تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده نقض توافق نامه هسته‌ای

آمریکا از برجام خارج شد +فیلم

هرچه به روز اعلام موضع آمریکا در برابر برجام نزدیک‌تر می‌شود، شرایط نیز حساس‌تر می‌شود. طی دو ماه گذشته، ترامپ چند نفر از اعضای کابینه‌ی خود را برکنار و افرادی را جایگزین آن‌ها کرده است که آشکارا ایران ستیزی را فریاد می‌زنند. یکی از این افراد وزیر امور خارجه‌ی جدید دولت آمریکا است که همواره در سخنرانی‌های خود از جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان داعش منطقه‌ای یاد می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برجام
کم‌تر از یک ماه (12 مه 2018) دیگر باقی است تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، موضع رسمی خود را در قبال توافق نامه‌ی هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کند. موضعی که بسیاری از آن تحت عنوان پروژه‌ی خروج آمریکا از برجام یاد می‌کنند که از ماه‌ها پیش و بصورت محرمانه تصویب شده اما بنا به دلایل سیاسی و اختلاف اتحادیه اروپا با آمریکا، پنهان مانده است. در واقع آمریکا سعی بر آن دارد که با ایجاد روندی تنش‌زا، زمینه‌‌ی اِعمال فشارهای جدید به جمهوری اسلامی ایجاد کند.

این در حالی است که دولتمردان ایران با علم به اینکه خروج آمریکا از برجام به معنای مرگ تدریجی این توافق نامه است، سعی دارند تا آخرین امیدهای خود را به اتحادیه‌ی اروپا ببندند. در واقع تلاش تیم هسته‌ای ایران بر آن است که بتوانند این توافق نامه را با همکاری اعضای اتحادیه‌ی اروپا و حذف آمریکا ادامه دهند و این موضوع را آقای عراقچی بارها متذکر شده‌اند که ما این برجام را بدون آمریکا ادامه خواهیم داد. شاید این روند بسیار هم از ذهن دور نباشد اما نمی‌توان چشم بر افزایش انواع تحریم‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی بست. متاسفانه این شرایط در کنار اوضاع نه چندان مناسب اقتصادی ایران می‌تواند کشور را آسیب پذیرتر کرده و مسیر تحقق اهداف دشمنان را همراه کند.

باید توجه داشت که دور زدن تحریم‌ها مدت‌ها است که همراه ایرانیان شده و ما تا پیش از سال 2008 نیز برای اینکه بتوانیم با بانک‌های خارجی وارد معامله شویم از قانون U-turn استفاده می‌کردیم. طبق این فرآیند دلار ایران باید به ارزی دیگر همچون یورو تبدیل می‌شد، اما این روند نیز از سال 2008 و با فرمان آمریکا غیرقانونی دانسته و لغو شد. اما آنچه که امیدبخش است یافتن چنین راهکارهایی برای کاهش سطح فشارهای ایالات متحده است.

لابی مثلث شوم

آنچه که در این میان نگرانی‌های ما را بیشتر می‌کند؛ لابی‌های مستمر عربستان و رژیم صهیونیستی با دولت آمریکا در راستای پیمانی سه جانبه است. آن‌ها سعی بر آن دارند تا افزایش سطح فشارهای همه جانبه به ایران، مثلث شوم سلطه را در منطقه‌ی خاورمیانه راه اندازی کنند. ترامپ آشکارا اعلام کرده است که این سه قدرت باید بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند تا ایران را از میدان قدرت خاورمیانه به در کنند.

چندی پیش روزنامه الاخبار لبنان یکی از اسناد محرمانه‌ی وزارت امور خارجه‌ی عربستان سعودی را منتشر کرد که حاوی خلاصه‌ای از توافق نامه‌ی میان آل سعود و اسرائیل در راستای شراکت با آمریکا برای سرکوب کردن حزب الله و ایران بود.

"پمپئو" برجام را توافقنامه‌ای فاجعه بار نامید و هنگامی که به ریاست سیا رسید، وعده داد آمریکا از این توافق خارج شود چرا که او بر این باور بود که برجام مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی شود.



آمریکا، اسرائیل و عربستان از سال‌ها پیش، برنامه‌ها و طرح‌های مشترک متعددی را با مشاوره و همکاری ابراستراتژیست‌های جهانی تدارک دیده‌اند که با چاشنی قراردادهای نظامی، در راستای نابودی جمهوری اسلامی قوت گرفته است.

چندی پیش "گادی آیزنکوت" (رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به دلیل علایق و منافع مشترک بسیار زیادی که با عربستان سعودی دارد آماده تبادل اطلاعات با این کشور است. وی همچنین تاکید کرد که تل آویو و ریاض هیچ دلبستگی به هم ندارند، اما آن ها در حال حاضر از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ایران که تصمیم گیرندگان در هر دو کشور آن را به عنوان دشمن اصلی خود می دانند ترس دارند.(1)

ایران و خروج آمریکا از برجام

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز اعضای ارشد تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای، بارها و بارها اعلام کرده‌اند، ایران هرگز و با هیچ کشوری سرستیز و تقابل ندارد اما چنانچه کوچکترین خللی در ادامه‌ی روند برجام مشاهده شود، قاطعانه به آن پاسخ داده خواهد شد تا اقتدار ملی حفظ شود.

ایران اسلامی از نخستین ساعات اولیه‌ی امضای برجام، تمام قد مفاد آن را دنبال کرده و جامه‌ی عمل به آن پوشاندند و از همان زمان شاهد بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا بودیم اما از آنجایی که این توافق نامه در سطح بین‌المللی امضا شده بود و آمریکا تنها یکی از اعضا محسوب می‌شد، موضوع را به گذر زمان واگذار کردیم اما متاسفانه این فرصت دهی به آمریکا باعث سوء برداشت آن‌ها و افزایش سطح توهمات دولتمردان این کشور شد.

پایبندی ایران به برجام و نیز اِعمال دقیق تعهدات، موضوعی است که در گزارش‌های مختلف سازمان آژانس انرژی هسته‌ای ذکر شده و حتی یک‌بار هم گزارشی مبنی بر تخلف جمهوری اسلامی وجود ندارد. این در حالی است که اتحادیه اروپا و سازمان ملل، چندین مرتبه به ایالات متحده در راستای نقض برجام تذکر داده‌اند و کشورهای عضو، بارها سعی کرده‌اند تا آمریکا را مجاب به رعایت اصول برجام کنند. به همین خاطر، ایران اسلامی حق آن را دارد که با گذشت 2 سال و چند ماه از امضای برجام و مشاهده‌ی عهدشکنی‌های مستمر ایالات متحده، این‌بار با رفتار قاطعانه‌تری پاسخی درخور، به شرایط پیش آمده دهد.

 

انتصاب‌های معنادار

هرچه به روز اعلام موضع آمریکا در برابر برجام نزدیک‌تر می‌شود، شرایط نیز حساس‌تر می‌شود. طی دو ماه گذشته، ترامپ چند نفر از اعضای کابینه‌ی خود را برکنار و افرادی را جایگزین آن‌ها کرده است که آشکارا ایران ستیزی را فریاد می‌زنند. یکی از این افراد وزیر امور خارجه‌ی جدید دولت آمریکا است که همواره در سخنرانی‌های خود از جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان داعش منطقه‌ای یاد می‌کند. مایک پمپئو Mike Pompeo یکی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه است که پیش از این، ریاست سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) را برعهده داشت. وی در جریان اغتشاشات اخیر ایران نیز، صراحتا از اغتشاشگران حمایت کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا برجام را فاجعه آمیزترین قرارداد تاریخ می‌داند که باید لغو شود. در غیر این صورت ایران بر تقویت تجهیزات نظامی خود افزوده و این موضوع خطری بزرگ برای آمریکا و اسرائیل بحساب می‌آید که نتایج جبران ناپذیر خواهد داشت.

پی‌نوشت:

1 . اتحاد عربستان و اسرائیل علیه ایران در منطقه، خبرگزاری تسنیم، آذر 1396