تبیان، دستیار زندگی
از راه های درمان غیردارویی بیماری ریفلاکس(ترش کردن غذا) می توان به عواملی مانند تغییر در شیوه زندگی و عادات غذایی و عدم مصرف دارو به صورت خودسرانه اشاره کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های درمان ترش کردن غذا

ترش کردن غذا

از راه های درمان غیردارویی بیماری ریفلاکس(ترش کردن غذا) می توان به عواملی مانند تغییر در شیوه زندگی و عادات غذایی و عدم مصرف دارو به صورت خودسرانه اشاره کرد. غذاهای چرب مصرف نگردد و وزن بدن در حد مطلوبی نگه داشته شود و در صورت چاق بودن، وزن اضافی را کاهش داد.

از مصرف سیگار خودداری شود و مصرف چای و ترکیبات کافئین دار به حداقل برسد. پرهیز از مصرف مایعات در وعده های غذایی و خوردن وعده های غذایی کم حجم جهت درمان این بیماری ضروری است.

مصرف مکرر وعده های غذایی و در حجم کم برای این افراد توصیه می شود. هم چنین این بیماران نباید حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از خوردن غذا، اقدام به استراحت و دراز کشیدن نمایند. در ضمن هنگام خوابیدن باید از بالش بلندی برای زیر سر استفاده کنند.

درمان دارویی همراه با روش های غیر دارویی باید شروع شود. بیماران می توانند از داروهای متنوعی که توسط پزشک قابل تجویز است، استفاده کنند که از آن جمله می توان به مصرف آنتی اسیدها و قرص های H2 بلاکر و ترکیبات PPI مانند  امپرازول اشاره کرد.

آیا بعد از درمان،امکان عود مجدد بیماری وجود دارد؟

بله، متأسفانه از خصوصیات این بیماری عودهای مکرر بعد از درمان می باشد. در حدود 80 تا 90 درصد بیماران پس از قطع دارو، دچار عود بیماری می شوند. لذا لازم است این بیماران بدون هیچ گونه نگرانی به مصرف داروهای توصیه شده توسط پزشک ادامه دهند.

عدم درمان به موقع این بیماری چه عوارضی دارد؟

عدم درمان به موقع ممکن است باعث شود که این بیماران مبتلا به بیماری مری بارت شوند و متعاقب آن سرطان مری ایجاد شود، البته مصرف داروهای عنوان شده به طور کامل از ابتلا به سرطان مری پیشگیری نمی کند. نکته مهم، تشخیص به موقع بیماری می باشد که در صورت ایجاد علایم و شواهدی به سمت ابتلا به مری بارت یا سرطان مری، به موقع درمان مناسب شروع شود.

توصیه کلی شما به این بیماران کدام است؟

در صورتی که این بیماران علایمی همچون تهوع و استفراغ شدید، کم خونی، کاهش اشتها، کاهش وزن و گیر کردن غذا در مری را مشاهده کردند حتماً بدون هیچ معطلی، جهت بررسی عوارض ریفلاکس و یا احتمالاً بیماری های دیگر که می توانند علایم مشابه بیماری ریفلاکس ایجاد کنند، به پزشک مراجعه کنند.

این بیماری، یک بیماری مهم می باشد و باید زود شناخته شود و از سایر بیماری هایی که ممکن است با این بیماری تظاهرات مشترک داشته باشند، افتراق داده شود و بعد از اثبات این بیماری، فرد تحت درمان مناسب قرار گیرد.

دکتر علیرضا خلیلیان- متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان

* مطالب مرتبط :

بیماری ریفلاکس و علل آن

توصیه هایی برای مبتلایان به سوزش سر دل

سوزش سردل و درمان آن

سوزش سر دل یا ترش کردن غذا 

درمان سوزش معده 

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند 

مصرف زیاد غذاهای چرب و ادویه‌دار منجر به ورم معده می‌شود 

گیاهان موثر بر سوء هاضمه 

روشی جدید برای درمان تنبلی معده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.