تبیان، دستیار زندگی

آثار برگزیده کتاب سال حوزه؛

«الحیاة »کتابی قرآنی روایی

کتاب، الحیاة اثر علامه محمدرضا حکیمی درگروه علمی: حدیث، درایه و رجال در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه اثر برگزیده شناخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الحیاة
كتاب،  الحیاة، دستاوردی است از کتاب خدا و احادیث مفسّران دانا و شارحان راستین آن؛ یعنی پیامبر ا کرم 0ص) و امامان معصوم(علیهم السلام) که هدفهای قرآن را بیان و راهنماییهای آن را آشکار کرده اند.

با این نگاه، این کتاب، به دانشنامه ای می ماند که روش زندگی فردی و اجتماعیِ آزاد و پیشرو را تبیین کرده وانسان ها را به پی ریزی نظام مردمی و شایسته فر اخوانده است. این کتاب، تبویب موضوعی روایات نیست؛ بلکه تبویب ایدئولوژیک آنها است.  همچنین تنها به ارائه روایات در هر موضوع بسنده نکرده؛ بلکه آیات را نیز به دست داده و از این رو، کتابی قرآنی  روایی است. تبویب آن نیز نوآورانه است؛ زیرا کسی در این گونه ساماندهی آیات و روایات، دست پیش نداشته است.

متن عربی این کتاب در شش جلد انتشار یافته که جلد سوم تا ششم آن در باره اقتصاد اسلامی است و تا کنون، کتابی بدین تفصیل  که روایی باشد در این باره فراهم نشده است. این سه جلد، مدخلی است بر استنباط و استخراج مکتب اقتصادی اسلام از آیات و احادیثی که چگونگیِ «سیر ثروت و امکانات در جامعه اسلامی » را روشن می سازند.

در کتا بهای استاد حکیمی، و از جمله الحیاه، بر دو موضوع بیشترتأ کید شده است: «قیام » و «قسط ». کتا بهای ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی، بیشتر بر «قیام » تأ کید دارند؛ امّا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ترجیع بند آثار ایشان «عدالت » می شود. بنابراین، ایشان یکسره کوشش خود را معطوف به تحقّق عدالت کرده و با واکاوی زوایای آن، ذهنیّت جامعه را نیز بدین سو کشانیده است. کتاب حاضر، با قلم احمد آرام، به فارسی ترجمه و به گفته او به 10 تا 12جلد می رسد.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه