تبیان، دستیار زندگی
این مجموعه كد باز شامل برنامه‌هایی است كه بسیار شـبیه به برنامه‌های ارائه شـده در Office هسـتند و می‌تـواند بـه عنـوان جانشینی برای آن مطرح باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه دو Office !

در میان کاربران لینوکس جذابیت این سیستم عامل به قدری بوده كه نه تنها قصد استفاده از ویستا را ندارند بلكه از نسخه‌های كنونی ویندوز نیز استفاده نمی‌كنند. هر كسی كه تجربه استفاده از لینوكس را دارد، مطمئناً تائید می‌كند كه در این سیستم‌عامل از اخطارهای متوالی در مورد كرم‌های اینترنتی و بسیاری از مشكلات امنیتی دیگر خبری نیست.

با وجود تمام این موارد، هنوز ترس از لینوكس در میان مشتریان محصولات ویندوز شایع است. حتی در صورت نداشتن مشكل در اسـتفـاده از سـیـسـتم‌عـامـل، باز هـم همـه چـیز حـل نشده و خـیـلی‌هـا در یافـتـن و اسـتفاده از نرم‌افزار مورد نیاز خود در لینوكس مشكل دارند. گرچه می‌توان به آسانی Ubuntu را جایگزین ویندوز XP كرد ولی دیگر در Ubuntu از نرم‌افزارهای مجموعه Office، ‌خبری نیست. باید پذیرفت كه مجموعه Office Microsoft مجموعه‌ای ‌از نرم‌افزارهای قوی و كاربردی است.

اما بـرای ایـن مجمـوعه در لینـوكس، جـایگزینی وجـود دارد كه OpenOffice.org 2.0 نامیده می‌شود.

این مجموعه كد باز شامل برنامه‌هایی است كه بسیار شـبیه به برنامه‌های ارائه شـده در Office هسـتند و می‌تـواند بـه عنـوان جانشینی برای آن مطرح باشد. حتی اگر این مجموعه نرم‌افزاری برای شما جذاب نباشد، می‌توانید به سراغ سایر جایگزین‌های كدبـاز آن بـرویـد، مـثـل بـرنـامـه پـردازش مـتـن( AbiWord (http://www.abisource.com یا برنامه‌‌ صفحه‌گسترده Gnumeric .

در اینجا به دلایل برتری برنامه‌های كدباز نسبت به بقیه برنامه‌ها می‌پردازیم.

1. مشكل عدم سازگاری

تبدیل یك‌ فایل OpenOffice.org (فرمت ODT) به یك فایل Word (فرمت DOC)، به راحتی پیدا كردن دستور Save As، اسـت. برای انجام این كار، بـه تـرتـیـب روی گـزیـنـه‌هـای File Type Save As ،File كلیك كرده تا لیست فرمت‌های موجود را مشاهده كنید. سپس یكی از گزینه‌های Microsoft Word 97/2000/XP را انتخاب كنید و روی دكمه Save كلیك كنید.

با این كار یك اخطار دریافت می‌كنید مبنی بر اینكه ممكن است بعضی از قالب‌بندی‌ها و محتویات فایل شما تغییر كنند. تا زمانی‌كه در متن نوشته‌شده از خیلی از آیتم‌ها و نمادهای نمایشی خاص استفـاده نكـنـیـد، بـرنـامـه Office در بـازكـردن فـایـل DOC كه با مجموعه OpenOffice.org نوشـته‌ شـده بـاشد، مـشكلی نخواهد داشت.

سیستم عامل لینوکس

2. برنامه‌ای بهتر از Outlook

این قسمت برای كاربران Outlook جذاب است. هر چند عملكرد Outlook Express در مدیریت پیام‌های الكترونیكی بسیار‌خوب است ‌ولی برنامه Evolution واقع ‌درآدرس www.gnome.org/projects/evolution نیز بسیار خوب عـمل می‌كند. استفـاده از برنامه Mozilla Thunderbird واقع در آدرس www.mozilla.com/thunderbird نیز لذت‌بخش است.

3. كلیدهای میانبر

ممكن است این مسئله فاكتور مهمی به نظر نرسد ولی بعد از آنكه با كلیدهای میانبر در یك برنامه آشنا شدید، شاید از اینكه این كار چقدر كارآیی شما را افزایش می‌دهند، تعجب كنید.

4. فـضاهای كـاری، بـاعث صـرفه‌جویی در هـمه چـیز می‌شوند

این قابلیت مربوط به OpenOffice.org نیست و مطمئناً همه آنهایی كه از صفحه‌نمایش‌های كوچك استفاده می‌كنند، از این قابلیت Ubuntu بسیار خوشنود خواهند شد. هر فضای كاری را می‌توان با دسك‌تاپ در ویندوز معادل دانست؛ یعنی در هر كدام از آنها می‌توان پنجره‌های برنامه‌های جدیدی را باز كرد. روی یكی از برنامه‌ها در نوارابزار ‌كلیك راست كرده و روی گزینه Move To Another Workspace كلیك كنید. برای جابه‌جایی بین فضاهای كاری نیز می‌توانید از كادر موجود در گوشه سمت راست و پایین دسك‌تاپ استفاده كنید.

منبع: ماهنامه وب

مطالب مرتبط:

ارائه لینوکس روی حافظه فلش

بهترین نسخه لینوکس برای مبتدیان

لینوكس سیستم عامل قابل اعتماد

منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس (قسمت اول) - (قسمت دوم)