تبیان، دستیار زندگی
پیراهن شماره 10 فوتبال همیشه چیز دیگری است و تمام بازیکنان سعی می‌کنند یا دست‌کم آرزو دارند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مشخصات شماره 10ها را می‌دانید؟

زیدان و رونالدینیو  بازیکنان شماره 10 فرانسه و برزیل

همه مردان 10

پیراهن شماره 10 فوتبال همیشه چیز دیگری بوده است و تمام بازیکنان سعی می‌کنند یا دست‌کم آرزو دارند در تیم‌های خود صاحب این پیراهن شوند. جالب آنکه همیشه بازیکنان خوب و نخبه موفق می‌شوند و این پیراهن جادویی و با پرستیژ را بدست می‌آورند.

در بررسی که مجله لیگ قهرمانان اروپا بین بازیکنان شماره 10 انجام داد به این نتیجه رسید که این افراد شباهت‌هایی به هم دارند و باید آنها را متعلق به یک نسل نادر، متنوع و با شکوه فوتبالیست‌ها دانست.

این مجله ویژگی شماره 10ها را به شکل زیر تشریح کرده است:

1) آنها معمولاً دوپا هستند

پله با هر دو پا هنرنمایی می کرد

مانند: زیکو، کرایف، پله و زیدان. اگر یک شماره 10 با هر دو پا قدرت بازی عالی نداشته باشد معمولاً پای چپ او قوی‌تر است و در واقع او یک بازیکن چپ‌پا است. در این مورد بازیکنانی مانند مارادونا، ماریوکورسو، پوشکاش، هاجی و ریوالدو را به خاطر بیاورید.

2) مردم به شدت به آنها علاقه دارند

وقتی باجو از فیورنتینا جدا شد ، شهر فلورانس به آشوب کشیده شد

بزرگترین شماره 10ها به اسطوره‌های طرفداری تیم‌ها تبدیل می‌شوند. حتماً به خاطر دارید که جدایی روبرتو باجو از فیورنتینا باعث ایجاد اغتشاش و بی‌نظمی در فلورانس شد و بعد از آنکه او برای جام جهانی 2002 به تیم ملی ایتالیا دعوت نشد. بازیگران سینما و تلویزیون ایتالیا برای نشان دادن اعتراض خود تی‌شرت‌های مشخصی به تن کردند و در نهایت پس از آنکه جیووانی تراپاتونی مربی ایتالیا او را برای بازی خداحافظی در دیدار دوستانه با اسپانیا دعوت کرد. 30هزار نفر در جنوا به حالت ایستاده در ورزشگاه او را تشویق کردند.

3) مربیان به آنها بی‌اعتماد هستند

آلساندرو دل‌پیرو فصل قبل یک رکورد عجیب را ثبت  کرد. او در 6 بازی یوونتوس به‌عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شد و گل زد و به این ترتیب با رکورد خوزه‌ آلتافینی در زمینه گلزن‌ترین ذخیره در یک فصل سری A مساوی کرد. هیچ بازیکنی نیمکت‌نشینی را دوست ندارد اما دل‌پیرو و یری لیتمانن فنلاندی که دچار مشکل مشابه بودند باید به خاطر داشته باشند که این یکی از نشانه‌های یک شماره10 بزرگ است. علاوه بر این اگر مربیان چند هفته آنها را در ترکیب اصلی قرار دهند تماشاگران موضوعی برای بحث نخواهند داشت!

4) می‌توانند نتیجه یک بازی را تغییر دهند

رود گولیت یکی از شماره 10 های کامل!

«او همیشه می‌تواند بازی را آرام کند و سپس تیرخلاص را بزند.» این اظهار نظر آرسن ونژه در مورد خوان رومن ریکلمه است که در مورد شماره‌های 10‌های دیگراز پوشکاش و مارادونا گرفته تا رونی و توتی صدق می‌کند. آنها هنرنمایی مخصوص خود را دارند. مثل ضربات خاص، دریبل و شوت راه دور با کمترین دورخیز که البته رونالدینیو تمام این توانایی ها را دارد ، از نظر تماشاگران این هنرها برای یک شماره 10 بسیار لازم و به قول معروف از نان شب هم واجب‌تر است.

5) ناپدید می‌شوند

میشل پلاتینی از شماره 10 های اسطوره ای در فوتبال جهان

وقتی یک شماره 10 خوب بازی می‌کند تاثیری عالی بر تیم خود دارد. اما با توجه به اینکه وجود آنها برای تیمشان بسیار مهم است. وقتی در روز بد خود هستند شما این‌طور فکر می‌کنید که آنها اصلاً در زمین نبوده‌اند.

6) هنگام رسیدن به یک توپ مرده، کشنده و مرگبار هستند.

رونالدینیو همیشه یک بازیکن کلیدی است

رونالدینیو، دل‌پیرو، ریکلمه، باجو، رونی و بقیه شماره 10ها می‌توانند یک توپ مرده را با چنان دقتی به داخل دروازه حریف هدایت کنند که حتی یک طراح موشک هم به آنها حسادت کند. حریفان گاهی می‌توانند حدس بزنند که چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی اغلب توان جلوگیری از آن را ندارند.

7) گل‌های دیدنی و خارق‌العاده‌ای می‌زنند.

مارادونا به تنهایی نتیجه را  برای آرژانتین عوض می کرد

در جام جهانی 1994 آمریکا، اسکار کوردبا دروازه‌بان کلمبیا کمی اشتباه جایگیری کرده بود ولی همین اشتباه ناچیز برای مارادونای فوتبال رومانی یعنی گئورگه هاجی کافی بود تا از فاصله 40 متری توپ را از بالای سر او روانه دروازه کند و یکی از زیباترین گل‌های تاریخ جام جهانی را به ثمر برساند. گلی که مارادونا در جام جهانی 1986به انگلیس زد هم بسیار رویایی بود ؛ او با حرکات مارپیچ، تمام مدافعان حریف را پشت سرگذاشت.

فصل قبل کاکا هافبک برزیلی میلان با الهام از این گل به صف مدافعان فنرباغچه تاخت و با عبور از آنها دروازه را به شکلی زیبا باز کرد.

8) زیاد مصدوم می‌شوند

دل‌پیرو، باجو، گازا، زیدان، زیکو، رونی و توتی همگی دچار مصدومیت‌های جدی و اساسی شدند.

9) مرتب تیم عوض می‌کنند

علی دایی هم بسیاری از خصوصیات شماره 10 ها را دارد ، او هم تیمهای زیادی عوض کرده

به ازای هر بازیکن وفادار و متعصب مانند دل‌پیرو و توتی، ده بازیکن شماره 10وجود دارند که تشریح فعالیت حرفه‌ای آنها از طریق رسم نمودار روی نقشه آسا‌ن‌تر از نوشتن اطلاعات خام بصورت متن است. آریل اورتگا آرژانتینی که در مدت 8 سال 7 تیم عوض کرد مشهورترین و برجسته‌‌ترین مصداق این ویژگی است. البته اگر منصفانه قضاوت کنیم. آنها گاهی در جستجوی مکان مناسب و انگیزه دلخواه دچار این سردرگمی می‌شوند ولی در این بین باشگاه‌هایی هستند که صبر خود را از دست می‌‌دهند و آنها را کنار می‌گذارند.

10) مدل‌های موی شگفت‌انگیزی دارند

کارلوس والدراما  کاپیتان کلمبیا بیشتر بخاطر موهایش مشهور بود

مثل رود گولیت – چهل گیس بافته! ،  کارلوس والدراما- فربراق ، باجو - مدل دم اسبی و رونالدینیو- مدل موی گونتر نتزر (Gunter Netzer) که موردی بسیار کوچک از برجسته‌ترین نمونه‌های مدل موی شماره 10ها هستند.

منبع : فاینال شوت با اندکی تغییر

مطالب مرتبط :

معرفی برترین بازیكنان فوتبال جهان