تبیان، دستیار زندگی

آثار برگزیده کتاب سال حوزه؛

معرفی عدول اصحاب پیامبر(ص) در «العمده»

کتاب عمدة(عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار)، اثر سعید عرفانیان درگروه علمی تصحیح و تحقیق: در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه اثر برگزیده شناخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
العمده
مؤلف در این اثر کوشیده است بر اساس تعریفی که از عدالت صحابه ارائه می دهد، عدول صحابه را از میان اصحاب رسول الله ( ص )شناسایی و معرفی کند. ابن بطریق اسدی حلی، یکی از بزرگان عرصه مناقب نویسی است که در اواخر قرن ششم هجری کتاب «العمده » را در فضائل و مناقب امیرالمؤمنین و ائمه(علیه السلام) تألیف کرد.

این کتاب، بهترین و معروف ترین اثر ابن بطریق در این باب است و به همین دلیل، بیشتر علما او را با نام «صاحب العمده » می شناسند. وی در این کتاب، 920 حدیث را از پیامبر ا کرم در مناقب امام علی و دیگر ائمه گزارش داده

است. همه این احادیث، از منابع و مسانید معتبر اهل سنّت نقل شده است؛ مانند صحیح بخاری و مسلم، مسند احمد، جامع ترمذی، الجمع بین الصحیحین حُمَیدی، الجمع بین الصحاح الستّه عَبْدَریّ، كتاب الفردوس دیلمی و مناقب أمیر المؤمنین ابن مغازلی.

ابن بطریق، این کتاب را در ۴۴ فصل تنظیم کرده که 36 فصل آن درفضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام و هشت فصل دیگر به دیگر معصومین علیهم السلام وحضرت خدیجه و جعفر طیّار، ابوطالب و برخی حوادث پس از رسول خدا (ص) و دشمنان امیرالمؤمنین (ع) پرداخته است.  

این کتاب، در نوع خود، از بهترین آثار مناقب نویسی و نخستین موسوعه حدیثی بوده که فضائل و مناقب اهل بیت   را از مصادر و منابع اهل سنت در یکجا جمع و با روشی علمی، برخی کاستی های آنها را رفع کرده و سپس به تعلیق و توضیح آنها پرداخته است. العمده، از سلسله مصادر اصلی بحارالانوار است که پس از تحقیق و تصحیح در دو جلد انتشار یافته است.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه