تبیان، دستیار زندگی

هنر انقلابی باید پیوند منسجمی با مفهوم انقلاب داشته باشد

هنر انقلابی باید پیوند منسجمی با مفهوم انقلاب داشته باشد و نیازهای آن را در قالب شعر و داستان نشان دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حسین اسرافیلی شاعر

حسین اسرافیلی شاعر پیشکسوت انقلاب با اشاره به شاخصه های هنر انقلابی گفت: هنر انقلابی باید پیوند منسجمی با مفهوم انقلاب داشته باشد و نیازهای آن را در قالب شعر و داستان نشان دهد، درواقع نخ نامرئی که در پس کلمات وجود دارد، باید تعهد و اهداف انقلاب را تصویر کند.

اسرافیلی افزود: ارجمندی هنری، زبان فاخر، پیام هوشمندانه، استفاده از زبان پیشرفته امروزی و به کارگیری تمام ویژگی هایی که باید در اشعار بیاید تا بر مخاطب امروز تاثیر بگذارد، برای هنر انقلابی واجب است.

اسرافیلی ادامه داد: هنر انقلابی میتواند در داستان، رمان، نقاشی و حتی در خط جلوه پیدا کند. شعرهای انقلابی می توانند در خطاطی ها و تابلوهای خطی خود را نشان بدهند. به شرط اینکه به دنبال پیام های اصلی انقلاب باشند.

این شاعر برجسته با اشاره به تغییراتی که در هنر انقلاب به مرور زمان به وجود آمده است، توضیح داد: طی سال ها در هنر انقلاب تغییرات چشمگیری به وجود آمده است. زمانی با وجود اینکه ده سال از انقلاب گذشته بود همچنان درباره چگونگی شکل گیری هنر انقلاب صحبت می شد، آن هم انقلابی که خود مردم آن را شروع کرده بودند.

این شاعر با اشاره به تمایل جوان ها به فضای هنر انقلابی توضیح داد: امروزه بسیاری از جوانان در فضای هنر انقلاب حرکت می کنند و بخشی دیگر از آن ها بیشتر به حاشیه های شعر توجه کرده اند و در انجمن هایی حضور پیدا می کنند که به تعهدات دینی و انقلابی توجهی ندارند و موضوعاتی نه چندان ماندگار را پیگیری می کنند.  

وی ادامه داد: این در حالی است در گذشته ادبیات کاربردی و اشعاری که در باب عشق سروده می شده بسیار نجیب بوده و از هوس ها و نیازهای جسمانی دور بودهاند.

اسرافیلی با اشاره به راهکارهایی  برای بیشتر پرداختن به هنر انقلاب گفت: کسانی که اهل هنر هستند و واقعا آن را بلدند، باید به روی کار بیایند و در زمینه هنر انقلاب به خلق آثار هنری بپردازند.  به عنوان مثال اگر انجمنی شروع به کار می کند اعضای آن به انقلاب تعهد داشته باشند تا افراد علاقه مند را هم با آن اهداف آشنا کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه جامعه ما جناح زده است و جناح ها هم با یکدیگر مشکل دارند. در صورتی که تمام اعضا فارغ از نگاه جناحی باید یکپارچه شوند و با یک نگاه جلو بروند و به هم کمک کنند، فکر می کنم درد اصلی جامعه ما همین دیدگاه جناحی باشد که سینما یا کنسرت را در مواردی ضد دین تلقی می کند.

منبع: مهر