تبیان، دستیار زندگی
افراد خجالتی از نظر فیزیولوژیك خصوصیاتی دارند كه در اعمال و رفتار آنان ظاهر می‏شود. بعضی از این علایم فیزیولوژیك عبارتند از: تشدید ضربان قلب، سرخ شدن چهره، اختلالات تنفسی، تغییرات صدابه هنگام صحبت كردن و ... .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خجالتی‏ها

خجالتی‏ها

افراد خجالتی از نظر فیزیولوژیك خصوصیاتی دارند كه در اعمال و رفتار آنان ظاهر می‏شود. بعضی از این علایم فیزیولوژیك عبارتند از: تشدید ضربان قلب، سرخ شدن چهره، اختلالات تنفسی، تغییرات صدابه هنگام صحبت كردن و ... .

در این میان برخی از رفتارهای اضطرابی، بیشتر در نوجوانان دیده می‏شود؛ مانند: مخفی كردن خود از انظار اطرافیان و آشنایان، به لكنت افتادن، فرار كردن از جمع، مضطرب و دستپاچه بودن، با انگشتان خود بازی كردن، با لباس خود ور رفتن، از این پا به آن پا شدن، سر را خم كردن و عدم برقراری ارتباط بصری مستمر و طبیعی با دیگران، خودتوجهی بیشتر از حد، ضعف اعتماد به نفس، عدم برخورداری از ابتكار عمل و خلاقیت‏های ذهنی .

خجالت كشیدن، یك نوع ترس یا اضطراب اجتماعی است كه فرداز مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعی گریزان است.

برخی‏ها از همان دوران كودكی گوشه‏گیر و خجالتی هستند و ممكن است تا پایان عمرشان خجالتی باقی بمانند، اما عده‏ای دیگر با گذشت زمان و شركت در كارهای اجتماعی و برخورد و ارتباط با افراد دیگر، رفتارهای متعادل و اجتماعی را در پیش می‏گیرند. زندگی انسان‏ها سراسر یادگیری است و بخش عمده‏ای از یادگیری در ارتباط با دیگران كسب می‏شود.

جوانان و نوجوانان بسیاری هستند كه به علت عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران از نداشتن دوست رنج می‏برند. یكی از دلایل بسیار مهم این رفتار ناشی از خجالتی بودن است. شخص خجالتی از صحبت و تماس داشتن با دیگران رنج می‏برد و حتی ممكن است به علت كمبودهای واقعی یا تخیلی، خود را حقیر به حساب آورد. چنین افرادی در اجتماع از رشد عاطفی ـ اجتماعی اندكی بهره دارند، لذا همین امر باعث می‏شود دیگران را بیازارند كه ممكن است به صورت‏های گوناگون جلوه‏گر شود؛ همانند بی‏اعتنایی به دیگران، تمسخر كردن دیگران یا شوخی‏های زننده و مخرب.

افرادی كه از شخصیت متعالی و باارزشی برخوردارند هیچ گاه به آزار دیگران نمی‏پردازند كمبود اعتماد به نفس باعث رنج افراد خجالتی می‏شود و این خود باعث می‏شود تا این گونه افراد در مواجه شدن با دیگران، به سرعت ناراحت و دستپاچه شوند.

در دوره ی نوجوانی به علت كمی تجربه مسئله ی تصمیم‏گیری مشكل است بنابراین پدر و مادر و مربیان برای بالا بردن میزان اعتماد به نفس نوجوانان می‏توانند نقش ویژه‏ای داشته باشند. علی‏رغم تمایل جوانان و نوجوانان به رهایی از قیود و محدودیت‏های خانوادگی، نداشتن روابط مطلوب و همبستگی‏های خانوادگی، اثرات زیانباری به ویژه در سنین دوازده ـ سیزده سالگی روی نوجوانان و به خصوص نوجوانان دختر بر جای می‏گذارد.

روش‏های درمان خجالت و گوشه‏گیری:

سعی در ترك رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتار و اعمالی از قبیل شركت در بحث‏های گروهی و جوشش با دیگر افراد.

زدودن افكار غیر منطقی و واهی از ذهن:

یكی از احساسات ناخوشایندی كه به افراد خجالتی منتقل می‏شود احساس تنفر و بیزاری از دیگر افراد و یا اشیاء،بدون دلیل حقیقی است كه باید این گونه افكار را شناخت و از خود پاك كرد.

پذیرش ایرادات:

تصمیم‏گیری منطقی در مواجه شدن با انتقادات آشنایان و اطرافیان، و تصمیم‏گیری منطقی در برخورد با انتقادات دیگران.

شركت در فعالیت‏های اجتماعی:

ترس از شركت در فعالیت‏های اجتماعی، یكی از عوامل مهم بروز ناراحتی‏های روانی نوجوانان و جوانان محسوب می‏شود.

باید در نظر داشت شیوع خجالتی بودن به ویژه در دوره ی بلوغ از سایر مراحل دیگر رشدی بیشتر است و به همین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار می‏باشد. خجالت كشیدن، موجب بروز رفتارهای منفی می‏شود لذا لازم است جوانان و نوجوانان دختر به كمك مربیان و پدر و مادر خود، در صدد پیدا كردن راه حل‏های مناسب جهت رفع این مشكل باشند.

          منبع : پیام زن

مقالات مرتبط:

فرزندان در سن بلوغ

نیازهای جوانان و نوجوانان

روان شناسی نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.