تبیان، دستیار زندگی

«قرآن چلچراغ هدایت»؛ شعار نمایشگاه قرآن امسال

عبدالهادی فقهی زاده در اولین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شعار نمایشگاه امسال را «قرآن چلچراغ هدایت»عنوان کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم
به گزارش تبیان، عبدالهادی فقهی زاده روز دوشنبه در اولین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران علمدار بزرگترین فعالیت های قرآنی در ابعاد هنری، فکری، آموزشی، قرائت و حفظ است اما هیچ ظهور و بروزی از این فعالیت ها در کشور وجود ندارد در حالیکه تلاش می کنیم تا شاخه های مختلف فعالیت های قرآنی در 40 سال گذشته را منتشر کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره جایگاه بین المللی نمایشگاه امسال افزود: کشورهای عربی و اسلامی معمولا در ایران رایزنی یا مرکز فرهنگی ندارند که این مساله یکی از تنگناهای موجود است از این رو تلاش داریم تا با دعوت از مسئولان سیاسی و سفرای برخی از کشورها، فرصتی را به آنها بدهیم تا با فعالیت های قرآنی در ایران بیشتر آشنا شوند.
فقهی زاده ادامه داد: مقدمات اجرایی و سیاست گذاری نمایشگاه قرآن از ابتدای دی ماه سال 96 با تشکیل مجامع مشورتی آغاز و شورای برنامه ریزی و شورای سیاست گذاری نمایشگاه قرآن نیز از همان زمان راه اندازی شده است.
وی با اشاره به سابقه برگزاری نمایشگاه قرآن در 25 سال گذشته، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه ای به حوزه فرهنگ قرآن و حدیث دارد و گاهی برخی از رسانه ها توجه کمتری به برنامه های دینی مانند جشنواره های قرآنی یا هفته های قرآن و عترت دارند.
رئیس بیست و ششمین نمایشگاه قرآن، شعار این نمایشگاه را «قرآن چلچراغ هدایت» اعلام و ابراز امیدواری کرد آثار این شعار مهم همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطفی در تحول نگرش به آموزه های دینی و قرآنی و مفاهیم استکبارستیزی در جامعه پررنگ تر شود.

** اهداف و سیاست های نمایشگاه قرآن
این استاد دانشگاه افزود: تعمیم و ارتقای باورهای قرآنی در جامعه، توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت، جهت‌دهی به تولید آثار و محصولات قرآن و عترت و گسترش گفتمان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان، به عنوان اهداف و سیاست های نمایشگاه قرآن تعیین شده است.
وی توجه به منویات قرآنی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را به ویژه در ترویج سبک زندگی اسلامی از سیاست های نمایشگاه امسال برشمرد و گفت: تاکید بر ضرورت ترویج قرآن در محیط خانواده، جلب مشارکت حداکثری بخش خصوصی و فعالان قرآنی در سطح ملی و تاحدودی بین المللی و توجه خاص به استفاده از فضای مجازی و رسانه های نوین از سیاست های این نمایشگاه است.
توجه ویژه به هنر برای ترویج آموزه های قرآن و عترت، اولویت بخشی به مخاطبان کودک و نوجوان، توجه به قرآن و عترت در جهت وحدت امت اسلامی و توجه به اقتصاد فرهنگ برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و فعالیت های قرآنی مردم نهاد از دیگر سیاست های نمایشگاه قرآن است که فقهی زاده به آنها اشاره کرد.

** شاخصه های نمایشگاه امسال
فقهی زاده با اشاره به شاخصه های نمایشگاه امسال اظهار کرد: هدف ما این است که بتوانیم نمایشگاه قرآن را به عنوان یک جشنواره ملی و سراسری در کشور تبدیل کنیم و این نمایشگاه منحصرا به چند هفته و روز محدود نباشد، بلکه یک برآیند جشنواره عمومی و همگانی با حضور موسسات قرآنی باشد که اختتامیه آن در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
وی از ایجاد تغییراتی در اهداف و راهبردهای نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: اهداف ما با نگاه انقباضی و کاملا گویا در شورای سیاست گذاری نمایشگاه به تصویب رسیده است.
رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اضافه کرد: این نمایشگاه فرصت گسترده و مغتنمی برای عرضه آثار هنری فاخر قرآنی است و جریان سازی در حوزه فرهنگ دینی جامعه از شاخصه های آن است به گونه ای که سرمنشا فعالیت ها و درخشش استعدادهای گوناگون باشد.
وی از نمایشگاه قرآن به عنوان بزرگترین رویداد عمومی و همگانی قرآنی در سطح ملی یاد کرد که از نظر تنوع رشته ها و گستره مخاطبان، جایگاه منحصر به فردی دارد.

** اقتضائات نمایشگاه قرآن
فقهی زاده نمایشگاه قرآن را یک «کلان پروژه» معرفی کرد که دارای اقتضائاتی است و سپس از لزوم مشارکت گسترده نهادهای مردمی و تشکل های صنفی به عنوان یکی از این اقتضائات یاد کرد.
وی افزود: تلاش ما این است که تشکل‌های صنفی و دستگاه های دولتی در این دوره فعالیت کنند بعبارتی نمایشگاه قرآن مخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهد بود و همه باید در آن حضور یابند.
این پژوهشگر مذهبی تصریح کرد: برای موثر بودن و کمک به ماندگاری آثار قرآنی، باید نگاه برنامه ای داشته باشیم و تحول گرایی را در محتوا و روش دنبال کنیم.
وی از لزوم اعاده حیثیت جنبه بین المللی نمایشگاه قرآن به عنوان یک اقتضا یاد و اضافه کرد: چند سالی بخش بین المللی نمایشگاه قرآن تعطیل بود و امسال با جدیت به دنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم در این زمینه هستیم.
فقهی زاده تصریح کرد: برای اولین بار در بخش بین الملل چهار ویژه نامه مجزا و مستقل به زبان های فرانسه، اردو، عربی و انگلیسی منتشر می شود تا صدها میلیون مسلمان در مناطق مختلف دنیا بتوانند در فضای مجازی نیز این ویژه نامه را مطالعه کنند.
به گفته وی، قرار است از رسانه های مهم دینی همچون تلویزیون المنار دعوت شود تا در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند.

** نوآوری ها و ابتکارات نمایشگاه امسال
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی سامانه اطلاع رسانی نمایشگاه قرآن به نشانی iqfa.ir به عنوان یکی از ابتکارات نمایشگاه امسال یاد کرد و گفت: فراخوان طرح ها و ایده های مشخص و نوآورانه در این سامانه منتشر شده تا علاقه مندان بتوانند طرح های خود را در دو بخش بارگذاری کنند.
به گفته فقهی زاده، راه اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه به منظور کسب نظرات و پیشنهادهای مردمی و در راستای اجرای نظام پیشنهادهاست و یکی از نوآوری های نمایشگاه امسال است.
وی ادامه داد: توجه به عترت در ابعاد گوناگون به خصوص در بخش های بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا (ع) و حضرت مهدی(عج) در نمایشگاه نوید بخش آرمان‌های بزرگ امت اسلامی است.
فقهی زاده اظهار داشت: تقویت بخش بین الملل به صورت خاص، تغییر نگرش نمایشگاه از محل عرضه آثار به محلی برای جریان‌سازی فرهنگی و جهت‌دهی به فعالیت‌های قرآن و عترت و توجه به حوزه اقتصاد فرهنگ و تشویق موسسات قرآنی مردم نهاد به تلاش برای خوداتکایی از دولت و ارگان‌های حمایتی از دیگر ابتکارات نمایشگاه امسال است.
وی خاطر نشان کرد: توجه به محتوای قرآن در کمیته های عترت، اعجاز و شگفتی های قرآن، رسانه و فضای مجازی از دیگر نوآوری های بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

** آغاز نمایشگاه از شب چهارم ماه مبارک رمضان
فقهی زاده با اشاره به برخی از جزئیات نمایشگاه قرآن گفت: برخی از مسائل نمایشگاه اطلاع رسانی خواهد شد ولی نمایشگاه از شب چهارم ماه مبارک رمضان مصادف با 29 اردیبهشت آغاز خواهد شد و احتمالا قبل از شروع دومین شب از شب های احیا به پایان می رسد.
وی درباره مکان برگزاری نمایشگاه قرآن توضیح داد: البته اولین اولویت ما مصلای امام خمینی(ره) است که مکاتبات و مذاکراتی را از سال گذشته آغاز کرده ایم اما هنوز قطعی نشده و امیدواریم به زودی مصلی به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه به صورت قطعی مورد تفاهم قرار گیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 97 به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: تلاش داریم تا در حد ممکن از کالاهای ایرانی مانند تبلت و تلویزیون های داخلی در نمایشگاه قرآن استفاده و در عرضه محصولات فرهنگی نیز تلاش کنیم تا چنین زمینه هایی فراهم شود.
وی گفت: شلوغ بودن نمایشگاه قرآن تنها نشانه موفقیت ما نیست به همین منظور بخش علمی را تقویت کرده ایم و نشست های تخصصی را که در سال های گذشته تعطیل شده بود، راه اندازی می کنیم.
رئیس بیست و ششمین نمایشگاه قرآن افزود: نمایشگاه امسال در 22 کمیته مستقل در بخش های پشتیبانی، رسانه و فضای مجازی، تبلیغ و هنر، بین الملل، محتوایی و همچنین دستگاه ها و نهادها تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: کمیته های حجاب و عفاف و فروش محصولات فرهنگی در بخش پشتیبانی تشکیل می شود و با توجه به نیاز و استقبال مردم، فروش محصولات عفاف و حجاب را ادامه می دهیم.

** مروری بر فعالیت های گذشته
به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 24 بهمن سال گذشته، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت این وزارتخانه را به عنوان رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم منصوب کرد.
سید عباس صالحی در حکم خود از فقهی زاده خواست تا با تلاش مجدانه و بهره گیری پیوسته از تجارب گذشته و ظرفیت های حوزه های مختلف قرآن و عترت به ویژه تشکل های صنفی و نهادهای مردمی در برگزاری نمایشگاه بیست و ششم گام بردارد.
فقهی زاده در اوایل دی ماه سال 96 نخستین جلسه مجمع مشورتی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را برگزار کرد و در این جلسه با تاکید بر تقویت جنبه محتوایی نمایشگاه از ضرورت تقویت استانداردهای نمایشگاه، کنار گذاشتن قالب های قدیمی، محتوابخشی و همچنین فضاسازی موثر برای جلب نگاه ها به سوی این نمایشگاه سخن گفت.
وی افزود: واقعیت این است که در تمام دوره های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه ای به نمایشگاه بین المللی قرآن شده ولی همچنان لازم است درباره غنابخشی بیشتر، فکر و رایزنی کرد.
فقهی زاده پیشنهاد کرد به طور خاص توجه به تقویت جنبه عترت در نمایشگاه شود زیرا در این صورت تغییرات محتوایی مثبت و جدی در بخش های مختلف نمایشگاه پدید خواهد آمد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به روش های محتوایی و نوآوری در نمایشگاه قرآن را از موارد مهم در این زمینه دانست و عنوان کرد: عترت را باید به گونه ای معنا کنیم که تمام ابهاماتی را که به اسلام ضربه می زند رفع کند، چرا که قرآن کریم و اهل بیت (ع) عامل وحدت بین مسلمانان جهان به شمار می رود.
فقهی زاده در اولین نشست خبری خود که آذرماه سال 96 برگزار شد، از راه اندازی دبیرخانه بیست و ششمین نمایشگاه قرآن خبر داد و برپایی نمایشگاه قرآن را یکی از کارهای بزرگ این معاونت دانست.