تبیان، دستیار زندگی
یك بررسی وسیع نشان داده ‌است كه طب سوزنی برای تسكین كمردرد، موثر و مقرون به صرفه است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر طب سوزنی در درمان كمردرد

یك بررسی وسیع نشان داده ‌است كه طب سوزنی برای تسكین كمردرد، موثر و مقرون به صرفه است.

طب سوزنی

به گزارش خبرگزاری رویترز دكتر كلودیا ویت از مركز پزشكی دانشگاه چاریت در برلین و همكارانش كه این تحقیق را انجام داده‌اند، در گزارشی می نویسند:" طب سوزنی باید به عنوان یك گزینه ی موثر در تدابیر درمانی برای  بیماران مبتلا به كمردرد مزمن در نظر گرفته شود."

ویت و همكارانش می‌نویسند كه بیماران برای درمان كمردرد مداوم به طور چشمگیری به شیوه‌های طب مكمل، به خصوص طب سوزنی روی آورده‌اند، اما بررسی‌ها در مورد تاثیر بخش بودن طب سوزنی نتایج متناقضی به دست داده است.

این محققان برای بررسی اثربخشی و مقرون به صرفه بودن استفاده طب سوزنی همراه با مراقبت‌های معمول كمردرد، بیش از یازده هزار فرد مبتلا به كمردرد مداوم  را وارد تحقیق خود كردند.

در گروه درمانی، بیماران در طول یك دوره ی سه ماهه  تا 15 جلسه درمان با طب سوزنی را دریافت می‌كردند و سه ماه پس از آن مورد پیگیری قرار می‌گرفتند.

پس از این دوره، در بیمارانی كه در گروه درمان قرار داشتند، به طور قابل توجهی نسبت به گروه شاهد(گروهی که تحت درمان با طب سوزنی قرار نگرفته بودند)، عملکرد كمر به حال عادی بازگشته بود و درد تسكین پیدا كرده بود.

طب سوزنی نسبت به مراقبت‌های معمول برای درمان كمردرد هزینه بیشتری در بر داشت، اما با توجه به افزایش میزان بهبودی در بیماران، شیوه‌ای مقرون به صرفه به نظر می‌رسید.

*مطالب مرتبط :

 با كمر درد چه كنیم؟ 

مروروی بر درمان کمردرد 

تأثیر تشك های سفت در افزایش كمردرد

شاغلینی كه كمردرد می گیرند...

شیوه صحیح نشستن پشت میز

راه هاى درست و نادرست درمان درد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.