تبیان، دستیار زندگی

رجبیون کجایند؟

ماه رجب زندگی و تولدی دوباره را به عاشقان نوید می‌دهد و فرصت دریافت مدال لیاقت ورود به ضیافت الهی در ماه رمضان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
این الرجبیون
ماه رجب هفتمین ماه قمری است، این ماه از جمله ماه‌های بسیار پر فضیلت در اسلام است که بسیاری از معصومان به ویژه پیامبر مکرم اسلام (ص) بر انجام اعمال عبادی در آن تاکید فراوان کرده‌اند.

ماه رجب فصل روئیدن جوانه های عاشقانه زیستن و ماه شست و شوی دل و جان از زنگارهای گناه و غفلت و آماده شدن برای ورود به ضیافت الله اعظم است. كسانی كه دل درگرو محبت خدا نهاده اند، لحظه شماری می كنند تا با ورود به ماه رجب و بهره مندی از بركات آن، به درک فیوضات ماه عظیم شعبان موفق شوند و پس از آن بتوانند مدال لیاقت ورود به ضیافت الهی در ماه رمضان را دریافت نمایند.

امروز اولین روز از این ماه پرفضیلت است که حدیث قدسی می‌فرماید: ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده‏‌ام؛ هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد. رعایت كنندگان حرمت ماه رجب و عاملین به اعمال آن را «رجبیون» نامند. همانا كه در قیامت فرشته ای ندا می دهد: «أین الرجبیون»، كجایند افرادی كه ماه رجب را محترم شمرده و اعمالی از آن را انجام داده اند.

ماه رجب و ماه‌های شعبان و رمضان، از ماه‌های بسیار پر فضیلت هستند و از تعبیرات بعضی از روایات این‌گونه برمی‌آید که ماه رجب در میان این سه ماه، امتیاز خاصی دارد؛ تا آنجا که ماه رجب «ماه خدا» نامیده شده و ماه شعبان «ماه پیامبر(ص)» و ماه مبارک رمضان «ماه امت».

فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان ببریم و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود. عبادت و نیایش، نماز و روزه، دعا و صلوات و سرانجام به یاد خدا بودن و تذکر در این ماه خجسته، لذتی دیگر دارد، همین بس که اگر یک روز از این ماه را با خلوص نیت و با توجه قلب روزه بگیریم، مستوجب رضوان بزرگ الهی خواهیم شد.

اعمال مشترک و روزهای مختلف این ماه در مفاتیح الجنان آمده است، همانطور که از آیات و روایت مختلف مشخص است؛ این ماه، ماه تهذیب نفوس و خودسازی و آغاز یک دوره جدید سیر و سلوک الی الله است که از ماه رجب آغاز و به ماه مبارک رمضان منتهی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب، این ماه را ماه دعا، استغفار، توبه و نیایش دانست و اظهار کرد: ماه رجب مقدمه خودسازی برای حضور در ضیافت الهی ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: در بهشت نهری قرار دارد به نام رجب و طبق روایت پیامبر اکرم(ص) آبش از برف سفیدتر و از عسل شیرین‌‌تر است و هر شخصی یک روز از ماه رجب روزه بگیرد، از آن می‌آشامد؛ لذا رجبیون باید از فرصت‌های نورانی این ماه استفاده کنند و از میلاد امام محمد باقر(ع) که روز اول این ماه است تا ولادت حضرت علی(ع) و عید مبعث که در این ماه قرار دارد، بهره گیرند.

مدرس حوزه علمیه بیان کرد: رجب ماه کرامت، عبادت و فرصت خوبی برای قرب به پروردگار عالم است، همه مؤمنان باید تلاش کنند تا از این ماه با عظمت بیشترین بهره را ببرند و با آمادگی کافی وارد ماه شعبان و رمضان شوند؛ باید لحظه لحظه این ماه شریف را قدر بدانیم و با انجام اعمال واجب و مستحبی رضایت الهی را کسب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین گلمیرزاده، معاون فرهنگی تبیلغات اسلامی گیلان به خبرنگار ایکنا از گیلان، درخصوص فضایل ماه رجب، گفت: ماه رجب ماه بزرگ و مبارکی است و خدا در این ماه رحمت خودش را به مردم مانند باران سرازیر می‌کند و اگر مردم بهشت می‌خواهند در پرتو آمرزش در این ماه است.

وی با بیان اینکه ماه رجب ماه استغفار از گناهان است و غسل، روزه گرفتن، استغفار، صدقه دادن، زیارت امام حسین(ع) و... از افضل اعمال این ماه است، افزود: ماه رجب زندگی و تولدی دوباره را به عاشقان نوید می‌دهد، ماه رجب سراسر نور و فضیلت است و هر انسانی که بتواند از برکات این ماه عظیم به قدر توان و ظرفیت وجودی خود استفاده کند در واقع روح و روان خود را آماده میزبانی از ضیافت الهی کرده است.

معاون فرهنگی تبیلغات اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: اعمال توصیه شده در ماه رجب مقدمه خودسازی و ورود به ماه مبارک رمضان می‌باشد که ماه ضیافت خداوند تبارک تعالی است.

منبع : خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.