تبیان، دستیار زندگی

پوستر جشنواره سراسری تصویرسازی آیات رونمایی شد

تصویرسازی در قرآن کریم بی بدیل است

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن در نشست خبری جشنواره سراسری تصویر سازی آیات گفت: تصویر سازی كه در قرآن در ماجراهای مختلف رخ می دهد در هیچ جا دیده نمی شود و این تصویرسازی برای همه اعصار قابل تصور است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رونمایی از پوستر دوسالانه جشنواره تصویرسازی
به گزارش تبیان، نشست خبری جشنواره سراسری تصویرسازی آیات و رونمایی از پوستر این جشنواره (شنبه 26 اسفندماه) باحضور اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج، علی تن معاون جشنوارها و نمایشگاهها و آقای عبادی دبیر و مدیر کل استان همدان و آقای نصیر بشیری دبیر هنری جشنواره در معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
در ابتداء این نشست اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج با بیان اینكه تصویر سازی كه در قرآن در ماجراهای مختلف رخ می دهد در هیچ جا دیده نمی شود و این تصویرسازی برای همه اعصار قابل تصور است، اظهار داشت: خداوند در قرآن هم اعلام می كنند داستان های قرآنی برای هیچ قرون و جامعه جغرافیایی خاصی نیست و همه انسان ها در هر زمان و مكانی می توانند از آن بهره ببرند.
وی ادامه داد: جشنواره آیات تصویرسازی یكی از یازده جشنواره سال٩٦ بود كه برنامه ریزی در خصوص آن انجام شد و باتوجه به برخی مسائل از جمله بدعهدی در بحث برجام شده بود گاهی فروش و برنامه ریزی در این خصوص محقق نشد زیرا ما هم زیر مجموعه دولت هستین و قاعدتا ما هم از این اتفاقات تاثیر می پذیریم.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج تاكید كرد: ما به علت همین بدعهدی نتوانستیم بسیاری از  آثار را دریافت یا بسیاری از آثار را به فروش برسانیم، با این وجود بیشتر برنامه های ما عملیاتی شد و خوشبختانه در سال ٩٧ اختتامیه این جشنواره برگزار می شود.
امیرنیا در خصوص سایر جشنواره ها سال٩٦ نیز یادآور شد: ما در سال٩٦ جشنواره داستان نویسی ٢٠اسفندماه در جنوب كرمان را خواهیم داشت، ضمنا جشنواره شعر استان لرستان، نقاشی استان گلستان، آواها و نغمات استان آذربایجان شرقی، فیلم استان بوشهر و همچنین در سال آینده نقاشی و خط در استان یزد، پوستر در زنجان، تئاتر در فارس، خوشنویسی در خراسان رضوی و تصویرسازی در همدان را داریم.
وی افزود: یكی از برنامه های كه ما سعی داشتیم به صورت بین المللی انجام شود جشنواره كاریكاتور بود، هدف ما هم این بود كه ما فقط سیاستگذاری را داشته باشیم به همین منظور كار عملیاتی به خانه كاریكاتور واگذار شد.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج تصریح كرد: نقش مهم رسانه را نباید كنار گذاشت، ما در قالب فیلم، شعر، داستان و تصویرسازی سعی كردیم جنبه های مختلف قرآن را به تصویر بكشیم اما انتظار داریم رسانه ها این موضوع را آگاهی بخشی بدهند و همچنین خواستار هستیم هنرمندان ما بتوانند در این عرصه حضور پیدا كنند و مستقیما با این كار درگیر باشند.
در ادامه این نشست فاضل عبادی مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینكه استان همدان در زمان دولت دوازدهم سه محور را برای فعالیت درنظر گرفته است، خاطرنشان كرد: از آنجایی كه این استان یك شهر فرهنگی است و مردم آن همیشه در صحنه حضور داشتند، كسوت مفاخر و هنرمندان یكی از امتیازات استان همدان است و به همین منظور از سال ٩٤ كار فرهنگی و نامگذاری به اسم شخصیت های فرهنگی این استان آغاز شد.
وی بیان كرد: طی این سال ها نیز سعی كردیم در بخش دینی نیز كار كنیم، به همین منظور برنامه ای برای بزرگداشت علمای دینی را در نظر گرفتیم، این نامگذاری سالانه شخصیت های دینی ارتباط به تقویت معرفت دینی دارد و همچنین انجام هرگونه فعالیت هنری و دینی نیز در دستور كار قرار گرفته است.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: جشنواره دو سالانه آیات نیز در این استان انجام می شود و ما اعلام كردیم كه میزبانی كارهای فرهنگی و هنری در استان را داریم، تقویت تشكل های قرآنی نیز در اولویت ما نیز هست و از این رو سعی داریم در مناطق كم برخوردار كارهای قرآنی انجام بدهیم تا این مناطق نیز بی بهره از مسائل قرآنی و دینی نباشند.
عبادی اضافه كرد: قرار است عدالت فرهنگی نیز در تمام استان ها رخ دهد به این معنا كه علاوه بر استان، شهرستان های اطراف و حتی روستاها نیز برخوردار از نمایشگاه ها و جشنواره ها باشند.
نصیر بشیری دبیر هنری جشنواره نیز در بخش پایانی نشست خاطرنشان كرد: ما سعی كردیم از افرادی كه در موسسات و آموزشگاه های هنری كار هنری می كند برای تیم داوری استفاده كنیم، حوزه ارسال آثار امسال گسترده تر شده است بنابراین فراخوان به دو بخش روایی و غیر روایی و برای گروه سنی كودك و نوجوان و به صورت محدودتر جوان و میانسال تقسیم می شود.
 وی با بیان اینكه امسال جشنواره با عنوان "نشاط و شادابی" برگزار می شود، عنوان كرد: باتوجه به رایزنی ها سعی كردیم برای داوری از هر قشری یك نماینده داشته باشیم، همچنین جوایز دو الی سه میلیون بین نفر اول تا سوم در هر بخش و دو جایزه افتخاری به مبلغ ٥٠٠هزار تومان نیز پرداخت می شود.
دبیر هنری جشنواره تصویرسازی ادامه داد: البته یك بخش آموزشی جدای از بخش علمی نیز در این جشنواره برگزار می شود و سعی می كنیم كارگاه های مختلفی نیز را برگزار می كنیم تا دید هنرمند هدفمند شود، ضمنا علاقمندان علاوه بر قرآن هرگونه داستانی با محتوای قرآنی هم می تواند وارد مرحله جشنواره كنند.
بشیری در مورد نحوه ارسال آثار افزود: ارسال آثار به صورت دیجیتال خواهد بود و هنرمند آثار خود را به صورت فایلی كه در فراخوان اعلام شده است ارسال می كند و ما همان آثار منتخب را چاپ می كنیم و اصل اثر در دست صاحب اثر خواهد بود.
وی در پایان گفت: علاقمندان می توانند تا پایان ماه رمضان سال بعد آثار خود را ارسال كنند و بعد از آن اختتامیه در تیرماه ٩٧ برگزار خواهد شد.