تبیان، دستیار زندگی

علت هایی که آدمی را بی نماز می کند!

برای کسانی که نماز نمی خوانند

عده ای زبان شکایت باز می کنند و می گویند: وقتی او صدای ما را نمی شنود و به حرف های ما توجه نکرده و دعایمان را مستجاب نمی کند، نماز نمی خوانیم!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برای کسانی که نماز نمی خوانند
وقتی با کسانی که نماز نمی خوانند صحبت شده و پرسیده می شود که چرا نماز نمی خوانید؟ پاسخ های متفاوتی از آن ها شنیده می شود؛ عده ای می گویند: خدا نیازی به عبادت و نماز ما ندارد. عده ای هم می گویند: در این روزگار پر از مشغله و گرفتاری واقعا وقت نمی کنیم که نماز بخوانیم!

عده ای دیگر زبان شکایت باز می کنند و می گویند: وقتی او صدای ما را نمی شنود و به حرف های ما توجه نکرده و دعایمان را استجابت نمی کند، دیگر نمی خوانمش!

همین خدا که در خدایی تمام و کمال است، از بندگانش یک سری کارهایی را خواسته ؛ یه سری کارها را حلال کرده و یک سری را حرام که البته رعایت همه آن ها به نفع جسم و روح و دنیا و آخرت خود ما است و رعایت این خواسته ها می شوند خط مسیر عبودیت و بندگی که همان هدف خلقت بوده و هست؛ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ


جواب ها را که می شنوی از طرفی تعجب می کنی و از طرفی هم دلت  می سوزد هم برای عده ای که تمام زندگیشان را با بی خبری از خدای مهربانش پر شده است و هم برای غربت خدا، تا آن جا که بندگانش در 24 ساعت به اندازه 17 رکعت وقت ندارند که وقتشان را برای او بگذرانند.

مگر بدیهی نیست که هر انسانی در هر مرتبه از معرفت انسانی باشه حتی اگر ذره ای انسانیت در وجود او باقی مانده باشه اگر از فردی یک خوبی بزرگ ببیند حداقل کاری که می کند  این است که در برابر او بی ادب نباشد. 

نماز حداقل قدرشناسی ماست حتی بعضی از حیوانات در برابر کسی که به آنها یک خوبی معمولی و حداقلی می کنند قدرشناس هستند. مثلا کافیه یک تکه استخوان جلوی یک سگ بیندازید او تا آخر عمر بین شما و بقیه فرق می گذارد و هر وقت شما را ببیند جلوی شما یک ادب خاصی دارد.

ادب ما در برابر پروردگار که تمام هستی ما، روزی ما، سلامت ما، امید ما به اوست این است که وقتی صدای اذان را می شنویم وقتی حی علی خیر العمل می شنویم برای قرار روزانه مان بی اعتنایی نکنیم و آن را بر هر کار دیگری ترجیح دهیم.

حالا به نظر شما با کسی که از پدر و مادر مهربان تر است، نعمات و دارایی های فراوانی به ما داده است؛ چشمی داده که به شگفت انگیزترین دوربین فیلم برداری مجهز است؛ در هر نوری و در هر فاصله ای خودش تنظیم می شود و بهترین کیفیت ها را دارد.
با پلک مراقبت می شود، حملش برای ما زحمتی ندارد بلکه در بهترین جایگاه تعبیه شده است. در چشم اشک دائمی قرار داده و مقدار آن را کنترل کرده تا چشم شستشو شده و خشک نشود و نیز ضدعفونی شود. حتی برای چشم ما مژه هم قرار داده تا در محافظت از چشم بهتر عمل شود و زیبایی اش هم کامل شود. خلاصه آن که هیچ لطفی نبوده که او فروگذار کند.

ما را به بهترین صورت خلق کرده؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ (1)
بر عالمیان برتریمان داده است؛ وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ ... وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً (2)
کسی که بهترین و کامل ترین دین را به هدیه داده؛ ... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ... (3)
آیا برای چنین خدایی که بهترین ها را برای بندگانش خواسته، سزاوار نیست که اطاعتش کنیم و وقت بیشتری برای فرمانبرداری اش بگذاریم؟

درست است که خداوند به من و شما و عبادات ما نیازی ندارد ولی آیا من و شما هم از او بی نیاز هستیم؟ مگر فرمانبرداری از دستورات طبیب نشان از نیازمندی طبیب است که نماز خواندن ما نشان از نیازمندی خداوند باشد؟!

پاسخی به گلایه های عدم استجابت دعا

به آن دوستی که گلایه از عدم استجابت دعاهایش دارد عرض می کنیم که؛ هرگز فراموش نکنید ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ جواب منفی نمی دهد، ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﺳﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺭﺩ :
هیچ وقت از بودن با ما خسته نیست. دربان و منشی نمی گیرد. حتی اگر در موقعیتی باشیم که نتوانیم بلند حرف بزنیم از عمق دل هایمان هم صدایمان را می شنود. برای بدی هایمان سریع تنبیهمان نمی کند، به محض پشیمانی سریع و بدون کوچک ترین منتی آغوشش را به رویمان باز می کند.
١ - ﭼﺸﻢ ....
٢ - ﯾﻪ ﮐﻢ ﺻﺒﺮ ﮐﻦ ....
٣ - ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ....

از همه بالاتر

از همه بالاتر این که خدای مهربان اجازه ی انس با خودش را به ما داده است. هر کس به جایی می رسد یک مدیری می شود وزیری می شود باید از او وقت قبلی گرفت. تازه آیا وقت بدهد یا ندهد. کی وقت بدهد؟

خدای مهربان و بزرگی که از همه عالمین بزرگ تر و مقامش از همه بالاتر و مهم تر است، کسی که فرمانروای کل عالم است در هر لحظه از شبانه روز به ما اجازه ی ملاقات داده، با هر زبانی، با هر بیانی، در هر حالتی، در هر زمانی؛ نیمه شب، صبح زود، سر ظهر، مغرب.
هیچ وقت از بودن با ما خسته نیست. دربان و منشی نمی گیرد. حتی اگر در موقعیتی باشیم که نتوانیم بلند حرف بزنیم از عمق دل هایمان هم صدایمان را می شنود. برای بدی هایمان سریع تنبیه مان نمی کند، به محض پشیمانی سریع و بدون کوچک ترین منتی آغوشش را به رویمان باز می کند.

حالا همین خدا که در خدایی تمام و کمال است، از بندگانش یک سری کارهایی را خواسته ؛ یه سری کارها را حلال کرده و یک سری را حرام که البته رعایت همه آن ها به نفع جسم و روح و دنیا و آخرت خود ما است و رعایت این خواسته ها می شوند خط مسیر عبودیت و بندگی که همان هدف خلقت بوده و هست؛ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ‏(4): و من پریان و آدمیان را جز برای اینكه مرا بپرستند نیافریدم.
و به عنوان کلام آخر باید عرض شود که یكی از جلوه های اساسی عبادت و بندگی در نماز شكل می گیرد. مراقبش باشیم و در حقش کوتاهی نکنیم.
پی نوشت:
1- تین، 4
2- اسراء، 70
3- مائده، 3
40- ذاریات، 56

منابع:
سایت پرسش
بیانات مقام معظم رهبری
سایت حوزه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.