تبیان، دستیار زندگی

کاهش جرائم کیفری و طلاق در سال 96

مدیر پیشگیری از جرم معاونت اجتماعی دادگستری قم با بیان اقدامات پیشگیرانه این معاونت در سال 96 گفت: موفقیت‌های خوبی در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا، جرائم کیفری، پیشگیری از طلاق و حاشیه‌نشینی داشته‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سعید کاویانی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری میزان، پنجمین جلسه شورای پیشگیری استان قم به منظور بررسی برنامه‌های پیشگیرانه معاونت اجتماعی دادگستری این استان در سال آینده و پیگیری مصوبات جلسات پیشین، بررسی سند سلامت استان و تقدیر از دستگاه‌ها و رسانه‌های برتر با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات دادگستری قم برگزار شد.

سعید کاویانی مدیر پیشگیری از جرم دادگستری قم در این جلسه گفت: در سال جاری ۳۸ برنامه از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در سطح استان قم اجرا شده که از نظر قوه قضاییه بیش از ۹۵ درصد آن‌ها محقق شده است.

وی گفت: این معاونت موفقیت‌های خوبی در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا، جرائم کیفری، پیشگیری از طلاق و حاشیه‌نشینی داشته است.

وی اضافه کرد: برای سال آینده نیز ۳۶ برنامه در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، امنیتی، وضعی، قضایی، مردمی، مطالعاتی و اطلاع‌رسانی پیش بینی شده است. راه‌اندازی سامانه تصمیم به منظور ارائه مشاوره هدفمند به زوجین پیش از طلاق، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج و طلاق برای زوجین، راه‌اندازی مرکز ملاقات فرزندان طلاق در خارج از کلانتری‌ها، تربیت مصلحین و حکمین قرآنی برای حل‌وفصل اختلافات زوجین متقاضی طلاق و ایجاد مرکز مشاوره خانواده دادگستری، از برنامه‌های این معاونت در زمینه پیشگیری از طلاق است که اجرای آن در سال ۹۶ آغاز و با موفقیت پیش رفته است.

کاویانی ادامه داد: اجرای طرح مراقبت اجتماعی دانش آموزان به منظور پیشگیری رشد مدار برای والدین، دانش آموزان و مربیان از دیگر برنامه‌های این معاونت در زمینه پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی است و کارگاه‌های تربیت مربی آن در سال ۹۶ برگزار و در سال ۹۷ آموزش‌ها در سطح مهدکودک‌ها و مدارس اجرا می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی ویژه معتادان بهبودیافته (مهاجر) در مراکز موضوع ماده ۱۶ و اجرای طرح ناامن سازی محیط‌های تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی با استفاده از ظرفیت بسیج از دیگر برنامه‌های این معاونت در زمینه مبارزه با مواد مخدر بوده است.

وی در خصوص بر هم زدن بازار‌های کالای مسروقه در استان، به وظایف شهرداری‌ها در این موضوع اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهی سمساری‌ها تحت نظارت اتحادیه مربوطه در استان در دستور کار است که کارگروهی با ۸ اتحادیه آن در فروردین‌ماه در اتاق اصناف استان برگزار خواهد شد.

مدیر پیشگیری از جرم دادگستری قم در خصوص برنامه استان قم در زمینه کاهش نقاط حادثه‌خیز نیز بیان داشت: حدود ۱۵ منطقه حادثه‌خیز از لیست مناطق خارج شده است و اقدامات مناسبی در کمربندی امام علی(ع) از جمله بستن ورودی‌های غیرمجاز، کاهش سرعت مجاز وسایل نقلیه، اقدامات در خصوص فضای سبز کنار و وسط جاده صورت گرفته است.

کاویانی به اجرای موفق طرح جمع‌آوری محکومان کیفری اشاره کرد و گفت: تصویب طرح در شورای تأمین و تقدیر از دستگاه‌ها و مراکز فعال در این زمینه از مصوبات شورای استانی بوده است که بر عهده استانداری نهاده شده است.

کاویانی به برنامه‌های دیگری همچون اجرای طرح کاداستر و ایجاد کمربند سبز در زمینه پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی و پوشش خبری فعالیت‌های پیشگیرانه و ارتقاء آگاهی‌های عمومی  از وظایف مهم صداوسیمای استان و خبرگزاری‌ها است که باید نسبت به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین توانمندسازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف نهاد‌های مذهبی، سازمان‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های محله یامساجد و راه اندازی و فعالسازی بنیاد صیانت از نهاد خانواده را از برنامه‌های مردمی استان در سال جدید عنوان کرد.
منبع: میزان