تبیان، دستیار زندگی

اگر می خواهید جسم و روحی سالم داشته باشید، کتاب بخوانید

در این مطلب هفت فایده مهم و خواندنی مطالعه را که نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران می‌باشد، می‌آوریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعه کردن

خبر خوب برای دوستداران کتاب این است که مطالعه نه تنها به افزایش دانش و آگاهی در انسان کمک می‌کند، بلکه علم ثابت کرده که در حفظ سلامتی و داشتن جسمی سالم نیز، نقش مهمی دارد.

محققان و دانشمندان همواره در حال بررسی مزایای مطالعه بوده‌اند. در این مطلب به هفت فایده جالب و خواندنی مطالعه بر اساس آخرین تحقیقات که از آن به عنوان کتاب‌درمانی یاد می‌شود، اشاره می‌کنیم.

- مطالعه باعث افزایش طول عمر می‌شود
ایمانوئل کانت: یک مطالعه لذت‌بخش به اندازه ورزش برای جسم سودمند است.

محققان دانشگاه ییل، از قدیم‌تریم و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا در جدیدترین تحقیقات خود به ارتباطی آشکار بین مطالعه و طول عمر دست یافته‌اند. در این مطالعه که با تحلیل داده‌های بیش از 3 هزار نفر از افراد میانسال صورت گرفته معلوم شده که افرادی که تنها نیم ساعت در روز مطالعه می‌کنند از افرادی که حتی این اندازه مطالعه را ندارند بیشتر عمر می‌کنند و امیدشان به زندگی نیز دو سال بیشتر است.
در همین مطالعه همچنین بر اهمیت انتخاب کتاب‌های خوب تاکید شده و ثابت شده که مطالعه شاهکارهای ادبی و آثار کلاسیک نقش مهمی در افزایش عمر انسان دارد، اما خواندن روزنامه و مجله‌های مختلف چنین تاثیر مثبتی ایجاد نمی‌کند، چرا که مطالب پراکنده روزنامه‌ها نمی‌توانند یک قسمت واحد از مغز را درگیر کنند.

- مطالعه درمان درد بسیاری از مشکلات است
مونتسکیو : یک ساعت مطالعه بهترین درمان ضد دلزدگی از زندگی است.

امروزه نسل جدید روان‌درمان‌ها، تردیدی در نقش کتاب‌درمانی در درمان بیماری‌ها ندارند. به اعتقاد آن‌ها رمان‌ها کمک می‌کنند تا در تجربیات دیگران سهیم شویم و یک داستان خوب را بهترین پاسخ به بحران‌هایی می‌دانند که ممکن است در زندگی هر فردی پیش بیاید؛ مانند مرگ نزدیکان، طلاق و از دست دادن شغل. به این ترتیب آ‌ن‌ها به بیماران خود متناسب با نوع بیماری که دارند خواندن رمان‌هایی را تجویز می‌کنند.
سوزان الدرکین، پژوهشگر و کتاب‌درمان، به هافینگتون پست توضیح داده که بسیاری از افراد دست کم یک بار در زندگی این احساس را داشته‌اند که خواندن یک کتاب نگاه و دیدگاهش را به زندگی تغییر داده است.

- مطالعه موجب رشد احساس همدلی در انسان می‌شود
مارسل پروست : مطالعه نوعی دوستی است.

خواندن رمان به گسترش و بهبود روابط ما با دیگران کمک می‌کند. در واقع زمانی که رمان می‌خوانیم قسمت‌های عمیق‌تری از مغزمان را که با عواطف ماندگار و نه سطحی در ارتباط است به کار می‌بریم.
نتایج مطالعه‌ای که در سال 2013 در مجله آمریکایی منتشر شد نشان می‌دهد، مطالعه موجب افزایش درک و فهم ما از دیگران می‌شود. خواندن درباره زندگی افرادی که در نقاط مختلف جهان زندگی کرده‌اند باعث می‌شود تا از خودمان فاصله بگیریم و نسبت به حالت‌های عاطفی دیگران حساس‌تر و در نتیجه انسان‌های همدل‌تری باشیم.

- مطالعه به تمرکز کمک می‌کند
سینیکا (فیلسوف رومانی) : مطالعه غذای روح است.

تمایل گسترده به افزایش چند کار در یک زمان واحد، کاهش اثربخشی را به دنبال دارد. درحالی که بر روی یک صندلی نشسته‌ایم می‌توانیم با چند دقیقه مطالعه از خودمان بیرون بیاییم و روحمان را تازگی بخشیم و قابلیتمان را برای تمرکز برروی یک امر واحد در یک زمان مشخص گسترش دهیم.

- مطالعه، حافظه را تقویت می‌کند
فرانسیس بیکن: مطالعه برای انسان، کمال، اعتماد به نفس در سخنرانی و دقت نوشتار را به ارمغان می‌آورد.

فعالیت‌های روزمره ما باعث می‌شود تا از مغزمان در فعالیت‌ها و افکار مختلفی به طور همزمان استفاده کنیم. در هنگام مطالعه بیشتر کارکردهای مغز ما به حرکت در می‌آیند و بر روی یک مدار عصبی واحد تمرکز می‌کنند. در این حالت تلاش خاصی برای به خاطر سپردن اطلاعات از کتاب‌ها و فهم آن صورت می‌گیرد که تحریک بخش بیشتری از مغز را به دنبال دارد که خود تمرکز بیشتری را نیز می‌طلبد و به همین سادگی به بهبود حافظه کمک می‌کند.

- مطالعه به کاهش استرس کمک می‌کند
کریستینا،ملکه سوئد: مطالعه تسکین مصیبت‌هاست.

محققان دیگری از دانشگاه ساسکس بریتانیا نشان داده‌اند که مطالعه، قوی‌ترین ابزار برای مبارزه با استرس و تاثیر آن حتی از گوش دادن به موسیقی بیشتر است. با مشاهده گروهی از داوطلبان که در این تحقیق شرکت کرده‌ بودند معلوم شد که استرس گروهی که مطالعه را انتخاب کردند پس از 6 دقیقه تا 68 درصد و گروهی که به موسیقی گوش داده بودند تا 61 درصد کاهش پیدا کرد. به اعتقاد این محققان، اهمیت زیادی ندارد که کتاب مورد مطالعه یک رمان باشد یا یک مقاله فلسفی.
پروفسور دانیل لوئیس، از پژوهشگران این دانشگاه در روزنامه تلگراف توضیح می‌دهد که مطالعه به انسان این فرصت را می‌دهد تا از نگرانی های روزمره بگریزد و به کشف قلمرو خیالی نویسنده روی آورد.

- مطالعه باعث می‌شود بهتر بخوابیم

دیگر همه در این موضوع اتفاق نظر دارند که صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها خواب را از چشمان صاحبان آن‌ها می‌رباید و قرار گرفتن زیر نور آبی این دستگاه‌ها به کیفیت خواب آسیب می‌رساند. در عوض، مطالعه راهی شگفت‌انگیز برای تسکین ذهن ما شناخته شده است که به خوابی سریع و راحت کمک می‌کند. 
منبع: (ایبنا) به نقل از وب‌سایت خبری آلتیا