت. در واقع، این ترکیبات موجود در پیاز فعالیت تومورهای سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کنند.
محققان دریافتند که از این ترکیبات می‌توان در تولید داروهایی با خاصیت ضد توانایی تکثیر تومورهای سرطانی استفاده کرد. آن‌ها این ترکیب مؤثر را در قالب داروی خوراکی به موش‌ها دادند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بعد از دوره درمانی، علاوه بر اینکه طول عمر موش‌های مبتلا افزایش پیدا کرد، پیشرفت تومورهای سرطانی نیز تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.
این درمان آزمایشی روی حیوانات عوارض جانبی نیز به دنبال نداشته و محققان امیدوارند که با آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتر بتوانند در آینده‌ای نزدیک این روش مؤثر درمانی را روی بیماران انسانی مبتلا به سرطان تخمدان مورد استفاده قرار دهند.

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب اُمگا ۳ است که می‌تواند از طریق محدود کردن منبع خون برای سلول‌های سرطانی به پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها کمک کند.
مجموعه‌ای از مطالعات نشان می‌دهد خوردن ماهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. نوع ماهی واقعاً مهم نیست. اسیدهای چرب امگا ۳ که در تمام ماهی‌ها موجود است علاوه بر اینکه برای قلب مفید است و می‌تواند از سکته مغزی جلوگیری کند، در برابر سرطان‌ها هم از شما محافظت می‌کند. بهترین روش طبخ ماهی، بخارپز و کباب کردن آن است. بهتر است زمان پخت ماهی کوتاه باشد. هفته‌ای دو یا سه بار یک تکه ماهی به اندازه کف دست مصرف کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی عامل ضد آنژیوژنیک موسوم به لیکوپن، رنگدانه عامل قرمزی میوه‌ها و سبزیجات است که از ابتلا به سرطان تخمدان پیشگیری می‌کند.
خوردن نصف فنجان گوجه فرنگی، پنج بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. علت آن وجود ماده‌ای به نام لیکوپن در گوجه فرنگی است.

چای سبز

نوشیدن حداقل یک فنجان چای سبز در روز، به کاهش خطر گسترش این نوع سرطان کمک می‌نماید. مطالعات نشان داده در زنانی که مبتلا به سرطان تخمدان بوده‌اند، مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر در این گروه همراه بوده است.

زغال اخته

آنتی‌اکسیدان‌های میوه‌های توت مانند برای جلوگیری از رشد بسیاری از سرطان‌ها مفید هستند. مواد شیمیایی گیاهی موجود در زغال اخته به نام آنتوسیانین، تأثیرات ضد سرطان قوی دارد. علاوه بر این، زغال اخته سرشار از ویتامین‌های ث و کاف فیبر و منگنز است.

کاهو چینی

برای جلوگیری از سرطان تخمدان شما باید حداقل دو بار در هفته نصف فنجان کاهو چینی را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

منابع:
مهر
آوای سلامت
مجله پزشکی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.