تبیان، دستیار زندگی

باک ویتامین C بدنتان را پر کنید!

تأمین ویتامین ث مورد نیاز بدن با 8 گزینه غذایی فصل بهار

بدن شما در روز 75 میلی‌گرم ویتامین ث باید دریافت کند. شما می‌توانید به غیر از مرکبات از طریق مصرف 8 ماده غذایی دیگر ویتامین ث مورد نیاز روزانه را تأمین کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منابع غذایی ویتامین ث
ویتامین ث در بدن دارای وظایف متعددی است؛ یکی از عوامل لازم رشد و ترمیم بافت‌های متعدد بدن نظیر تاندون‌ها، رباط‌ها و عروق خونی بوده و به بدن در ساخت کلاژن، که پروتئین مورد نیاز برای پوست است، کمک می‌کند. ویتامین ث، محلول در آب است به این معنی که بدن نمی‌تواند آن را بسازد و یا در خود نگه دارد. پس شما باید از طریق خوردن، میزان مورد نیاز بدن به ویتامین ث را تأمین کنید.

پاپایا: نصف یک پاپایای بزرگ میزان قابل توجه (238 میلی‌گرم) ویتامین ث را داراست. همچنین این میوه منبع خوبی برای ویتامین A و فیبر نیز محسوب می‌شود و خاصیت ضدالتهابی دارد.

فلفل دلمه‌ای: تمام رنگ‌های فلفل دلمه‌ای حاوی مقادیر زیادتر ویتامین ث نسبت به یک عدد پرتقال است. به طوری که یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز 95 میلی‌گرم و یک عدد فلفل دلمه‌ای زرد 341 میلی‌گرم ویتامین ث دارد. فلفل دلمه‌ای بسیار کم کالری است.

تمام رنگ‌های فلفل دلمه‌ای حاوی مقادیر زیادتر ویتامین ث نسبت به یک عدد پرتقال است. به طوری که یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز 95 میلی‌گرم و یک عدد فلفل دلمه‌ای زرد 341 میلی‌گرم ویتامین ث دارد. فلفل دلمه‌ای بسیار کم کالری است

نخودفرنگی: نخودفرنگی منبع خوب پروتئین‌های گیاهی و آهن است که برای گیاه‌خواران یک ماده غذایی مفید محسوب می‌شود. نخودفرنگی احتمال پیشرفت بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می‌کند. ویتامین ث با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و برای همین می‌تواند از بیماری آب مروارید نیز پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین میزان ویتامین ث نخودفرنگی توصیه می‌شود برای پخت آن از آب کمی استفاده کنید.

توت فرنگی: یک فنجان توت فرنگی قطعه قطعه شده، به اندازه یک پرتقال متوسط ویتامین ث دارد؛ یعنی 98 میلی‌گرم. علاوه بر این توت فرنگی سرشار از منگنز نیز هست که می‌تواند به حفظ قند خون در محدوده سالم کمک کند. البته باید دقت کنید و در انتخاب توت فرنگی همیشه نوع ارگانیک آن را در نظر داشته باشید.

آناناس: آناناس یک میوه گرمسیری است که در هر فنجان، 79 میلی‌گرم ویتامین ث دارد. برخلاف بسیاری از میوه‌های دیگر، آناناس سرشار از آنزیمی به نام بروملین است که می‌تواند به هضم بهتر پروتئین کمک کند. مصرف آناناس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و سلامت قلبی عروقی می‌شود.

کلم پیچ: در هر فنجان حاوی 84 میلی‌گرم ویتامین ث است. از آنجا که کلم پیچ به طور معمول در سالاد استفاده می‌شود، معمولاً میزان کافی از آن خورده می‌شود که به نسبت پرتقال ویتامین ث بیشتری را فرد دریافت خواهد کرد. هر دو فنجان از کلم پیچ، 150 میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان دارد و لازم به ذکر است که این میزان از کلم پیچ 684 میلی‌گرم پتاسیم و نزدیک به 7 گرم فیبر نیز دارد.

انبه: یک عدد انبه 122 میلی‌گرم ویتامین ث دارد و یک منبع غنی آنتی‌اکسیدانی برای پیشگیری از دژنراسیون ماکولا محسوب می‌شود.

اسفناج: باید بدانید این ماده غذایی سرشار از کاروتنوئید است. این مواد مغذی با همیاری ویتامین‌ها باعث پیشگیری از سرطان و کلسترول بالا شده و اجازه نمی‌دهد قدرت بینایی‌تان کاهش یابد. ویتامین ث موجود در اسفناج از دژنراسیون ماکولای چشم، آرتروز و سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

منبع: آوای سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.