تبیان، دستیار زندگی

حساسیت فصلی بهاره

آلرژی در بهار؛ محرک‌ها و مراقبت‌ها

حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند. علائم آلرژی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی است که بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلرژی بهار
اگر چه هنوز علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی معمولاً در افراد بعضی از خانواده ها بیشتر است. در اینجا 7 عامل تحریک کننده آلرژی را برایتان می گوییم.

۱. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن
بسیاری از عوامل می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را تحریک کنند. این واکنش‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که سیستم دفاعی بدن به عناصری حمله می‌کند که معمولا بی‌ضرر هستند، مانند گرده‌ها، پوسته بدن حیوانات خانگی یا موادغذایی. واکنش‌های مورد نظر می‌توانند طیف وسیعی از حالت‌ها را شامل شوند؛ از واکنش‌های خفیف و موقتی تا واکنش‌های خطرناک.

۲. گرده‌ها
گرده‌ها از گیاهانی مانند چمن‌ها، درختان و علف‌های هرز وارد بدن ما می‌شوند و می‌توانند تب یونجه یا آلرژی فصلی را تحریک کنند. بنابراین، ممکن است که شما با عطسه و آبریزش بینی یا خارش بینی و آبریزش چشم‌ها مواجه شوید. این حالت‌ها معمولا با کمک داروهای بدون نسخه یا در صورت نیاز داروهای تجویزی و واکسن‌های آلرژی درمان می‌شوند. برای کمک به پیشگیری از ایجاد این علائم، شما باید در روزهای اوج گرده‌افشانی در خانه بمانید، پنجره‌ها را ببندید و از دستگاه‌های تصفیه هوا برای تصفیه هوای داخل خانه کمک بگیرید.

۳. حیوانات خانگی
تردیدی نیست که شما به حیوان خانگی خودتان علاقه دارید، اما اگر به آلرژی مبتلا باشید، احتمالا به پروتئین‌های درون بزاق این حیوانات یا ترشحات غدد چربی‌شان واکنش آلرژیک نشان خواهید داد. متخصصان می‌گویند که معمولا دو سال طول می‌کشد تا این روند شروع شود. با این‌ حال، شما هنوز هم می‌توانید با حیوان خانگی خودتان زندگی راحتی داشته باشید. در واقع، شما نباید حیوانات خانگی را به داخل خانه راه بدهید و همچنین باید از فرش‌های قابل شست‌وشو برای پوشش کف خانه استفاده کنید. در ضمن، این حیوانات باید به‌طور منظم حمام کنند. استفاده از واکسن‌های آلرژی و دستگاه‌های دارای فیلتر HEPA نیز برای شما لازم است.
۴. نیش حشرات
نیش حشرات می‌تواند باعث تورم و قرمزی شود که معمولا هم حدود یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند. احتمال مواجه شدن با ناراحتی معده، خستگی و همچنین تب نیز وجود دارد. در موارد نادر، نیش حشرات به شکل‌گیری واکنش‌هایی منجر می‌شود که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند و با اصطلاح آنافیلاکسی شناخته می‌شوند. اگر شدیدا به آلرژی مبتلا هستید، باید در این مواقع از داروهایی به نام اپی‌نفرین با تجویز پزشک استفاده کنید. پزشک می‌تواند این داروها یا داروهای تزریقی دیگر را برای پیشگیری از این واکنش‌ها برای شما در نظر بگیرد.

۵. مواد غذایی
شیر، تخم‌مرغ و مغزهای خام از مهم‌ترین مواد غذایی‌ای هستند که باعث آلرژی می‌شوند. گندم، سویا و ماهی را هم نباید فراموش کرد. اگر از غذاهایی استفاده کنید که نسبت به آن‌ها آلرژی دارید،‌ تنفس‌تان دچار اختلال می‌شود و بدن‌تان کهیر می‌زند. همچنین، مشکلاتی مانند حالت تهوع، اسهال و تورم در اطراف دهان را تجربه می‌کنید. اگر واکنش شما شدید باشد، به مراقبت پزشکی فوری نیاز پیدا خواهید کرد. اگر پزشک، استفاده از اپی‌نفرین را در این مواقع برای شما تجویز کرده است، سریعا باید این کار را انجام بدهید.

۶. لاتکس
لاتکس، نوعی ماده اولیه است که در تولید دستکش‌ها، کاندوم‌ها و بعضی از دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی می‌تواند به واکنش‌های آلرژی مختلف منجر شود. این واکنش‌ها می‌توانند خارش و قرمزی پوست باشند،‌ اما شانس ابتلا به آنافیلاکسی همراه با اختلال در تنفس هم وجود دارد. علائم دیگر می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: بثورات پوستی، کهیر، تحریک‌پذیری چشم‌ها، آبریزش بینی و خارش بینی، عطسه و خس‌خس سینه.

۷. داروها
پنی‌سیلین،‌ آسپیرین و بعضی از داروهای دیگر می‌توانند باعث به‌ وجود آمدن علائمی مانند کهیر، خارش چشم و تورم در صورت، دهان و گلو شوند. اگر به این داروها آلرژی دارید، بهترین کار این است که هیچ وقت از آن‌ها استفاده نکنید. پزشکان می‌توانند داروهای جایگزین را برای شما تجویز کنند یا درمان‌هایی را برای شما در نظر بگیرند که مصرف این داروها به شما آسیبی نرساند.

توصیه های مراقبت از خود
-  هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید که اغلب در بعد از ظهرهای خشک و خنک این گونه است، ولی میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می‌یابد.

-  هنگام راه رفتن بر روی چمنزار به صورت تان ماسک بزنید، زیرا در این حالت، گرده گیاهان و اسپور قارچ‌ها در هوا زیادند.

-  هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین که مملو از مواد آلرژی زاست شود. مواقعی که در اطراف شهر هستید، پنجره‌های ماشین را ببندید.

-  اگر نسبت به حیوانات آلرژی دارید، آنها را داخل خانه نیاورید و هنگام دست زدن به آنها ماسک بزنید، یا اینکه در کل، حیوانی در منزل نگه ندارید.

- اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق‌ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.

-  اگر کولرتان آبی است حتماً باید هر سال پوشال آن را عوض کنید، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس آن موجب تشدید آلرژی می شود.

شستشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه های هوایی کمک زیادی می کند. استفاده از اسپری آب نمک بینی هم مفید است.

- از تهویه کننده های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ ها و قارچ ها می شود و آلرژی را تشدید می کند.

- در صورتى که مى‌دانید به چه گرده گیاهى حساس هستید سعى کنید در فصل گرده افشانى آن گیاه از رفتن به محل هاى رویش آن گیاه خوددارى کنید. از عینک هاى آفتابى براى جلوگیرى از وارد شدن گرده‌ها به چشم هایتان استفاده کنید.

-  اگر در محل زندگی‌تان گرده‌هاى گیاهى در فضا پراکنده مى‌شوند، درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت ۱۰) و ابتداى غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید، چرا که معمولاً در این ساعت ها اوج گرده افشانى گیاهى صورت می‌گیرد.

-  براى درمان علائم از قرص هاى آنتى هیستامین و اسپری‌هاى ضدالتهاب بینى تحت نظر پزشک استفاده مى‌شود. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد التهاب، با کاهش تورم پوشش درون بینى گرفتگى بینى را برطرف مى‌کنند. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد آلرژى با پوشش بینى و چشم مانع اثر عامل آلرژی‌زا مى‌شوند.

- نوشیدن مایعات عوارض حساسیت های تنفسی فصلی را کاهش می دهد. نوشیدن مایعات فراوان میزان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

- فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند از مصرف ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و...) و غذاهای سرخ‌کردنی خودداری کند. البته به یاد داشته باشید که این غذا‌ها اصلاً نمی‌توانند عامل اولیه ابتلا به حساسیت فصلی باشند و مصرف آن‌ها ممکن است فقط شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بد‌تر و علایم حساسیتش را شدید‌تر کند.

- ممکن‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی یا برخی از صیفی‌ها مانند بادمجان یا گوجه‌فرنگی باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است. یعنی گاهی برخی مبتلایان به حساسیت فصلی اصلا به میوه یا صیفی‌هایی که نام بردیم، حساسیت نداشته باشند یا برخی مبتلایان به میوه‌های بیشتری واکنش نشان دهند.

- آزمون‌های حذف موادغذایی از ساده‌ترین راه‌های کنترل و درمان حساسیت فصلی در افرادی است که برای اولین‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. یعنی این افراد باید هر روز یکی از خوراکی‌های فصلی موجود در برنامه‌غذاییشان را حذف کنند تا به نتیجه موردنظر که‌‌ همان شناسایی خوراکی آلرژن است، دست پیدا کنند.

- اگر فردی برای اولین بار غذاهای دریایی مانند ماهی یا میگو مصرف کند یا پس از سال‌ها این غذا‌ها را بخورد، ممکن است به آن‌ها حساسیت نشان دهد یا علایم حساسیت او شدید‌تر شود، بنابراین این گروه از افراد باید ماهی یا میگو را برای مدتی از برنامه‌غذایی شان حذف کنند تا شرایطشان بهبود یابد.

منابع:
سلامتیسم
سلامت نیوز
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.