فلسفه آفرینش جهنم
دانشمندان علوم دینی از جمله متكلمان، فیلسوفان و عارفان هریک به بخشی از فلسفه و حکمت وجود جهنم پرداخته و بر آن استدلال كردهاند. برخى علما تا یازده دلیل بر حکمت وجود جهنم شمردهاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : دوشنبه 1397/01/20
یکی از سوالاتی که در فضای مجازی پرسیده میشود این است که عذاب و آفرینش جهنم چطور با مهربانی خدا قابل جمع است؟
در پاسخ باید گفت: در آفرینش حكیمانه خداوند متعال، همان طور كه وجود بهشت در مجموعه نظام احسن هستى، لازم و فایدهمند است؛ وجود جهنم هم ضرورى و سودمند است، تا آنجا که وقتی خداوند مهربان در قرآن نعمتهاى خود بر بندگان را بر مىشمارد، جهنم و عذابهاى آن را در ردیف نعمتها قرار داده، تا کید میفرماید: «... هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی یُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ [الرحمن/ 43 و 44] این است همان جهنمى كه مجرمان وجنایتکاران آن را دروغ مىخواندند؛ میان آتش و آب جوشان مىگردند. پس كدام یك از نعمتهاى پروردگارتان را منكرید؟» از فواید و ضرورتهای جهنم و عذاب دوزخ، اینكه بسیارى از مردم را از بدى، انحراف، جرم و جنایت باز مىدارد. چه بسیار افرادی كه از ترس جهنم، به شرافت انسانی و سعادت جاودانه نایل آمدهاند. اگر خداوند حكیم دوزخ را در شمار نعمتها آورده است، واقعاً نعمت بزرگى را تذكر داده؛ چرا كه بدون آن بیشتر انسانها اهل بندگى و حركت در جهت تكامل نبودند.
دانشمندان علوم دینی از جمله متكلمان، فیلسوفان و عارفان هر یک به بخشی از فلسفه و حکمت وجود جهنم پرداخته و بر آن استدلال كردهاند. برخى علما تا یازده دلیل بر حکمت وجود جهنم شمردهاند.[1]
در مجال این نوشتاربه جهت اختصار به ذكر یكى از آنها بسنده مىکنیم: دانشمندان علوم دینی معتقدند دوزخ و جهنم چیزى جز تجسّم عینى رفتار مجرمان نیست. كیفر اخروى مانند كیفرهاى دنیوى، امرى قراردادى نیست؛ بلكه حقیقتى عینی از طرف ظلم انسان دامنگیر خودش می شود و خود مجرمان، آتش جهنم را شعله ور می کنند. یعنی آتش جهنم باطن و حقیقت خود عمل مجرمانه است لذا قرآن مىفرماید: «وَ مَن جاءَ بِالسَّیئه فَكُبَت وُجوُههم فِى النّار هَل تُجزون إِلاّ ما كُنتم تَعمَلون [نمل/ 90] آنان كه كردار بد همراه خویش بیاورند، به رو در آتش افكنده مىشوند؛ آیا پاداشى جز آنچه عمل مىكردید خواهید داشت؟» در آیه دیگر میفرماید: «یا أَیُّها الَّذِین كَفَروُا لا تَعْتَذِروُا الیَوم إِنَّما تُجْزُون ما كُنتم تَعمَلون [تحریم/ 7] اى كسانى كه كافر شدهاید! امروز پوزش نخواهید، همانا پاداش كردارتان را مىبینید».
این مطلب گویای این حقیقت است که خداوند متعال براى مجرمان ابزار سوخت و سوزى غیر از اعمالشان فراهم نكرده است؛ یعنی ستم ستمگر هیزم و ماده آتشزاى جهنم است: «وَ أَما القاسِطُون فَكانُوا لِجَهنَّم حَطَبا[ جن/ 15] این بشر ملحد و ستمگر است كه آتش جهنم را مىافروزد و تنورش را گرم مىسازد». بنابراین، باید از خدا در رابطه با چنین آتشى پروا داشت: «فَاتَّقوا النّار الَّتى وَقوُدها النّاس [ بقره/ 24] بپرهیزید از آتشی که هیزمش مردم ستمگرند».
به طور مثال قرآن کریم در مورد خوردن مال یتیم میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى ظُلْماً إِنَّما یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً [نساء/ 10] در حقیقت كسانى كه اموال یتیمان را از سر ظلم و ستم مىخورند، جز این نیست كه در شكمهاى خود آتش مىریزند».
در واقع خداوند انسان را به عنوان موجودى مختار آفریده كه مىتواند با اعمال خوب خود، بهشتى جاودان بیافریند و همواره در آن زندگی كند و یا خود را هیزم جهنمى سوزان کند و در آتش ظلمهای خویش، خود را بسوزاند؛ حتی انسان با سوء رفتارش، از خودش وجودى جهنمى مىسازد و خودش جهنم خویش مىشود. از همین رو بین عذاب و مجرمی كه اصالت انسانی خویش را از دست داده و به وجود جهنمى تبدیل شده، نمیشود تفکیک قائل شد.
اما باید دقت کرد كه جهنم، فقط براى افرادی است كه همه راههاى خوشبختى و ابواب سعادت مهربانی خدا چون توبه، شفاعت و مغفرت واسعه الهى را به روى خودشان بستهاند و هیچ عاملى نمىتواند، بین آنان و كردار بدشان فاصله بیاندازد.
نكته مهم آن است كه رحمت و مهربانى خداوند، همراه با حكمت و عدالت همراه است. از این رو اگر خطا و جرم به اندازهاى باشد كه نیاز به تنبیه و یا کیفر داشته باشد، لازم است چنین كارى انجام بگیرد حتی مادران با مهر مادری بسیار، اگر اصلاح فرزند شان نیاز به تنبیه و یا کیفر داشته باشد، آنرا انجام میدهند یا اگر خطای فرزند بسیار سنگین باشد مثل اعتیاد یا قتل حتى پدر و مادر نیز فرزند خود را به مراجع قضایى جهت مجازات معرفى مىكنند.
پینوشت:
[1]. جهت آگاهى بیشتر میتوانید کتاب «جهنم چرا؟» نوشته محمد حسن قدردان ملكى، چاپ بوستان كتاب قم را مطالعه بفرمائید.
منبع : رهروان ولایت