تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش درست ورزش فریزبی

شما هم فریزبی بازی کرده‌اید؟

بازی التیمیت (Ultimate) که به آن فریزبی می‌گویند، ورزش رقابتی است که بیشتر در میان دانشجویان رواج دارد. بازی التیمیت فریزبی با هفت بازیکن انجام می‌شود. هدف بازی این است که با دریافت فریزبی در منطقه‌ی انتهایی زمین، امتیاز کسب کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فریزبی
فریزبی ورزشی مفرح است که دانشجویان و دانش‌آموزان بیشتر در دانشگاه‌ها و مدارس آن را انجام می‌دهند. فریزبی را می‌توان به‌راحتی یاد گرفت و در فضای باز انجام داد. با ما باشید تا در این نوشته با شیوه انجام آن آشنا شوید.


معرفی ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر کاهش وزن و تناسب اندام

بازی التیمیت (Ultimate) که به آن فریزبی می‌گویند، ورزش رقابتی است که بیشتر در میان دانشجویان رواج دارد. بازی التیمیت فریزبی با هفت بازیکن انجام می‌شود. هدف بازی این است که با دریافت فریزبی در منطقه‌ی انتهایی زمین، امتیاز کسب کنند. این ورزش تا سال ۱۹۶۷ میلادی جز ورزش‌های المپیکی نبود اما با افزایش تعداد علاقه‌مندان در طول سال‌‌ها باعث شد تا به‌صورت رسمی جزء بازی‌های المپیک شود.

برای انجام این ورزش، به داشتن تکنیکی خاص، نیاز نیست و این یکی از دلایل افزایش محبوبیت آن بین دانشجویان است. این ورزش ورزشی است که می‌توانید به‌آسانی آن را یاد بگیرید. اصل اساسی در یادگیری این ورزش، پرتاب و گرفتن صفحه‌ی مدور است.

کف هر دو دست روبه‌روی هم قرار دارند و سعی می‌کنند که مسیر حرکت فریزبی را حدس بزنند. وقتی مسیر را تشخیص دادند با کمک دو دست سعی کنید فریزبی را بین دو دست بگیرید. این حرکت مثل دست زدن می‌ماند، اما با این تفاوت که به‌صورت عمودی شکل می‌گیرد.



انواع پرتاب کردن

در این ورزش، سه مدل پرتاب کردن وجود دارد. پرتاب از جلو و از پشت که به‌عنوان روش‌های پرتاب پایه در نظر گرفته می‌شوند. پرتاب بالای سر هم سومین نوع پرتاب است که به‌عنوان پرتاب چکشی هم شناخته می‌شود که پرتاب پیشرفته‌تری است.

برای پرتاب از جلو باید فریزبی را به‌درستی از لبه‌های آن بگیرید. انگشت شست باید روی فریزبی و سایر انگشت‌ها زیر آن قرار بگیرد. (البته انگشت اشاره و میانی کمی جلوتر از ۲ انگشت دیگر باشند) برای پرتاب، صفحه را از بدن دور کنید و مچ دست را کمی به داخل بدن متمایل کنید و بعد با استفاده از نیروی تمام بدن، صفحه را رها کنید. اگر این کار را درست انجام بدهید، صفحه بدون تکان خوردن به هدف برخورد می‌کند.

برای پرتاب از پشت هم، انگشت شست روی فریزبی و چهار انگشت دیگر زیر آن قرار بگیرند. بدن باید در زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرد. فریزبی با زمین موازی باشد و با کمک ساعد پرتاب را انجام دهید. بازوی شما نیز باید مسیر صفحه را دنبال کند تا جهت صفحه فریزبی تغییر نکند.

قبل از اجرای پرتاب چکشی بهتر است در دو پرتاب قبلی به مهارت برسید. از آنجایی که کنترل مسیر پرتاب چکشی مشکل است، این پرتاب باید در محلی انجام شود که فضای کافی وجود داشته باشد. نحوه گرفتن صفحه مثل پرتاب از جلو است با این تفاوت که صفحه عمود بر زمین است. صفحه فریزبی را بالای سر و با کمی زاویه نگه می‌دارید. برای پرتاب صفحه، مچ دست را کمی به سمت پایین هدایت می‌کنید و بازو نیز مسیر پرتاب را دنبال می‌کند.

دریافت

دو نوع دریافت در فریزبی داریم: دریافت پنکیک و دریافت دودستی. هر دو روش شبیه هم هستند و از دو دست استفاده می‌کنند، اما متدهای متفاوتی دارند.

دریافت پنکیک آسان‌ترین و امن‌ترین روش گرفتن فریزبی است. کف هر دو دست روبه‌روی هم قرار دارند و سعی می‌کنند که مسیر حرکت فریزبی را حدس بزنند. وقتی مسیر را تشخیص دادند با کمک دو دست سعی کنید فریزبی را بین دو دست بگیرید. این حرکت مثل دست زدن می‌ماند، اما با این تفاوت که به‌صورت عمودی شکل می‌گیرد.

دریافت دو دستی کمی پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد. دست‌ها را دراز می‌کنید و مسیر رسیدن صفحه را پیش‌بینی می‌کنید. برای دریافت، انگشت شست زیر صفحه و سایر انگشت‌ها بالای صفحه قرار داشته باشند.
منبع: وبسایت چطور