تبیان، دستیار زندگی
این بازی از جمله عناوینی می‌باشد که در کنار ارائه برخی جلوه‌های ویژه بدیع، بازیکن را در داستانی بسیار پرکشش و جذاب و البته مرموز درگیر می‌کند و به او اجازه می‌دهد با به عهده گرفتن مسئولیت ، خود را برای لحظاتی در آتش جنگ جهانی دوم حس کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی Company of Heroes

یک بازی استراتژی جنگی

بازی استراتژیک پرطرفدار

بدون شک جنگ جهانی دوم یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ بشری در قرن بیستم بوده است و اثرات مختلف آن تا به امروز در عرصه های مختلف از جمله صنعت نرم افزار و حتی دنیای بازی‌های کامپیوتری به چشم می‌خورد. در این میان به جرات می‌توان گفت Company Heroes یکی از بهترین عناوین تولید شده پیرامون اتفاقات رخ داده در این واقعه می‌باشد. این بازی که توسط شرکت Relic Entertainment تولید شده و با حمایت ناشر بزرگی همچون THQ به بازار عرضه شده است، در اواسط سال گذشته میلادی عرضه شد و با استقبال گسترده طرفداران بازی‌های استراتژیک روبرو شد.

این بازی از جمله عناوینی می‌باشد که در کنار ارائه صحنه‌های بسیار زیبا و برخی جلوه‌های ویژه بدیع، بازیکن را در داستانی بسیار پرکشش و جذاب و البته مرموز درگیر می‌کند و به او اجازه می‌دهد با به عهده گرفتن مسئولیت شخصیت‌ها و واحدهای مختلف نظامی، خود را برای لحظاتی در آتش جنگ جهانی دوم حس کند.

این بازی که براساس برخی واقعیات تاریخی شکل گرفته و البته با داستان پردازهای نفرات مختلف از جمله Josh Mosueira بعنوان طراح اصلی بازی خلق شده است، ماجرای چند گروه نظامی در ارتش ایالات متحده را در جریان جنگ بیان می‌کند که برای عبور از مراحل مختلف، در جدال‌هایی بسیار خونین درگیر می‌ شوند. در این بازی، کاربر چندین تیم از نیروهای متفقین را در مراحل مختلف هدایت می‌کند. ضمن اینکه هر مرحله از داستان، یکی از صحنه‌ها و مناطق عملیاتی نبردهای جنگ جهانی است. در عین حال کاربر در مراحل مختلف، هدایت تیم‌های مختلفی را به عهده می‌گیرد و وظایف و مأموریت‌های او نیز تغییر می‌کند. در یکی از مراحل، وظیفه اصلی، تامین مهمات یکی دیگر از تیم‌هاست و در مرحله‌ای دیگر، باید یکی از گروه‌ها را در مقابل حمله دشمنان حفظ کرد.

 بازی Company of Heroes

لازم به ذکر است، این بازی در دو قالب تک نفره و چند بازیکنی اجرا می‌شود که در حالت چند بازیکنی، می‌توان تنظیمات مختلفی را برای برد در بازی مشخص نمود. بعنوان مثال می‌توان شرط برد در بازی را تخریب کلیه ساختمان‌ها و تاسیسات نظامی مشخص کرد و یا می‌توان مناطق خاصی را بعنوان مناطق استراتژیک تعیین نمود که در صورت فتح آنها توسط رقیب، بازی به پایان خواهد رسید. در این بازی امکان اتصال همزمان بین 2 تا 8 بازیکن وجود دارد. این نفرات می توانند از طریق یک شبکه محلی (LAN) یا از طریق یک سرور مرکزی در اینترنت، با هم ارتباط برقرار کنند.

Company of Heroes اکنون بعنوان یکی از بهترین و پرفروش‌ترین بازی‌ها در بازار PC و حتی Xbox به شمار می‌رود.  از جمله افتخاراتی که این بازی در مدتی کوتاه کسب کرد، می توان به کسب عنوان بهترین بازی سال 2006 از سوی مجله معتبر PC Gamer، کسب عنوان بهترین بازی PC و بهترین بازی چند بازیکنی PC از سوی سایت معتبر Game Spy، و کسب همین  عناوین از سوی سایت IGN اشاره کرد. سایت Gamespot نیز لقب بهترین بازی استراتژی سال 2006 و بهترین بازی PC را به این شاهکار Relic اهدا کرده است. نکته خاصی که در مورد این بازی به چشم می خورد، طراحی و پیاده سازی بسیار زیبای مبحث صوت می باشد. بگونه‌ای که تا کنون جوایز بسیاری در این زمینه به خود اختصاص داده است.

در عین حال تاکنون بسیاری از نقدهایی که در مورد این بازی در مجلات و سایت‌های معتبر ارائه شده است، جنبه مثبت داشته‌اند و خلاصه اینکه در حال حاضر این بازی بعنوان یکی از موفق‌ترین بازی‌های RTS در تاریخ بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم اصطلاح RTS را بیشتر توضیح دهیم، در ابتدا باید بگوییم که این واژه مخفف کلمات Real – Time Strategy به معنای استراتژی بلادرنگ می‌باشد.

از لحاظ فنی، این سبک بازی عمدتاً بر روی هدایت گروه‌های انبوهی از اشیاء (از جمله کاراکترها یا خودروها) متمرکز هستند، دوربین در این بازی‌ها حالت‌های متنوعی دارد و معمولاً از جلوه های ویژه چندان زیادی در آنها استفاده نمی شود.

موتور بکار رفته برای ساخت این بازی Essence نام دارد که توسط شرکت Relic بطور کامل برای خلق بازی‌های این شرکت ( که بیشتر از نوع استراتژیک هستند) طراحی و تولید شده است.

در این بازی محاسبات فیزیکی به کمک موتور فیزک قدرتمند Havoc 3 به گونه ای طراحی شده اند که حتی امکان تخریب بخشی از ساختمان‌ها نیز بر اثر انفجار وجود دارد. به این ترتیب که ساختمان‌های مهم که کاربر توانایی تخریب آنها را دارد، با استفاده از سیستم "مش" مرحله‌ای (progressive mesh) ساخته شده اند. این سیستم که از فرمول‌های پیچیده ریاضی برای تولید مدل‌های سنگین بهره می برد، ابتدا مدل‌ها را با ساده ترین جزئیات ممکن می‌سازد و سپس بر حسب نیاز، جزئیات بیشتری را به آنها اضافه می کند، به این ترتیب به تدریج جزئیات مدل سه بعدی افزایش می یابد.

در هنگام انفجارات نیز دود زیبایی در صحنه ایجاد می‌شود که توانایی موتور Essence در تولید سیستم‌های ذره ای حجمی (volume particle system) را نشان می‌دهد. سیستم ذره ای حجمی که اخیراً ابداع شده است، قابلیت نمایش عمق و حجم را با بهره‌گیری از بافت‌های سه بعدی ارائه می دهد.

منبع: ماهنامه دانش و کامپیوتر

مطالب مرتبط:

بهترین بازی‌های ماجرایی تاریخ

آقای خروج اضطراری!

دنیای متروک استالکر

کپ کام و بازی سیاره گمشده!

نحوه ذخیره صدای پس زمینه یک سایت