تبیان، دستیار زندگی

آثار برگزیده کتاب سال حوزه؛

قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

کتاب، قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم ، اثر حجت الاسلام سید کاظم سید باقری درگروه علمی حقوق و علوم سیاسی درهجدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم
نگارنده این اثر بر این باور است که قدرت، واژه ای پر ابهام و چند پهلو و دارای جایگاهی برجسته در تحلیل اندیشه های سیاسی است. وی، برای فهم بهتر این واژه، کوشیده است که آن را از منظر قرآن کریم، اولین و بنیادی ترین منبع اندیشه سیاسی اسلام، بررسی کند.

 بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش خود را این گونه بیان کرده است که دیدگاه قرآن در باره قدرت سیاسی چیست و شاخص ها و عناصر آن کدام است؟

مؤلف، در پاسخ به این پرسش، بر این فرضیه تأ کید کرده است که از نگاه هنجاری قرآن کریم، قدرت سیاسی، با شاخص های مطلوبی همانند رشد،عدالت، آزادی، امنیت و تعاون، ابزاری خواهد بود برای حیات سیاسی انسان و هدایت جامعه به سوی ارز شهای توحیدی و سعادت.

همچنین، با رویکرد واقع گرایانۀ قرآن به جامعه، انسان و مسائل پیرامونی آن، می توان درباره ماهیت، خاستگاه، گونه ها، شاخص ها و مهار قدرت سیاسی، از آیه های قرآن برداشت و استنباط کرد؛ چرا که در قرآن کریم، راهبردها و مسائل کلان سیاسی - اجتماعی بیان شده است.

نویسنده، برای بررسی و فهم قدرت سیاسی از منظر قرآن، روش تفسیراجتهادی را در این اثر به کار برده است؛ روشی که مفسر با تکیه بر کتاب،سنت، اصول محاورۀ عقلایی و با تأ کید بر عنصر خرد ورزی، از قرآن کریم برداشت می کند. وی در این روش، بر پایه امکانات سه گانۀ «قدرت تفکر و تدبّر، مقدمات علمی تفسیر و ارتباط با مجاری وحی » به مفهوم قدرت و مفاهیم همسو، چیستی، مبانی، مؤلفه ها، گونه شناسی، شاخص ها،کارکردها، پیامدها، آسیب شناسی و توزیع و تحدید قدرت پرداخته است.



منبع: خبرگزاری ر سمی حوزه