اومانیسم، سیانتیسم، راسیونالیسم از مؤلفههای اصلی شکلگیری سکولاریسم به شمار می رفت تا به عرفیسازی دین، تقدسزدایی، جدا شدن دین از دنیا، گیتیگرایی، اعتقاد به اصالت امور دنیایی، در ساحت اندیشه و عمل بپردازد.
صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی فیلسوف، عارف و مفسر شیعی. وی به ملاصدرا، صدرالحکما و صدر المتألهین معروف است. او شاگرد میر داماد و شیخبهایی است و فیض کاشانی نیز معروفترین شاگرد اوست.
کسانی که با طرح تقابل بین علوم عقلی و معارف اهل بیت(ع)، به عقل ستیزی قداست می دهند نمی دانند با عقل ستیز معرفی کردن مکتب اهل بیت به این مکتب که بیش از هر مکتبی مشوق عقلانیت است ضربه می زنند.
برای دستیابی به حقایق اشیاء بایستی سیری صعود به سوی حق تعالی طی شود و آن میسر نمی شود مگر با رشد عاقله ی انسان که آن هم در سایه ی تقوای الهی رشد اصلی و واقعی خود را خواهد داشت.
انسان به عنوان موجودی دو بعُدی روح و جسمی دارد که در ارتباط با یکدیگر وی را در عرصه هستی به پیش می برند. کمال روحانی انسان در آن است که بتواند از ماده و جسم جدا شود و به اصطلاح به حیات تجردّی دست یابد. این امر با مرگ و جدایی روح و جسم از یکدیگر قطعاً رخ خواهد داد! امّا قبل از آن در حیات دینوی چطور؟! آیا روح می تواند در حیات دینوی و قبل از مرگ نیز به هیات تجرّدی و روحانی خویش دست یابد؟ پاسخ به این پرسش یکی از مسائل مهم عرفانی ار در بر می گیرد که نوشتار حاضر می کوشد با زبانی ساده و گویا به بررسی ابعاد آن بپردازد.
ملائکه از نظر اغلب علمای شیعه دارای عصمت هستند. دلیل عقلی ای که برای عصمت ملائکه می توان آورد این است که معصیت به معنای مخالفت با امر الهی بوده و نتیجه تضاد در انگیزه ها و هدف ها است. در حالی که ملائکه مجرد بوده و مجردات بسیط هستند. بنابراین تضاد در آن ها ممکن نیست.
اگر کسی به مقامی رسید که خدای متعال به او توجه پیدا کرد و متوجه او شد و او هم متوجه خدا شد، این شخص به مرحله آرامش میرسد.به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر گفتاری از آیت الله میرباقری است که در ادامه می خوانید؛
مجلس آنقدر كه بايد گرم نشده بود، لذا آن كاري كه نبايد مي شد اتفاق افتاد و مداح شروع كرد به خواندن روضه ها و زبان حال هاي عجيب و غريبي كه اصلا تا به حال نشنيده بودم. مجلس خوب گرم شد مخصوصا با وجود مجلس گرم كن هايي كه حضور داشتند. صداي شيون و ناله مردم گوش آسمان را كَر كرده بود. اما اين گرياندن ها و گريستن ها به پرداخت چه بهايي تمام مي شود؟
میزان شگفتی های جهان آفرینش آنقدر زیاد اسـت که دانش روزافزون بشر، در برابر آن جلوه ی یک صفر را هم ندارد؛ هر روزی کـه از عمر جهان می گذرد و دامـنه ی عـلوم وسعت می یابد و سطح افکار بالاتر می رود، قیافه ی اسرار جدیدی نمایان می گردد و لذا نباید گمان کنی
پیـشرفت های جـغرافیائی ، فـرهنگی و فکری مسلمین، علل و انگیزه های گوناگونی داشته که بعضی از آنها مربوط به خود اسلام و محتوای آن اسـت، و بعضی دیگر مربوط به روحیات و خصائل روانی مسلمین، و برخی دیگر مربوط به عـوامل بیرونی و خارج از متن اسـلام و روحـ
معصومین(ع) واسطههایی هستند میان خداوند و سایر بندگان و موجودات. زیرا سایر موجودات هر کدام به نحوی از کمالات خداوند را کمتر دارند و از این رو از مبدأ وجود فاصله گرفتهاند اما به واسطه وجود کامل معصومین(ع) میتوانند با تشبه به
قیامت کی بر پا میشود ؟ کجا بر پا میشود ؟ چگونه است ؟ ایتها سؤالاتی است که ذهن هر انسانی را که نام قیامت را بشنود وبدان اعتقاد داشته باشد مشغول میداردد کسی به نظریات مختلفی علمای علوم دینی در این زمینه دارند که ما به بررسی نظریه علامه طهرانی پرداخته ایم
ما در جهانی زندگی میکنیم که با سرعت نور در حال پیشرفت است و وقتی ما با مظاهر این تمدن و پیشرفت روبه رو میشویم با گزاره های دینیمان سنخیتی نمیابیم به سردرگمی میرسیم و به دنابال نقطه اشتراک