تبیان، دستیار زندگی

آثار برگزیده کتاب سال حوزه ؛

بررسی را ههای تقویت انگیزه رفتارهای اخلاقی از دیدگاه قرآن

این رساله، با هدف «بررسی را ههای تقویت انگیزة رفتار اخلاقی از دیدگاه قرآن »، نظریه های مشهور ایجاد انگیزه در علوم رفتاری را بررسی و با استفاده از روش تأویل و تفهیم متن و تحلیل محتوا، نکات کلیدی هر یک از آنها را معرفی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بررسی را ههای تقویت انگیزه رفتارهای اخلاقی از دیدگاه قرآن
کتاب بررسی راههای تقویت انگیزه رفتارهای اخلاقی از دیدگاه قرآن اثر حجت الاسلام ابوالقاسم باقریان که درقالب  پایان نامه تدوین شده در همایش هفدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین درگروه علمی: اخلاق و عرفان برگزیده شده است.

نویسنده، از مقایسه راهکارهای قرآنی با شیوه های علوم رفتاری، درنهادینه سازی انگیزه، این نتیجه را به دست آورده که راهکارهای قرآنی، شامل راهکارهای عملی برای ایجاد صفات شخصیتی مؤثر بر رفتار اخلاقی است. علاوه بر این، قرآن با شیوه های صحیح پیام رسانی، مؤلفه های شناختی و عاطفی انگیزش را، از طریق ایجاد بینش نسبت به تأثیر رفتار اخلاقی بر سعادت و شقاوت ابدی انسان، تقویت می کند.

مهم ترین منبع انگیزشی رفتار اخلاقی، در بینش قرآنی، صفت شخصیتی تقوا است. انسان متّقی قرآن، دارای تقوای اعتقادی، اقتصادی، عبادی و رفتاری است که او را به سوی رفتار اخلاقی می کشاند و از رفتار خلاف اخلاق باز می دارد.

شعار اصلی قرآن در این زمینه، «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا » با تضمین َپاداش گرانسنگ «لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ « ،» لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَیِّئاِتهِمْ وَ لادْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعیمِ » و «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأرْضِ » است. 

قرآن، با ایجاد «حس همدلی » از طریق ترویج رابطة «اخوت و برادری ،»«تذکّر مکرّر « ،» توصیه به صبر « ،» توکل بر قدرت لایزال الهی « ،» مراقبت همگانی » و «ارائه الگوهای جذاب » انسان را در رسیدن به مراتب عالی تقوا یاری می رساند.

رویکردها و شیوه های علوم رفتاری، برای تقویت انگیزة رفتار اخلاقی، به دلیل مرتبط نبودن با سعادت واقعی انسان، ضمانت اجرایی محکمی ندارند؛ چه مبتنی بر عادت باشند یا بر عوامل شناختی، عاطفی و شخصیتی.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه