تبیان، دستیار زندگی

چرا به این پل عجیب، پل شیطان می گویند؟!

پل های تاریخی زیادی در سراسر قاره اروپا هست که به پل شیطان معروفند. فکر می کنید چرا به آن ها پل شیطان می گویند؟ آیا مردم اعتقاد دارند که این پل ها توسط نیروهای شیطانی ساخته شده اند؟ در واقع جایی که این پل ها قرار بود ساخته شوند آنقدر خطرناک و پرچالش بوده که برای ساخت آن ها تلاشی فراتر از حد تصور نیاز بوده است. سوئیس هم پلی تماشایی و خطرناک دارد که به پل شیطان سوئیس معروف است و مطمئنا شما هم با دیدن تصاویرش تعجب می کنید که این پل چگونه ساخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پل شیطان در سوئیس

پل شیطان سوئیس روی دره Schöllenen بر رودخانه ریوس کشیده شده و طبق افسانه ها توسط شیطان ساخته شده است. اگر پای صحبت های مردم این ناحیه بنشینید برایتان از افسانه ای می گویند که درباره راز ساخته شدن این پل است. طبق این افسانه، کشیدن پل در این ناحیه آنقدر سخت بود که یک روز یک چوپان که به اینجا رفت آمد داشت آرزو کرد که ای کاش شیطان می توانست در اینجا پلی درست کند تا راحت تر بتواند به این منطقه برود در همین هنگام ناگهان شیطان ظاهر شد و گفت که تنها در صورتی در این محل پل درست می کند که بتواند روح اولین کسی که از روی پل می گذرد را تسخیر کند.

بعد از ساخته شدن پل، روستایی ها تصمیم گرفتند تا با فرستادن یک بز کوهی به روی پل، شیطان را گول بزنند. شیطان که از رفتار روستایی ها عصبانی شده بود یک سنگ بزرگ برداشت تا با پرتاب آن به سمت پل آن را تکه تکه کند. شیطان به همراه این سنگ بزرگ به سمت پل در حال حرکت بود که ناگهان زنی را دید که شیء مقدسی را حمل می کرد، شیطان با دیدن این زن از شدت ترس، سنگ را رها و فرار کرد.

مسیری که روی دره  Schöllenen کشیده شده یک راه ارتباطی مهم و کوتاه ترین مسیر گردنه ی گوتهارد است اما این مسیر تا اوایل قرن ۱۳ استفاده نشد چون گذشتن از این مسیر هم معنی عبور از رودخانه پرتلاطم ریوس بود! رودخانه ای که در اوایل تابستان بعد از آب شدن برف ها پرآب و خروشان می شد و گذشتن از روی آن شهامت زیادی می خواست. ساخت اولین پل روی این رودخانه به سال ۱۲۳۰ برمی گردد این پل که از جنس چوب بود و همیشه نیاز به تعمیر و مراقبت داشت.

در قرن ۱۶، یک پل قوسی و سنگی جایگزین پل چوبی شد. جاده ای که در این مسیر قرار داشت فقط مخصوص عبور و مرور قاطرها بود و تا اوایل قرن ۱۹ فقط حمل و نقل کالاها توسط قاطرها در این محل انجام می شد. در سال ۱۷۹۹، این پل شاهد یکی از غم انگیز ترین اتفاق های تاریخی بوده است: جنگ بین ایتالیا و سوئیس که در هنگام جنگ های ناپلئونی رخ داد. در طول این جنگ این پل توسط نیروهای عقب نشینی کرده ی فرانسوی به شدت آسیب دید و در طوفان سال های بعد کاملا از بین رفت. پل جدید در سال ۱۸۲۰ ساخته شد و جالبه که ساخته شدن این پل آنقدر سخت بود که ۱۰ سال زمان برد.
پل شیطان در سوئیس

تا اواسط قرن ۲۰، پل دوم، دیگر جوابگوی حجم ترافیکی که روی آن رفت و آمد می شد نبود برای همین به جای آن یک پل بتونی دو لاینه ساخته شد تا رفت و آمد به راحتی بر روی آن انجام شود. پل شیطان دوم همچنان در این محل وجود دارد اما از آن استفاده ای نمی شود. در سال ۱۹۹۴، دولت سوئیس یک سکه ی یادبود برای این پل منتشر کرد. تصویری که روی این سکه حک شده به افسانه ای که درباره این پل وجود دارد اشاره می کند. در واقع برای طراحی این سکه از عکس یک شیطان استفاده شده که تخته سنگ بزرگی در دست دارد و در حال نزدیک شدن به پل است تا آن را خراب کند.

جالبه که آن تخته سنگ ۲۲۰ تنی که می گویند شیطان با آن قصد خراب کردن پل را داشته همچنان در کنار این پل است. در زمانی که در سال ۱۹۸۰ قرار بود تونل گردنه گوتهارد در این جاده درست شود برای اینکه فضای کافی وجود داشته باشد این سنگ به اندازه ۱۲۷ متر جابجا شد.

امروز ماشین هایی که از روی این پل می گذرند شانس این را دارند تا هم پل قدیمی و تاریخی را تماشا کنند و هم ریل راه آهنی را ببینند که روزی چند سال قطار از روی آن رد می شود و جلوه چشم اندازهای پل را دوچندان می کند. برای تماشای چشم اندازهای خیال انگیز کوهستانی و دهکده هایی عجیب که جذابیت های کتاب های داستانی را برایتان تداعی می کند به سوئیس بروید. قله های برف پوشیده، دریاچه های آبی، دره های زمردین، یخچال های یخی و دهکده هایی در کنار دریاچه ها از مناظر همیشگی سوئیس است.

درست است که بیشتر گردشگران برای تماشای چشم اندازهای حیرت آور طبیعی به این کشور می روند اما خیلی از آن ها مجذوب جاذبه های فرهنگی این سرزمین هم می شوند. شهرهایی مثل زوریخ و جنوا با قدمت طولانی شان پر از موزه، گالری، بناهای تاریخی و فستیوال های معروف موسیقی اند.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  amusingplanet.com