تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

طلبه شهید جعفر انتشاری

کی از شهدای گران‌قدر جنگ تحمیلی، طلبه شهید جعفر انتشاری است که حدود سال 1340 در نجف‌آباد دیده به جهان خاکی گشود. اوایل دوران نوجوانی‌اش مصادف گشته بود با اواخر دوران حکومت پهلوی. بر این اساس چون روحیه مذهبی داشت، در سنگر دبیرستان و مدرسه به مبارزه و فعالیت علیه رژیم پهلوی مشغول گشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید جعفر انتشاری
یکی از شهدای گران‌قدر جنگ تحمیلی، طلبه شهید جعفر انتشاری است که حدود سال 1340 در نجف‌آباد دیده به جهان خاکی گشود. اوایل دوران نوجوانی‌اش مصادف گشته بود با اواخر دوران حکومت پهلوی. بر این اساس چون روحیه مذهبی داشت، در سنگر دبیرستان و مدرسه به مبارزه و فعالیت علیه رژیم پهلوی مشغول گشت؛ و نه‌تنها خود، بلکه دیگر هم‌سالان و حتی بزرگ‌ترها را به این امر تشویق و ترغیب می‌نمود. او به‌خاطر همین حرکت‌ها، چندین‌بار مورد ضرب و شتم مزدوران شاه قرار گرفت. پس‌از پیروزی انقلاب، این جوان مجاهد وارد حوزه علمیه شد و ابتدا در نجف‌آباد و سپس در شهر مقدس قم به تحصیل علوم اسلامی مشغول گردید.

با آغاز جنگ تحمیلی، حضور در جهاد اصغر را بر خود وظیفه دانست؛ وظیفه‌ای که به راحتی‌های زندگی‌اش پشت‌پا می‌زد و حضورش را در سرزمین خون و خمپاره در پی داشت. ابتدا به مدت سه‌ماه در منطقه سرپل ذهاب به مبارزه مشغول بود و در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس نیز شرکت کرد. در احوالش نوشته‌اند که از تقلب و ریاکاری فاصله داشت و انسانی متواضع و خویشتن‌دار بود. روحیه توجه به دعا و انابه‌اش طوری بود که مورد توجه دوستان و دیگر آشنایان گشته بود.

ظهور همین روحیات اخلاقی موجب شد تا پدر بزرگوارش او را به‌عنوان معلم اقوام خویش معرفی نماید. در همان روزهای جنگ و جهاد، نسبت به جریان انحرافی وابسته به بنی‌صدر بینش درستی داشت و از کسانی بود که علیه آن افکار به مبارزه آشکار در محیط‌های عمومی چون مسجد پرداخت و در این مسیر متحمل آزار و اذیت‌هایی نیز شد. او از سوءاستفاده‌های برخی با نام و عنوان رنج می‌برد و در وصیت‌نامه‌ای که از خود به جای نهاد، تکیه اصلی‌اش همین مواظبت‌کردن از نفوذ خطوط انحرافی و فریب‌نخوردن و پیروی صادقانه از امامت و رهبری در جامعه است.

اسیر خاک بودن چنین انسان‌هایی، برایشان دشوار است و همیشه به دنبال روزنه‌ای برای پرواز می‌گردند و سرزمین خوزستان در سال 61 روزنه پرواز شهید والامقام جعفر انتشاری گشت.


منبع: وبسایت افق حوزه