تبیان، دستیار زندگی

منّتی بزرگ و همیشگی برای بشریت

روزی که "اسلام" متولد می شود

در ماه رجب، اتفاقات بی نظیری افتاده است. یک واقعه­ ی بی نظیر، در بیست و هفتم رجب، مبعث حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم است یعنی میلاد مبارک "اسلام".
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی که
یکی از مقامات مهم که همه انبیاء صاحب آن مقام نیستند مقام رسالت است. رسول آن کسی است که سفیر خداست و از طرف خدا فرستاده شده است. رسول حامل کلام و پیغام خداست و با امر الهی آمده است. تنها پیامبری که لقب رسول بودن برای او بیان شده است پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله می باشد.

منّتی بزرگ برای مردم

در حقیقت وجود پیامبر منّتی بزرگ است که خداوند بر مردم قرار داده است؛ «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمة» (1) منت گذاشته یعنی نعمت عظیم به آن ها عطا کرده است. این نعمت بزرگ آن است که از بین خودشان رسولی را بر انگیخت که آیات الهی را برای آن ها تلاوت می کند و آن ها را پاک می سازد؛ پاک شدن و تزکیه ما از غیر خدای متعال و صفات رذیله و شرک، با این پیامبر است. این پیامبر مزکی یعنی پاک کننده است و انسان را از آلودگی ها و از رجس و از غیر خدای متعال پاک می کند.

در واقع زمان و سالگرد بعثت چنین پیامبری، باید برای تمام بشریت در طول تاریخ عید محسوب شود، حتی عید انبیاء قبل از او، چرا كه این پیامبر تافته ای جدا بافته از همه انبیاء و اولیاء قبل از خود می باشد تا جایی كه خداوند در قرآن كریم در چند مورد بعد از آن كه پیامبرِ هر قومی را شاهد و گواه بر آن قوم شمرده، پیامبر خاتم محمد امین صلی الله علیه و آله را شاهد و گواه بر امت خود و همچنین شاهد و گواه بر پیامبران سایر اقوام دانسته است و این یعنی سروری بر تمام انبیاء.


وقتی اشرف مخلوقات، نبی مكرم اسلام است و بالاترین منت خداوند بر مؤمنین در قرآن، نفس وجود رسول گرامی صلی الله علیه و آله می باشد (2) و تنها خُلقی كه خداوند عظیم، آن را عظیم شمرده است از آن خاتم النبیین می باشد (3) و فرض هم بر این است كه دین او اكمل ادیان و شریعتش ختم شرایع الهی است (4) پس لاجرم روز مبعوث شدن چنین پیامبری كه از پیامبران اولوا العزم است (5) و بلكه بالاترین آنهاست روز بسیار مهمی خواهد بود.
بعثت در واقع دعوت مردم به عرصه‌ی تربیت عقلانی، اخلاقی و قانونی بود. اینها چیزهائی است که زندگىِ آسوده و رو به تکامل انسان به آنها نیازمند است.
در حقیقت پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) اعتقادات مردم را تصحیح کرد و به باورهای ایمانی مردم ارتقا بخشید و آنها را از باورهای غلط، شرک‌ آلود و کفرآمیز برحذر داشت. پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) در حقیقت شفافیتی را از نظر اعتقادی و فکر دینی ایجاد کرد که سراسر دنیا از آن بهره‌مند می‌شوند و این می شود که او رحمة للعالمین است؛ رحمتی که ذاتا از خدای متعال است و این سعه وجودی پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) بود که توانست این رحمت را برای جهانیان به ارمغان بیاورد.


وقتی قرار است كه این دین، دین ابدی بشر باشد و این پیام آور رحمت برای عالمیان، پیامبر همه بشریت در تمام طول تاریخ باشد (6) و حتی پیامبرِ پیامبران قبلی باشد (7) و كتاب او نیز مهیمن و مسلط بر تمام كتب آسمانی قبل از او باشد (8)، در واقع زمان و سالگرد بعثت چنین پیامبری، باید برای تمام بشریت در طول تاریخ عید محسوب شود، حتی عید انبیاء قبل از او، چرا كه این پیامبر تافته ای جدا بافته از همه انبیاء و اولیاء قبل از خود می باشد تا جایی كه خداوند در قرآن كریم در چند مورد بعد از آن كه پیامبرِ هر قومی را شاهد و گواه بر آن قوم شمرده، پیامبر خاتم محمد امین صلی الله علیه و آله را شاهد و گواه بر امت خود و همچنین شاهد و گواه بر پیامبران سایر اقوام دانسته است و این یعنی سروری بر تمام انبیاء حتی بر ابراهیم كه قرآن از وی به پدر مسلمانان تعبیر می نماید (9): «فَكَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤلاءِ شَهیدا» (10)؛

نعمت بزرگ آن است که از بین خودشان رسولی را بر انگیخت که آیات الهی را برای آن ها تلاوت می کند و آن ها را پاک می سازد؛ پاک شدن و تزکیه ما از غیر خدای متعال و صفات رذیله و شرک، با این پیامبر است. این پیامبر مزکی یعنی پاک کننده است و انسان را از آلودگی ها و از رجس و از غیر خدای متعال پاک می کند.


چه حالی خواهند داشت مردمان در روزی كه از هر امتی شهید و گواهی مبعوث خواهیم كرد و تو را نیز به عنوان شهید و گواه بر تمامی آنها خواهیم آورد؟!

گواه بودن و شاهد بودن پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بر تمامی امت ها و حتی بر پیامبران آنان مسأله ای نیست كه به سادگی بتوان از كنار آن عبور نمود و به همین جهت است كه كتاب آسمانی وی نیز مهیمن بر سائر كتب است.

همه این ها به خاطر شدت قربی است كه نبی مكرم صلی الله علیه و آله با ذات ربوبی داشته و عبودیتی كه در آن بی نظیر بوده است.
پی نوشت ها:
1- آل عمران/164
2- آل عمران/ 164
3- قلم/4
4- احزاب /40
5- احزاب /8
6- فرقان /1 وآل عمران/138 وغیره
7- نساء / 41 ونحل/89
8-مائده / 48
9- حج / 78
10- نساء /41 و با كمی تفاوت نحل / 89

منابع:
ایکنا
حوزه
بیانات حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.