تبیان، دستیار زندگی

بیماری بدون علائم

تخمدان پلی‌کیستیک و بارداری

عارضه‌ی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در کمتر از 10 درصد زنانی که در سن باروری قرار دارند دیده می‌شود. علت این بیماری هنوز یصورت قطعی مشخص نیست اما آنچه مشخص است عوامل ارثی، اضافه وزن و دیابت در ظهور بیماری تخمدان پلی کیستیک نقش دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سندرم تخمدان

درصدی از خانم‌ها در سنین بارداری دچار عارضه‌ی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان می‌شوند. احتمال دارد با وجود این بیماری، باردار شدنتان با مشکلاتی همراه شود و در دوران حاملگی نیز بیشتر در معرض عوارض دوران بارداری و زایمان قرار بگیرید. احتمال سقط جنین در خانم‌های باردار مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک سه برابر بیشتر از سایرین است همچنین این سندرم، احتمال پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

خطرات تخمدان پلی‌کیستیک برای مادران باردار
PCOS، به دلیل برهم زدن هورمون‌ها ممکن است باردار شدن را برای شما سخت کند. خانم‌های مبتلا به PCOS بیشتر در معرض ابتلا به مشکلاتی در زندگی هستند، از جمله:

·         مقاومت به انسولین

·         دیابت نوع ۲

·         کلسترول بالا

·         فشار خون بالا

·         بیماری قلبی

·         سکته مغزی

·         آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب

·         افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان آندومتری

در زنان باردار نیز تنبلی تخمدان، ریسک ابتلا به برخی عوارض را افزایش می‌دهد. عوارضی مانند فشار خون بالا، دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی  که بیماری خطرناکی برای مادر و جنین است. ابتلا به دیابت بارداری می‌تواند منجر به دنیا آوردن نوزادی بزرگ‌تر از حد متوسط شود و به دلیل درشت بودن نوزاد، احتمال سزارین در این خانم‌ها بالاتر است. این امر می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی در هنگام زایمان شود، برای مثال نوزادان بزرگ‌تر بیشتر در معرض ابتلا به دیستوشی شانه هستند البته اغلب عوارض PCOS در دوران بارداری با مراقبت‌های دقیق قابل درمان‌اند.

خطرات تخمدان پلی‌کیستیک برای نوزادان
متاسفانه داشتن PCOS در دوران بارداری مسائل را علاوه بر مادر برای کودک نیز کمی پیچیده‌تر می‌کند. ریسک‌های بالقوه‌ای که کودک را تهدید می‌کند عبارتند از:

·         تولد زودرس نوزاد

·         درشت بودن جنین

·         افزایش ریسک ابتلای نوزاد به سندرم آسپیراسیون مکونیوم

·         سقط جنین

·         پایین بودن نمره آپگار

·         برخی مطالعات نشان می‌دهند در صورت دختر بودن نوزاد تا 50 درصد احتمال ابتلای نوزاد به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک وجود دارد.

باردار شدن با تخمدان پلی‌کیستیک
امکان دارد برخی از خانم‌ها تا زمانی که قصد حاملگی نداشته باشند متوجه این بیماری نشوند زیرا این عارضه ممکن است بدون علائم مشخصی باشد، اما اگر بعد از یک سال تلاش برای بارداری، موفق نشدید، بهتر است برای آزمایش دادن به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند و بعضی راهکارها مانند کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی سالم و در بعضی موارد مصرف دارو می‌تواند شانس شما را برای باردار شدن افزایش دهد.

تخمدان پلی‌کیستیک و شیردهی
گاهی نوسانات هورمونی پس از بارداری و در دوران شیردهی می‌تواند علائم بیماری تخمدان پلی‌کیستیک را تغییر دهد اما لازم است حتی بعد از بارداری نیز نکاتی را رعایت کنید ولی حتی در صورت استفاده از انسولین برای کنترل قند خون نیز می‌توانید به فرزندتان شیر دهید. مزایای شیردهی  فقط مربوط به فرزندتان نیست و برای شما نیز فواید متعددی دارد مثلاً خانم‌هایی که در دوران حاملگی مبتلا به دیابت بارداری شوند در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند اما شیردهی ممکن است ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش ‌‌دهد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.